|
کدخبر: 261667

خانه خدیوی در آستانه نابودی کامل

«خانه خدیوی»که از آثار ملی ایران است، از صبح امروز دچار آتش‌سوزی شده و در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است.

 اسفندماه سال قبل بود که«خانه خدیوی» آتش گرفت و سه گروه اطفای حریق در قالب ۱۰ آتش‌نشانان در چند ساعت این آتش‌سوزی مهار شد.

امروز دوباره خانه خدیوی آتش گرفته و وسعت آتش‌سوزی به حدی بود که آتش‌نشانان چند ساعت درگیر آن شدند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در این باره  گفت: این بار طبقه پایین خانه خدیوی این بنای تاریخی آتش گرفته و وسعت آتش هم زیاد بود.

مجید امیرفضلی با اشاره به اینکه آتش‌نشانان از ایستگاه‌های یک و چهار در قالب دو اکیپ به محل اعزام شدند، اضافه کرد: خوشبختانه آتش‌سوزی در ساعت ۱۲و ۳۴دقیقه مهار شد.

وی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی مکرر این خانه تاریخی علاوه بر از بین رفتن خود بنا برای آتش‌نشانان هم خطرآفرین است؛ تصریح کرد: با توجه به قدیمی بودن بنا امکان ریزش آن و خطرات جانی بنا برای آتش‌نشانان وجود دارد که باید فکری برای آن اندیشیده شود.

گفتنی است، خانه خدیوی از جمله خانه‌های تاریخی شهر زنجان است که همچنان کاربری مسکونی دارد، این خانه یا عمارت تاریخی خدیوی از جمله بناهای زیبا و با تزئینات حائز اهمیت است که در نزدیکی موزه رختشویخانه و خانه ذوالفقاری در محله‌ای معروف به «دالان آلتی» در شهر زنجان واقع شده است.

بنای خانه خدیوی را می‌توان یک نمونه کامل از نظر تزئینات دانست که در اوایل پهلوی در استان زنجان ساخته شده است.

از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما‌، گچ بری‌های زیبا و ستون‌ها و نماها، لمبه‌کاری با نقوش متنوع، وجود ایوان که برروی شش ستون چوبی با پوشش گچی استوار شده و همچنین به وجود نرده های تزئینی اشاره کرد.

خانه خدیوی از جمله بناهایی است که متأثر از الگوهای رایج غرب و ملهم از شیوه‌های محلی این منطقه شکل گرفته است.نظر به اینکه هیچگونه کتیبه و یا نوشته‌ای که دال به زمان ساخت بنا باشد بدست نیامده زمان دقیق ساخت بنا مشخص نیست اما با توجه به معماری و سبک این خانه تاریخی گمان می‌رود که در دوره‌های اولیه پهلوی بنا شده باشد.

این عمارت بصورت دو اشکوبه ساخته شده که کاربری و اهمیت هر بخش از بنا با به حداکثر رساندن تزئینات مشخص شده است.

این اثر در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها