|
کدخبر: 255920

یارانه کمک هزینه افراد دارای اختلال شنوایی چقدر است؟

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: یارانه کمک‌هزینه فرد دارای اختلال شنوایی در بهزیستی به طور متوسط معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که اگر به موقع تشخیص داده نشود برای سازمان حدود ۵۰۴ میلیارد تومان هزینه دارد.

 فاطمه عباسی ادامه داد: اگر صرفا هزینه توانبخشی این افراد را طی ۱۰ سال در نظر بگیریم، رقمی حدود ۵۰۴۰ میلیارد تومان محاسبه می‌شود؛ همچنین اگر هزینه مستمری افراد را برای باقی عمر ۶۰ سال در نظر بگیریم حدود ۸۸۲۰ میلیاردتومان می‌شود که در مجموع ۱۳ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان بابت مستمری و یارانه توانبخشی برای این افراد باید محاسبه شود. درصورتی که بودجه برنامه غربالگری در این زمینه حدود ۷۰ میلیاردتومان بود که با شناسایی به‌هنگام و انجام هزینه‌های مترتب، شدت معلولیت شنوایی را برای خانواده و دولت به شدت کاهش خواهد داد.

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه افراد شناسایی شده فقط حداکثر به ۵ سال خدمات توانبخشی نیاز دارند و هزینه یارانه آنها ۲۵۰۰ میلیارد تومان است، افزود: اگر این رقم را به اضافه ۷۰ میلیارد تومانی که سازمان هزینه کرده در نظر بگیریم، اگر این افراد شناسایی شوند، در مجموع ۲۵۹۰ میلیاردتومان هزینه می‌کنیم؛ یعنی سازمان با هزینه‌کرد ۲۵۹۰ میلیاردتومان حداقل مبلغ ۱۱ هزار و ۲۷۰ میلیاردتومان در هزینه‌های مستمر صرفه‌جویی کرده است.

وی یادآور شد: این هزینه برای افراد با انواع اختلالات شنوایی وجود دارد اما با شناسایی به موقع در این برنامه و انجام مداخلات لازم جهت تجویز سمعک، تربیت‌شنیداری و گفتار درمانی، راه رسیدن به شرایط افراد عادی جامعه مانند پذیرش در مهدها، مدارس عادی و لازم نداشتن رابط ناشنوایان را تسهیل خواهد کرد و به تبع آن بار مالی خانواده و دولت به شدت کاهش پیدا می‌کند.

عباسی درباره عملکرد غربالگری اختلالات شنوایی نوزادان در سال گذشته، افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون نوزاد غربال شد که ۳۰۰۰ نفر دارای اختلال شنوایی شناسایی شدند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر