|
کدخبر: 263330

این علائم موجب کوری انسان می شود!

فوق تخصص بیماری‌های التهابی چشم گفت: «یووئیت» یکی از بیماری‌های مهم چشم پزشکی است و معمولاً با نشانه‌هایی مانند قرمزی چشم، ترس از نور، درد و گاهی اوقات تاری دید همراه است.

علیرضا هدایت فر،فوق تخصص بیماری‌های التهابی چشم گفت: یووئیت یکی از بیماری‌های مهم چشم پزشکی است که در صورت بی‌توجهی و عدم درمان می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر بینایی و عوارض جدی در چشم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌توان متوجه علائم این بیماری شد؟»، افزود: علائم این بیماری بسته به مکان درگیری در هر یک از اجزا چشم و حاد یا مزمن بودن آن متفاوت است. التهاب حاد در قسمت‌های قدامی چشم معمولاً با نشانه‌هایی مانند قرمزی چشم، ترس از نور، درد و گاهی اوقات تاری دید همراه است. در درگیری‌های خلفی، قرمزی چشم و درد کمتر است اما کاهش دید و مگس پران، مشخص‌تر احساس می‌شود.

این فوق تخصص چشم پزشکی ادامه داد:ممکن است بیماری‌های داخلی دیگری در همراهی با یووئیت وجود داشته باشد؛ به همین دلیل لازم است بیمار از نظر بیماری‌های زمینه‌ای مثل رماتیسم و عفونت‌های داخلی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در اکثر موارد برای رسیدن به تشخیص نهایی، به بررسی‌های پاراکلینیکی، تصویربرداری‌های ویژه و آزمایشات خونی خاصی نیازمند هستیم.

هدایت فر در خصوص اینکه «چه عواملی موجب بروز یووئیت در چشم می‌شود؟»، گفت: به طور کلی، عوامل پدید آورنده یووئیت به دو گروه عمده علل عفونی و غیر عفونی تقسیم می‌شود. از علل عفونی مهم می‌توان به سل، سیفیلیس، توکسوپلاسما و ویروس‌های خانواده هرپس اشاره کرد.

این فوق تخصص چشم پزشکی اضافه کرد:‌بیماری بهجت، سارکوئیدوز، آرتریت رماتوئید، لوپوس، اسپوندیلیت آنکیلوزان، پسوریازیس و…، از بیماری‌های غیر عفونی مستعد کننده به ایجاد یووئیت هستند.

وی ادامه داد: با این حال در اکثر موارد یووئیت، بیماری زمینه‌ای مشخصی وجود نداشته و درگیری چشم به صورت مستقل با منشأ «خود ایمنی» در فرد به وجود می‌آید. در این مواقع سیستم دفاعی فرد به اشتباه، بافت‌های چشم را به عنوان عنصر بیگانه یا آنتی‌ژن تلقی کرده و بر ضد آن وارد واکنش می‌شود.

هدایت فر تصریح کرد: به این نوع از یووئیت اصطلاحاً «رماتیسم چشمی» هم گفته می‌شود که وجه تسمیه آن مکانیسم بیماری زایی مشابه بین این بیماری و روماتیسم مفصلی است. به علاوه درمان بیماری روماتیسم چشمی و روماتیسم مفصلی نیز شباهت زیادی بهم دارد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها