|
کدخبر: 265262

این افراد حتما خون اهدا کنند

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران با اشاره به کم بودن فراوانی گروه خونی o منفی، گفت: افرادی که گروه خون o منفی دارند واجب است خون بدهند.

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه ۱۴ ژوئن روز جهانی اهداکنندگان خون است گفت: ۱۴ ژوئن سالروز تولد کارل لندشتاینر، زیست‌شناس اتریشی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۰ به خاطر کشف گروه‌های خونی است. در این روز از اهداکنندگان خون در سراسر جهان تقدیر می‌شود و برنامه‌هایی برای دلایل لزوم اهدای خون و حیات بخشی آن اجرا می‌شود. در کشور ما هم در این روز جشنی در سازمان انتقال خون برپا می‌شود و از افراد و نهادهای دخیل در امر اهدای خون و فرآورده‌های خونی، تجلیل می‌شود.

وی گفت: ۱۴ ژوئن روز جهانی اهداکنندگان خون است اما ۹ مرداد روز ملی انتقال خون در ایران است که به مناسبت تاسیس سازمان انتقال خون در ایران نامگذاری شده است.

مسلمی در توضیح لزوم اهدای خون در جوامع، گفت: اگرچه تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده اما هنوز جایگزین مناسبی برای خون و فرآورده های خونی وجود ندارد. تکیه گاه بیماران نیازمند به خون و فرآورده های خونی، اهداکنندگان خون هستند.

وی تاکید کرد: فرآورده‌های خونی از حیات‌بخش‌ترین داروها هستند و تهیه آن الزامات شرکت‌های دارویی را می‌طلبد.

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران بر صداقت اهداکننده خون با پزشک مشاور به عنوان یکی از رکن‌های اصلی انتقال خون تاکید کرد و گفت: آزمایش‌هایی بر روی خون‌های اهدایی انجام می‌شود. بیماریهای ویروسی برای تشخیص نیاز به زمان دارند به همین دلیل پزشک مشاور برای اطمینان از سلامت خون اهدایی در باره رفتارهای پرخطر از داوطلب پرسش می‌کند . ایران یکی از سالم‌ترین خون‌های اهدایی جهان را دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری مالاریا در بخش‌های کوچکی از کشور ما و برخی نقاط جهان وجود دارد. بر اساس قوانین، افرادی که به این نقاط سفر کرده باشند تا یک سال نمی‌توانند خون اهدا کنند.

این مقام مسؤول در سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه خانم‌ها هم می‌توانند خون اهدا کنند گفت: در بدو مراجعه یک خانم برای اهدای خون، تست هموگلوبین گرفته می‌شود.اگر هموگلوبین خون وی بیش از ۱۳ میلی گرم در دسی لیتر باشد مطمئنا دچار کم‌خونی نخواهد شد و اگر کمتر باشد پزشک از وی خون نخواهد گرفت.

مسلمی در خصوص ابعاد کیسه های خون اظهار داشت: کیسه‌های استاندارد کشور ما ابعاد ثابت دارد. حدود ۴۵۰ سی سی خون در آنها جمع می شود البته بر اساس توصیه پزشک این مقدار خون می‌تواند از ۴۰۵ تا ۴۹۵ سی سی تغییر کند.

وی ابراز کرد: در حال حاضر امکان پلاسما گیری هم داریم اما با توجه به دستورات کلی، پلاسمای خون از خون‌های اهدایی ساخته می‌شود. در حال حاضر پلاکت از خون افراد دریافت می‌شود که با اهدای کامل خون متفاوت است و در روز حدود ۵۰ واحد پلاکت از داوطلبان دریافت می‌شود. در این روش داوطلبان اهدای پلاکت، در بازه زمانی حدود ۱,۵ ساعت، طی فرآینده پلاکت خون خود را اهدا و مابقی خون و عناصر آن به بدن بازگردانده می شود.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد پلاکت مورد نیاز بیماران کشور در سازمان انتقال خون تهیه می‌شود، افزود: بیماران سرطانی و بیمارانی که به دلایلی مشکلات پلاکت دارند نیازمند پلاکت هستند. اهدای پلاکت برای افراد کم خون مقدور نیست.

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران تصریح کرد: از اتباع غیر ایرانی هم که کارت آمایش دارند، خون گرفته می‌شود .

مسلمی با اشاره به کم بودن فراوانی گروه خونی o منفی، افزود: افرادی که گروه خون o منفی دارند واجب است خون بدهند. غلظت خون در صورت صلاحدید پزشک مشاور منع اهدا ندارد. افرادی که تالاسمی مینور دارند هم می توانند در صورت داشتن هموگلوبین بیش از ۱۲,۵ و صلاحدید پزشک مشاور خون بدهند.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی افراد توسط سازمان انتقال خون از اهدای خون منع می‌شوند؟ گفت: درمانگاه پیگیری اداره انتقال خون تهران در خیابان وصال شیرازی هر روز به جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۴ پاسخگوی افراد برای پیگیری پرونده و انجام مشاوره است . این افراد می‌توانند با دسترسی به پرونده خود از دلیل منع اهدای خون آگاه شوند.

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران با تاکید بر اینکه قند خون بیماران دیابتی در صورتیکه قند خون کنترل شده داشته و عوارض دیابت نداشته باشند می‌توانند خون اهدا کنند. البته به افرادی که انسولین مصرف می‌کنند اهدای خون توصیه نمی‌شود اما مصرف داروهای قند برای اهدای خون منعی ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: افرادی که سیگار می‌کشند منعی برای اهدای خون ندارند.اما توصیه می‌شود افراد سیگار نکشند.

مسلمی درباره بیماران صرعی گفت: این افراد برای همیشه از اهدای خون معاف هستند.

وی تاکید کرد: برخی افراد خاص پس از اهدای خون ضعف و سرگیجه اگر این ضعف همیشگی و شدید باشد بهتر است خون ندهند.

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران  با اشاره به اینکه در انتقال خون درمان انجام نمی‌شود گفت:حجامت عملی درمانی است و اگر فردی حجامت کرده باشد برای تامین سلامت خون‌های اهدایی تا یک سال از اهدای خون معاف است و سازمان انتقال خون از وی خون نمی‌گیرد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها