|
کدخبر: 262161

بیماری خاموشی که شما را نابینا می کند!

استاد چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماری گلوکوم دومین علت ایجاد نابینایی در دنیا است.

اجتماعی بیماری خاموشی که شما را نابینا می کند!

نوید نیلفروشان، استاد چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص بیماری گلوکوم،گفت: گلوکوم یک بیماری عصب بینایی و اصطلاحاً یک نوع اپتیک نوروپاتی است که  به عنوان دومین علت نابینایی غیرقابل برگشت در دنیا مطرح است. 

وی افزود: در بیماری گلوکوم عمدتاً افزایش فشار داخل چشمی است که عصب بینایی را به تدریج آسیب زده ودر اوایل بیماری منجر به کاهش دید محیطی ( میدان بینایی)  و سپس کاهش شدید کل دید فرد و نهایتا نابینایی می‌شود.

نیلفروشان ادامه داد: متأسفانه آسیب‌های ناشی از بیماری  با علم امروز قابل اصلاح و برگشت نیست؛ یعنی اگر اختلالی در عصب بینایی ناشی از این بیماری اتفاق بیافتد،آسیب ایجاد شده قابل اصلاح و درمان نیست. کاری که برای این بیماران باید انجام دهیم، ضمن تشخیص زودرس، با انجام اقدامات درمانی مناسب از تخریب بیشتر عصب بینایی و کاهش بینایی پیشگیری کنیم.

این متخصص چشم ادامه داد: این بیماری وابسته به سن است؛ گرچه در تمامی سنین این بیماری ممکن است اتفاق بیافتد؛ به طوری که از هر ۴ تا ۵ هزار نوزادی که متولد می‌شود ممکن است یکی از آنها مبتلا به گلوکوم شود.

نیلفروشان متذکر شد: در سنین بالاتر این میزان ابتلا، خیلی بیشتر وجود دارد به طوری که حدود یک تا دو درصد افراد بالای ۴۰ سال در هر جامعه‌ای ممکن است مبتلا به این بیماری شوند. هرچه سن بالاتر می‌رود احتمال ابتلاء به این بیماری بیشتر است و در افراد بالای ۷۰ و ۸۰ سال به چیزی حدود ۴ تا ۵ درصد می‌رسد؛ یعنی احتمال بروز بیماری در سنین بالاتر بیشتر خواهد بود.

وی افزود:از مهمترین عوامل ایجاد کننده بیماری گلوکوم  بالا رفتن فشار داخل چشمی است که این احتمال در بعضی افراد بیشتر دیده می‌شود؛ برای مثال افرادی که از شماره عینک بالا استفاده می‌کنند، آنهایی که اصطلاحاً نزدیک بین و دوربین هستند، ممکن است هر دو گروه در معرض بیماری گلوکوم قرار گیرند.

نیلفروشان گفت: احتمال بروز گلوکوم در افراد با زمینه مثبت خانوادگی، نسبت به سایر افراد جامعه ممکن است ۴ تا ۵ برابربیشتر باشد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها