|
کدخبر: 264138

بلایی که دخانیات بر سر بدن می آورد

یک متخصص بیماری‌های عفونی ریه، به بررسی عوارض استعمال دخانیات پرداخت که علاوه بر خود فرد، خانواده آن را نیز دچار آسیب می‌کند و زمینه ابتلا به انواع سرطان‌ها برای فرد و خانواده وی فراهم می‌شود.

گاهی انسان با بی‌دقتی در حفظ این نعمت بزرگ، دچار بیماری می‌شود و در هنگام بیماری، قدر سلامتی و تندرستی‌اش را بیشتر می‌فهد. بیماری که گاه درمان دارد و گاه آنچنان فرد را در خود غرق می‌کند که انحطاط و سقوط قطعی وی را به همراه خواهد داشت.

یکی از این بیماری‌ها، مصرف دخانیات است که انسان آگاهانه به دام آن می‌افتد و وقتی به خود می‌آید که کار از کار گذشته و به آن آلوده شده است. سیگار یک بمب ساعتی است که هر پکی که به آن زده می‌شود، آینده فرد را نابود و شخصیت و وجهه اجتماعی وی را زیر سوال می‌برد، آنچنان که جایگاهی در جامعه نخواهد داشت و چه بسا از سوی دوستان و نزدیکان و خانواده خود طرد شود.

اعتیاد بلایی خانمان سوز است که علاوه بر آسیب رساندن به اعضای نزدیک خانواده، می‌تواند باعث بروز ناهنجاری‌هایی در جامعه گردد. لذا متخصصین ضمن توصیه به دوری از هرگونه مواد مخدر اعتیاد آور، آن را قابل درمان می‌دانند که همت و انگیزه دوچندان فرد را می‌طلبد.

اعتیاد آتشی است که وقتی به دامن زندگی بیفتد، تر و خشک آن را با هم می‌سوزاند و با بی‌رحمی و قساوت قلب زندگی فرد را به آتش کشیده و آسان‌ترین روش تبدیل هستی فرد به نیستی و مرگ است. آزادی بزرگترین هدیه‌ای است که یک انسان می‌تواند به خودش بدهد؛ آزادی از ترس‌های بی مورد آینده، آزادی از قضاوت‌های دیگران، آزادی از حسرت گذشته، و آزادی از عقاید و اعمال نادرست، پس با یک اراده قوی و محکم می‌توان خود را از بند اعتیاد و از کام مرگ نجات داد و حیاتی پرنشاط را برای خود رقم زد.

هر ساله به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات، ۳۱ ماه می؛ مصادف با دهم خرداد ماه، با شعار تعهد برای ترک دخانیات، اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح کشور با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط به منظور حمایت طلبی برای اجرای سیاست‌های موثر بر کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سطح آگاهی عمومی به ویژه جوانان و نوجوانان نسبت به مضرات استعمال دخانیات انجام می‌پذیرد که هدف آن جلب توجه به تاثیر تنباکو بر سلامت انسان است.

 دکتر ابوالفضل مظفری به بیان آثار مخرب اعتیاد بر زندگی فرد پرداخت و اظهار کرد: ده بیماری شایع که باعث مرگ‌ومیر مردم در سرتاسر دنیا می‌شود، شامل بیماری‌های قلبی، سرطان ریه که ۴۰ درصد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده، برونشیت مزمن، عفونت‌های تنفسی، سکته مغزی و دیگر موارد است که مهم‌ترین فاکتور دخیل در این بیماری‌ها سیگار است. لذا علاوه بر افزایش میزان مرگ‌ومیر، عوارض جبران ناپذیری را نیز ناشی شده و هزینه‌های گزافی برای دولت‌ها به وجود می‌آورد.

وی در ادامه آسیب‌های مصرف سیگار افزود: استعمال دخانیات بر طول عمر افراد نیز تاثیر گذار است و ۱۰ سال از عمر انسان‌ها را کاهش می‌دهد که فرد باقی‌مانده عمر خود را نیز بایستی به دنبال درمان و حل مشکلات جسمی و روحی خود برود، از طرف دیگر هزینه خانوار آن بسیار افزایش یافته و عوارض ریوی زیادی را نیز متحمل می‌شود. لذا سلامت دهان آن نیز به خطر افتاده و در اثر چهار هزار ماده سمی حاصل از سیگار، زندگی فرد را تا حد زیادی مختل می‌کند.

مظفری، دود ناشی از سیگار را عامل موثری در آسیب‌های ریوی فرد دانست و دود سیگار، قلیون و پیپ را از لحاظ آسیب‌های آن‌ها درجه‌بندی کرد و گفت: قلیون معادل ۲۰ نخ سیگار است ولی از نظر عوارض وضعیتی مشابه سیگار دارد. از طرفی پیپ به لحاظ قلیایی بودن مشکلات کم‌تری را به دنبال دارد، اما در نهایت هر سه مورد بیش از چهار هزار ماده سمی وارد بدن می‌کنند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر