|
کدخبر: 167904

رکورد کرونا شهرداری را وادار به لغو طرح ترافیک کرد

در روزهای سخت کرونایی شاهد جولان این ویروس در مترو هستیم و شهرداری تهران نیز بعد گذشت چند هفته از پیک چهارم کرونا با لغو طرح ترافیک موافقت کرد. طرح ترافیکی که روزانه درآمد یک‌میلیاردی برای شهرداری تهران دارد.

اجتماعی رکورد کرونا شهرداری را وادار به لغو طرح ترافیک کرد

کرونا می‌تازد و برنامه‌های موجود همراه با آزمون‌وخطا جان صدها نفر را در روز می‌گیرد. یکی از پر گلایه‌ترین برنامه‌ها تعطیلی مشاغل بود که حسابی با شرایط سخت اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این هفته هم بازار بسته شد و کسبه دل‌نگران آینده کسب‌وکار خود هستند.

اگر نگاهی به فضای مجازی و حقیقی داشته باشیم، با گلایه این افراد مواجه هستیم که چرا کسبه قربانی شده‌اند. نکته جالب در خصوص تبعیض بین مشاغل هست. این تبعیض زمانی جالب می‌شود که صنفی مثل خشک‌شویی در اولویت هست و تعطیل نمی‌شود اما فروشگاه‌های لباس که شاید روزی چند مشتری داشته باشند، باید تعطیل شوند.

برای همه ما این سؤال مطرح می‌شود که جولان کرونا در بازارها بیشتر هست یا در مترو و اتوبوسی که مملو از جمعیت هست؟ در شرایط اقتصادی موجود مردم اگر قصد خرید هم داشته باشند، توان خرید ندارند. در نتیجه رغبت مردم برای خرید آن‌چنان نیست و جز در مواردی محدود رعایت پروتکل‌ها توسط مردم به خوبی اجرایی شده است.

در فضای مجازی با این موضوع مواجه می‌شویم که شهرداری تهران به واسطه کسب درآمد مخالف تعطیلی مترو و یا حذف طرح ترافیک بود. حذف طرح ترافیک در این شرایط سخت مطمئناً تعداد مسافران مترو را کاهش خواهد داد. لغو طرح ترافیک در نیمه اول سال بیشتر اولویت دارد؛ به این خاطر که هوا کیفیت بهتری دارد و با مشکلات آلودگی هوا کمتر مواجه هستیم. در نتیجه شرایط کرونا را برای نیمه دوم سال مدیریت می‌کنیم.

هیچ انسان عاقلی علاقه ندارد در شلوغی مترو کارش را شروع کند و در صورتی که خودرو شخصی داشته باشد، حتماً استفاده از خودرو را به مترو و اتوبوس ترجیح می‌دهد. روزانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو تهران استفاده می‌کنند. اگر چه بیش از ۹۰ درصد از مردم در مترو از ماسک استفاده می‌کنند، اما فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو عملاً امکان‌پذیر نیست. تمام این حرف‌ها و گوشه کنایه‌ها شهرداری و ستاد ملی کرونا متقاعد کرد که طرح ترافیک لغو شود. برای بررسی صحبت‌های فضای مجازی نگاهی به درآمد شهرداری تهران از طرح ترافیک می‌اندازیم.

درآمد میلیاردی شهرداری تهران از اجرای طرح ترافیک

در خصوص درآمد شهرداری تهران دو روایت از مسئولان منتشر شده است که تفاوت ۵۰۰ میلیون تومانی دارند. سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران معتقد است که شهرداری تهران روزانه ۱ میلیارد تومان از محل فروش مجوز طرح ترافیک کسب درآمد می‌کند. این در حالی که عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران گفته است، شهرداری روزانه یک و نیم میلیارد تومان از طرح ترافیک درآمد دارد. به نظر می‌رسد این درآمد میلیاردی هست که تا امروز جان صدها نفر را در شهر تهران گرفت.

درآمد شهرداری از طرح ترافیک صرف چه کارهایی می‌شود؟

درآمد میلیاردی شهرداری تهران را برایتان گفتیم اما جالب است بدانید این درآمد صرف چه کارهایی می‌شود؟ بر اساس نظر محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران این درآمد به صورت وام ۴ درصد به افرادی اعطا می‌شود که مینی‌بوس یا اتوبوس می‌خرند. این صحبت زمانی جالب می‌شود که در خیلی از خطوط اصلی شهر مثل خط رسالت به مطهری هنوز اتوبوس‌های دودزا و فرسوده قبلی تردد دارند.

ضرر ماهانه ۱۲۰ میلیاردی شهرداری از عدم اجرای طرح ترافیک

در شرایطی که اصناف بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان ضرر از تعطیلی را تجربه کرده‌اند، مسئولان شورای شهر نگران ضرر شهرداری هستند. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این خصوص عنوان کرده است، در دوره شیوع کرونا به صورت مستقیم ماهانه ۱۲۰ میلیارد تومان تنها به بخش حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران خسارت وارد شده است که این جدای از هزینه‌های اضافه شده از جمله ضدعفونی کردن روزانه ناوگان حمل‌ونقل است.

ترکش کرونا به اصناف

با توجه به مطالب ذکر شده، ترکش اصلی کرونا به اصناف خورده است و قربانی رنگ‌بندی‌های شهرها هستند. کسبه هم باید طمع تلخ تعطیلی را تحمل کنند و هم باید سر وقت مالیاتشان را پرداخت کنند. صحبت‌هایی از پرداخت وام و خسارت به اصناف آسیب دیده نیز شد که تنها در حد شعار بود و به صورت جدی اجرایی نشده است.

بی‌برنامگی، پایتخت‌نشین‌ها را قربانی می‌کند

ناهماهنگی میان مدیران شهری پایتخت و اعضای ستاد ملی کرونا حال‌ و روز مردم تهران را وخیم کرده است. مردم تهران با بیشترین خسارت‌های مالی ناشی از کرونا و اقتصاد دست و پنچه نرم می‌کنند و بعد از چند هفته خواهش و تقاضا طرح ترافیک لغو شد. البته امیدواریم این لغو طرح ترافیک موقتی نباشد و تا کاهش ملموس کرونا ادامه‌دار باشد. شهرداری هم باید همانند همه کسب‌وکارها خسارت را بپذیرد تا جان مردم در امان باشد. دوگانه سلامت یا اقتصاد نباید برای مردم شکل گیرد. مطمئناً سلامت مهم‌تر هست و همانند اصناف نهادها و سازمان‌های مختلف باید سختی‌های شرایط موجود را تحمل کنند.

ارسال نظر