|
کدخبر: 218883

میلگردها از چه زمانی وارد چرخه صنعت شدند

شرکت آرادآهن اسپادانا

اخبار میلگردها از چه زمانی وارد چرخه صنعت شدند

برای فهمیدن اینکه "میلگردها از چه زمانی وارد چرخه صنعت شدند؟" ابتدا باید به تاریخچه و زمان پیدایش میلگردها بپردازیم. امروزه میلگرد ها به یکی از مهمترین فراورده های فولادی تبدیل شده اند. زیرا در صنعت و ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه، به موضوعاتی چون خصوصیات فیزیکی میلگرد ها، کاربردها، دسته بندی انواع میلگردها و غیره می پردازیم.

تاریخچه استفاده از میلگرد

اولین استفاده از میلگردها بر می گردد به ژوزف لامبوت فرانسوی؛ زمانی که یک قایق بتنی را با استفاده از شبکه ای از سیم های موازی ساخت و بخاطر سنگینی و غرق شدن باعث شد تا در ساخت و تولید آن تجدید نظر کند. اما غالبا اولین استفاده از سازه بتن آرمه را به ژوزف مونیر فرانسوی نسبت می دهند چراکه او در سال 1867 ساخت حوضچه و مخازنی از سیم های آهنی  را با نام خود به ثبت رساند. همچنین اولین استفاده از میلگرد در آمریکا توسط ویلیام وارد در سال 1875 برای ساخت نخستین ساختمان بتن با استفاده از میلگرد، صورت گرفت. تادیوس هیات نیز در دهه 1850 تحقیقات خود را درخصوص تیر بتن همراه با میلگرد منتشر کرد.

رفته رفته با استفاده از سیم های آهنی همراه با بتن، رانسام سانفرانسیسکویی در سال 1884 برای اولین بار با پیچاندن سطح مقطع مربعی، میلگرد آجدار را ساخت تا چسبندگی بین فولاد و بتن بهتر صورت گیرد.

بالاخره در سال 1890 با ساخت یک موزه دو طبقه به طول 95 متر با استفاده از بتن آرمه و آسیب جزئی آن در زلزله و آتش سوزی سال 1906، باعث شد تا استقبال بسیاری از ساخت این سیستم ساختمانی به عمل آید.

در پی این استقبال، برای همگانی کردن این دانش در ساخت و سازها، کمیته ای مشترک از نمایندگان سازمان‌های علاقه‌مند در زمینه بتن آرمه توسط آمریکا در سال 1903 صورت گرفت و باعث شد تا این دانش مورد توجه محققین قرار بگیرد. با انجام آزمایشات متعدد در مقاومت فشاری بتن توسط دانشمندان اروپایی و آمریکایی باعث شد تا هم اکنون بسیاری از معماران از این مقطع فولادی بهره ببرند.

میلگرد

انواع میلگرد

ما در اینجا می خواهیم به تقسیم بندی میلگردها براساس 4 ویژگی بپردازیم. این 4 ویژگی عبارت است از:

  • انواع میلگرد براساس شکل ظاهری

در این بخش میلگردها به دو دسته کلی ساده و آجدار تقسیم می شوند.

میلگرد ساده

سطح این نوع میلگردها کاملا صاف و یکنواخت است که به راحتی خم و برش داده می شود. کاربرد این نوع میلگردها کمی محدود بوده اما یکی از استفاده های رایج از میلگرد ساده در ساختمان سازی، ساخت درز انقباض برای خیابان‌ ها و فرودگاه‌ ها در جلوگیری از جمع شدگی و ترک خوردن بتن می باشد.

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار، نوعی میلگرد زبر و آجدار است که مشکل مقاطع صاف برای قرارگیری در بتن را ندارد. نوع دیگری از میلگردهای آجدار، معروف به میلگرد آجدار پیچیده یا کلاف هستند که کاربرد بسیاری در ساختمان سازی دارد.

  • انواع میلگرد براساس استاندارد روسی

استانداردهای بسیاری برای تولید میلگرد وجود دارد مانند JIS ژاپن، DIN  آلمان،ISO   و غیره؛ اما در ایران یکی از رایج ترین استانداردهای میلگردها، استاندارد روسی است. براساس این استاندارد میلگردها به 4  دسته تقسیم می شوند:

A1 (میلگرد ساده):

این نوع میلگرد را یک میلگرد شکل پذیر می دانند که در انجام کارهایی چون جوشکاری، تغییر شکل دادن و آهنگری کاربرد فراوان دارد. 

A2 (میلگرد نرم):

از این میلگرد بیشتر در عملیات ساختمانی، خصوصاً خاموت زنی استفاده می شود و برای انجام کارهای جوشکاری توصیه نمی گردد.

A3 (میلگرد نیمه سخت):

از این میلگرد  بصورت آجدار و عمدتا آج جناقی در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود که به هیچ عنوان برای انجام کارهای آهنگری و تغییر شکل‌ با زاویه تند، مناسب نبوده و انجام جوشکاری نیز بر روی آنها مجاز نیست.

A4 (میلگرد سخت)

این میلگرد برای کارهای صنعتی و انجام پروژه هایی مانند ساخت پل ها که نیاز به مقاومت بالایی در برابر تحمل بار وارد شده بر بتن است، به صورت آجدار مرکب مورد استفاده قرار می گیرد.

  • انواع میلگرد بر اساس آنالیز مهندسی

استانداردهایی که امروزه استفاده و جایگزینی برای استانداردهای قدیمی که همان استاندارد روسی است، می باشد که عبرات اند از:

میلگر‌د س 240 (میلگرد ساده)

میلگر‌د آج 340 (میلگرد آجدار مارپیچ)

میلگر‌د آج 400 (میلگرد آجدار جناقی)

میلگر‌د آج 500 (میلگرد آجدار مرکب)

پس این را بخاطر بسپارید که میلگرد A2 همان میلگرد آج 340 می باشد که نام آن ثابت مانده اما آنالیز و استاندارد آن تغییر کرده است.

  • انواع میلگرد براساس جنس

میلگردهایی که در این دسته قرار دارند، عبارت است از:

میلگرد اروپایی

فولاد کربن

اپوکسی پوشش داده شده

گالوانیزه

فایبرگلاس لیمر

فولاد ضد زنگ

میلگرد

کاربرد میلگرد

درباره کاربرد این مقاطع فولادی می توان گفت که پرمصرف ترین استفاده را در صنعت ساختمان سازی دارند. از بین میلگردهای معرفی شده، میلگرد آجدار پرکاربردترین استفاده را در تولید بتن آرمه دارد. میلگرد کلافی نیز در ساخت خرپا و تیرچه ساختمان، ساخت سیم خاردار در صنعت، سیم بکسل، توری، میخ، پیچ، صنایع فنر سازی و همچنین در فولاد‌های تبدیلی برای تولید مفتول های خوش تراش استفاده می گردد. در استفاده از میلگردهای ساده باید گفت که کاربرد این نوع میلگردها تنها در دورپیچ اعضای سازه‌ ای بتن آرمه کاربرد دارد. و با کیفیت ترین میلگرد در ایران میلگرد ذوب آهن اصفهان است.

جالب است بدانید که میلگردهای دیگری براساس کاربردشان وجود دارند که عبارت اند از :

  1. میلگرد راستا برای ایجاد مقاومت کششی در بتن فونداسیون
  2. خاموت در کمک به تحمل نیروهای برشی و جلوگیری از افزایش ترک و بیرون زدگی مقاطع طولی بر اثر کمانش در ستون‌ها
  3. سنجاقی برای  افزایش نیروی برشی در خاموت و برقراری اتصالات محکم  بین مقاطع طولی و خاموت
  4. خرک در استفاده از بتن‌ ریزی کف سازه‌ ها و فونداسیون
  5. رکابی در نگه داشتن مقاطع طولی و عمودی و همچنین بتن‌ ریزی دیوار
  6. ادکا در میسر کردن تحمل نیروهای برشی و لنگرهای منفی در تکیه‌گاه‌ های تیر یکسره

وزن میلگردها

یکی دیگر از مباحث مهم در خصوص میلگردها، محسابه وزن آنهاست. البته قبل از آنکه بگوییم فرمول محاسبه وزن میلگردها چیست، این را بدانید که سایزبندی میلگرد معمولا از 8 میلی متر شروع و تا 40 میلی متر ادامه دارد. اما فرمول به دست آوردن وزن میلگرد به شکل زیر است:

 

 

شما می توانید برای مطالعه کامل مقاله نحوه محاسبه وزن میلگرد به دانشنامه آراد آهن مراجعه نمایید.

 

قیمت میلگرد

استفاده فراوان از میلگردها در ساختمان سازی، باعث شده تا قیمت میلگرد بر قیمت مسکن نیز تاثیرگذار باشد. از

مهم ترین عوامل موثر بر قیمت این مقاطع فولادی میتوان به مواردی چون نوسانات دلار و ارز، قیمت سنگ آهن و قراضه، میزان عرضه و تقاضا، هزینه های مربوط به حمل و نقل، قیمت سوخت، بهره وری خطوط میلگرد و هزینه نیروی انسانی اشاره کرد.

میلگرد

قیمت روز میلگرد

 اگر می خواهید که از قیمت روز میلگرد باخبر شوید به شما پیشنهاد می کنیم که از سایت آراد آهن استفاده کنید. این سایت یکی از معتبرترین مراکز خرید و فروش انواع محصولات فولادی کارخانه های بزرگ و فعال در این زمینه است. بازرگانی آراد آهن برای افرادی که در تهیه محصولات خود نیاز به مشورت دارند، مشاورین برجسته و توانمند در این خصوص قرار داده است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها