|
کدخبر: 263804

عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد؛

هشدار درباره وضعیت خطرناک پاساژ آلومینیوم / تسهیلات جدید برای بافت های فرسوده

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در خصوص ساختمان‌های پر خطر به گسترش نیوز گفت: ۳۳۰ هزار ساختمان در تهران شناسایی شده‌اند اما ۱۲۹ ساختمان از آنها به این دلیل که در محل‌های پر تردد مثل پاساژها هستند جز ساختمان‌های بسیار خطرناک به حساب می‌آیند و اصول ایمنی در این ساختمان‌ها کمتر رعایت شده است که باید پیگیری شود.

اجتماعی  هشدار درباره وضعیت خطرناک پاساژ آلومینیوم / تسهیلات جدید برای بافت های فرسوده

هنوز خاطره تلخ پلاسکو از یادمان نرفته اتفاقی که بسیاری از خانواده ها را داغدار کرد، حالا هم متروپل آبادان حادثه ای که  نقطه مشترکشان بافت فرسوده این ساختمان هاست، اگر چه پس از ریزش پلاسکو وعده های بسیاری برای ساماندهی بافت های فرسوده دادند، اما به جایی نرسید، حالا هم متروپل  اتفاقی که اگر زودتر نسبت به رفع مشکلات آن اقدام می‌شد، شاهد چنین صحنه هایی نبودیم. اما این ماجرا باعث بیداری مسولین شد و در اقدامی، فهرستی از ساختمان‌های پر خطر را منتشر کردند و مدعی هستند که نسبت به رفع نواقص و ایرادات آنها اقداماتی انجام دهند.

 

مهدی-بابایی

مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران به گسترش نیوز می گوید: ساختمان‌هایی مانند متروپل در کشور وجود دارند که برای حل و ایمن‌سازی آنها باید تمام ارکان کشور توجه ویژه داشته باشند. در غیر این صورت شاید سال‌ها بعد خدای نکرده ساختمانی دیگر ریزش کند و آن وقت بگوییم چرا از متروپل درس نگرفتیم.

ساختمان‌های بی‌توجه به بازسازی پلمب می‌شوند

 

پاساژ-آلمینیوم

 

بابایی در ادامه عنوان کرد: اگر قوه قضاییه همکاری خود را با ما ادامه دهد، به زودی این ساختمان‌ها تکلیفشان مشخص می شود. در طول هفته، مالکان این ساختمان‌ها به قوه قضاییه دعوت می‌شوند و اخطاریه دریافت می‌کنند، البته فرصتی هم برای ایمن‌سازی ساختمان به آنها داده می‌شود. در صورت عدم توجه مالکان به این اخطاریه ها، ابتدا آب و برق این مراکز قطع خواهد شد و در مرحله بعد، این مکان‌ها پلمب می‌شوند.

وی ادامه داد: ساختمان‌ها در وضعیتی قرار دارند که هر لحظه امکان دارد حادثه‌ای مانند پلاسکو و متروپل  رخ دهد.درحال‌حاضر، در بین لیست منتشر شده از ساختمان‌های نا ایمن، پاساژ آلمینیوم و دراکولا در وضعیت خطرناک قرار دارند.

این عضو شورای شهر تهران در ارتباط با پاساژ آلمینیوم اظهار کرد: برای ایمنی کسانی که در پاساژ  مشغول کار هستند و همچنین شهروندانی که روزانه در آن جا حضور پیدا می‌کنند برای پیشگیری از خطرات احتمالی، بهترین راهی که برای ایمن‌سازی وجود دارد تعطیلی موقت است، تا عملیات ایمن‌سازی پاساژ آلمینیوم هرچه سریع تر آغاز شود. شهرداری باید جلوی فعالیت ساختمان‌هایی که ممکن است حادثه آفرین باشد را بگیرد تا برای شهروندانی که در آن محل حضور دارند رفع خطر شود.

 

دراکولا-پاساژ

 

او در ادامه خاطر نشان کرد: در ارتباط با فهرستی که از ساختمان‌های پر خطر منتشر شده، جلسات بسیاری برگزار شده است. تعدادی از ساختمان هایی که نامشان در لیست وجود دارد متعلق به دولت، مراکز آموزشی و بیمارستان ها، می‌باشد. این مراکز نه مشکل مالی دارند و نه اینکه در بافت فرسوده هستند بلکه اصل ساختمان فرسوده است. اخطار هایی به این ساختمان‌ها داده شده که هرچه سریع تر نسبت به ایمن سازی، اقدامات لازم را انجام دهند.

بابایی گفت: بافت‌های فرسوده، محلی برای ریزش است و در این مورد، شرکت بازآفرینی شهری باید جدی تر از همیشه در نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده عمل کند. ۱۱ منطقه در شهر تهران وجود دارد که دارای این بافت  هستند و ما باید کارهای فشرده و مهمی انجام دهیم تا در ابتدا از افزایش این بافت جلوگیری کنیم سپس نسبت به رفع مشکلات، اقدامات لازم را انجام دهیم. مناطقی مثل: ۹، ۱۶، ۱۹، ۱۲ و.... از مناطقی هستند که دارای بافت فرسوده هستند.

اقدامات لازم برای احیای بافت فرسوده

عضو شورای شهر تهران در ارتباط با احیای بافت و ساختمان‌های فرسوده گفت: ما پیگیر هستیم که بتوانیم قدم هایی را در جهت نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و همچنین این ساختمان ها برداریم و قرار است در حوزه ساخت‌وساز برای اقشار مختلف مردم تسهیلاتی در نظر گرفته شود. به عقیده بنده این لایحه تحولی را در قسمت‌های جنوبی شهر تهران در حوزه ساخت‌وساز به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: صحبت هایی با وزارت راه و شهرسازی در این خصوص صورت گرفته که متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اعم از سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده می‌توانند از تسهیلات ویژه نهضت ملی مسکن استفاده کنند. بر این اساس متقاضیان نوسازی بافت فرسوده هم امکان استفاده از تسهیلات نوسازی بافت را خواهند داشت. این تسهیلات در تهران و محدوده بافت‌های فرسوده ۶۰۰ میلیون تومان و در سایر محدوده‌های تهران ۴۵۰ میلیون تومان وام خواهد بود.

همانطور که در ابتدای این گزارش گفته شد، ساختمان آلمینیوم در شرایط هشدار قرار دارد. اگر اقدامات لازم در جهت بهبود وضعیت ساختمان های فرسوده صورت نگیرد، آیا شاهد تکرار حادثه‌ای دیگر خواهیم بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها