|
کدخبر: 119016

معاون اقتصادی استاندار همدان در گفتگوی اختصاصی با گسترش نیوز عنوان کرد:

بررسی شیوه پرداخت ارز صادراتی به بانک مرکزی

معاون اقتصادی استاندار با اشاره به بررسی شیوه پرداخت ارز ناشی از صادرات به بانک مرکزی به عنوان مطالبه تجار و بازرگانان استان، از تامین نهاده های مورد نیاز دامداران و مرغداران استان سخن گفت.

اخبار بررسی شیوه پرداخت ارز صادراتی به بانک مرکزی

ظاهر پورمجاهد، معاون اقتصادی استاندار همدان در گفتگوی  اختصاصی با گسترش نیوز با اشاره به چهارمین جلسه مرتبط به  شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی که در تاریخ ۹۹/۵/۱۵ برگزار شد، عنوان کرد: این شورا با سه دستور جلسه مشخص به بررسی موضوعات مد نظر پرداخت.

پورمجاهد با پرداختن به موضوع صادرات به عنوان یکی از دستورهای مطرح افزود: بخش خصوصی نسبت به سیاست های دولت در تحویل ارز ناشی از صادرات به بانک مرکزی، مساعدت لازم را دارند اما در شیوه اجرای آن دارای مباحث و پیشنهاداتی بودند که عنوان شد.

وی با اشاره به اظهارات تجار در خصوص محصولات مختلف صادراتی از جمله  محصولاتی که  فساد پذیر هستند، گفت: تجار مطرح می کنند، محصولات تولیدی به عنوان مثال تولیدی بخش کشاورزی با توجه به فسادپذیر بودن و سختی انتقال، از ارزش گذاری گمرکی مناسب و متناسبی که که صادرکننده را ترغیب به این موضوع کند برخوردار نیستند.

وی با اشاره به دومین موضوع مورد بحث در افزایش هزینه های جانبی همچون حمل و نقل کالاهای صادراتی تجار عنوان کرد: هزینه های جانبی حمل و نقل افزایش پیدا کرده است و اینها نیز برهزینه صادرات مترتب می شود اما در مقابل طرح شده است که ارز حاصل باید به بانک مرکزی تودیع شود.

معاون استاندار ادامه داد: برخی از تجار در خصوص تامین مواد اولیه اقدام به صادرات کرده اند و ما به ازای آن را ماشین آلات و مواد اولیه دریافت کرده اند و اسناد و مجوزهای لازم را نیز در این زمینه اخذ کرده اند.

اکنون این تجار که از مهره های کلیدی استان در حوزه مربوطه محسوب می شوند این انتظار را دارند که دیگر ارزی به بانک مرکزی پرداخت نکنند چرا که از این ماشین آلات و مواد اولیه برای  تقویت واحد تولیدی بهره برده اند.

پورمجاهد در ادامه افزود: چندی قبل با اداره صادرات بانک مرکزی مکاتبات و مذاکره های لازم را انجام داده ایم و مقرر شده است  در سامانه نیما بانک مرکری این موضوع به سرعت حل و فصل شود و با تجار و بازرگانان استان که ۹۶ نفرهستند مساعدت لازم در اولین فرصت ممکن به عمل آید.

وی با اشاره به دستور جلسه سوم در شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی عنوان کرد: مقوله مورد بحث به ارزیابی وضعیت نهاده های دامداری و مرغداری ها و همینطور مشکلات سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی می پرداخت.

دراین دستور جلسه مدیر عامل اتحادیه دامداران استان، مدیر عامل تعاونی مرغداران و برخی از مرغداران مطرح اظهارات خودرا در این زمینه مطرح کردند.

وی افزود: تامین نهاده دامیِ دارای منشا وارداتی، شیوه توزیع و زمان توزیع نهاده از موضوعات مورد توجه و مطالبات جامعه مذکور بود.

وی با بیان اینکه مقرر شد با حمایت و مهیا کردن شرایط برای اتحادیه ها و ایجاد فضا  برای اتحادیه تعاونی های روستایی استان همدان  در راستای تامین نهاده گام های موثر برداشته شود.

معاون اقتصادی استاندار همدان عنوان کرد: در این جلسه حجم نیاز نهاده مورد نیاز به صورت ماهانه و سالانه  مطرح شد و میزان قابلیت تامین علوفه مورد نیاز در داخل کشور و استان و همینطورمیزان واردات لازم مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد اختلاف مورد نظرتامین شود.

پورمجاهد با بیان اهمییت تامین نهاده و اینکه نیاز دامدارن به نهاده رقم بالایی را در برمی گیرد، عنوان کرد: در استان همدان قریب به ۳۷۰هزار راس دام سنگین، ۱ میلیون ۴۰۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که تولید روزانه ۱۰۰۰ تن شیررا عهده دار هستند.

 با این وضعیت تامین نهاده دامداران و مرغداران در اولویت است ودر این زمینه مصوب شد پیگیری لازم از طریق سازمان جهاد اتفاق افتد تا در سامانه بازارگاه بتوانند به تسهیلگری بپرازند و مهلت بیشتری را به تشکل ها برای تامین نهاده بدهند.

ضمنا مقرر شد بانک کشاورزی در راستای تامین نهاده برای تشکل های تعاونی و اتحادیه ها و... تامین مالی مرتبط را فراهم کند.

وی با اشاره  به حمل و نقل نهاد ها توسط راهداری استان، عنوان کرد: سازمان حمل و نقل و راهداری استان در این زمینه مساعدت های لازم را جهت حمل نهاده ها در کمترین زمان ممکن انجام خواهد داد.

 

 

خبرنگار: زهرا خوانچه سپهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها