|
کدخبر: 219264

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی شد:

اثر بودجه ۱۴۰۱ بر قیمت دلار/ ارز نیمایی حذف می‌شود؟

با عرضه و تقاضا می‌توانیم، قیمت ارز را تعیین کنیم. این امکان وجود دارد که نرخ بودجه پایین باشد اما عرضه و تقاضا در بازار قیمت بالایی را برای ارز تعیین کند.

اخبار اثر بودجه ۱۴۰۱ بر قیمت دلار/ ارز نیمایی حذف می‌شود؟
رفته رفته به ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم. هنوز جزئیات زیادی از این لایحه رسانه‌ای نشده است و قرار است، اولین بودجه دولت رئیسی رشد اقتصادی ۸ درصد را تأمین و کسری بودجه را کم کند. هر سال دولت‌ها مدعی اصلاح ساختار بودجه می‌شوند اما تا به امروز اصلاح جدی را شاهد نبودیم و قیمت دلاری که در بودجه هر سال مشخص می‌شود، خیلی واقعی نیست. در این خصوص جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در صورتی که دولت بودجه همراه با کسری زیاد را به مجلس ارائه کند، نتیجه‌اش افزایش نرخ ارز خواهد بود. به این دلیل که به تورم دامن زده می‌شود. اگر بودجه متوازنی داشته باشیم و میزان استقراض دولت از مردم کاهش پیدا کند؛ شرایط متفاوت خواهد بود. باید توجه داشته باشیم که اگر منابع ارزی در پروژه‌هایی مصرف شود که بر روی نرخ ارز تأثیرگذار باشد و ارزآوری بیشتر داشته باشد، شرایط خوبی رقم نخواهد خورد. اگر چه در این شرایط نرخ ارز صعودی نمی‌شود اما ارزآوری بیشتر می‌شود. در نتیجه نسبت به سال گذشته نیازمند ارز بیشتری می‌شویم.

جعفر+قادری

قادری ضمن اشاره به قیمت دلار در بودجه سال آینده اظهار کرد: نرخی که در بودجه مطرح می‌شود، به صورت معمول یک برآورد است و قیمت دقیقی برای ارز محسوب نمی‌شود. تنها یک عدد محاسباتی است. ارز به دست آمده، توسط دولت به ریال تبدیل می‌شود. در نتیجه نرخ موجود در بودجه موضوع قابل توجهی نیست و بازار تابعی از عرضه و تقاضا است.

ارز نیمایی در بودجه حذف خواهد شد؟

وی افزود: با عرضه و تقاضا می‌توانیم، قیمت ارز را تعیین کنیم. این امکان وجود دارد که نرخ بودجه پایین باشد اما عرضه و تقاضا در بازار قیمت بالایی را برای ارز تعیین کند. البته بر عکس این موضوع هم صدق می‌کند. ممکن در بودجه قیمت بالایی مشخص شده باشد اما در دولت دستورالعمل‌های ارزی متفاوتی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برای یک سری از اقلام مثل نهاده‌های دامی یا گندم نیاز به ارز نیمایی داریم و اگر این ارز حذف شود، با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم شد. در نتیجه برای اقلام ذکر شده، نباید ارز آزاد در نظر بگیریم.

قادری در پایان گفت: روند مذاکرات تأثیرگذار بر نرخ ارز است و اگر امیدی به حل موضوعات وجود داشته باشد، احتمالاً تأثیر مثبت بر قیمت ارز خواهد داشت. از سویی تنش‌ها و مشکلات بین ایران و کشورهای غربی نیز تأثیر منفی بر نرخ ارز می‌گذارد.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز

در روزهایی به سر می‌بریم که عوامل زیادی بر قیمت ارز و خصوصاً دلار تأثیرگذار هستند. عواملی مثل بودجه، مذاکرات برجامی و آزادسازی پول‌های بلوکه شده بر قیمت دلار اثر گذاشته‌اند. از سویی در روزهای ابتدایی دولت هستیم و فضای اقتصادی کشور در ابهام به سر می‌برد. در کنار این عوامل به صورت کلی بحث نرخ تورم، نرخ بهره، نرخ بهره، مبادلات خارجی، ثبات سیاسی و عملکرد اقتصادی، رکود اقتصادی و... بر قیمت ارز در ایران تأثیرگذار است. به صورت کلی نتیجه مذاکرات تأثیر مثبتی بر قیمت دلار خواهد داشت و اگر در کوتاه‌مدت نشسته‌ای برجامی به نتیجه برسد، کاهش قیمت دلار شیب تندی در پیش خواهد گرفت.

ارسال نظر