|
کدخبر: 128416

رشد جمعیت ایران در چه سالی صفر می شود؟

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: رشد جمعیتی کشور در سال ۲۰۵۰ به صفر می‌رسد در حالیکه نمودار رشد جمعیتی جهان تا سال ۲۰۹۹ به صفر نخواهد رسید.

اجتماعی رشد جمعیت ایران در چه سالی صفر می شود؟

وحید قبادی دانا در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان افزود: نمودار رشد جمعیتی جهان تا سال ۲۰۹۹ به صفر نخواهد رسید بنابراین نگرانی کنونی ما که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری است، حتما باید جدی گرفته شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: وضعیت سالمندی در کشور باید طبق بند ۷ سیاست کلی جمعیت مقام معظم رهبری پیش رود بنابراین وظیفه داریم موضوع فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب را فراهم کنیم.

وی گفت: با توجه به این دستور و سیاست کلی و شرایط خاصی که در کشور وجود دارد اکنون ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از سالمندان در ایران زندگی می‌کنند و این فرصتی ارزشمند است.

وی سن سالمندی را براساس استانداردهای جهانی در ایران ۶۰ سال و در برخی از کشورهای توسعه‌ یافته ۶۵ سال برشمرد و ادامه داد: تقریبا ۱۰ درصد جمعیت کنونی کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند این در حالی است که در سال ۱۳۵۰ این رقم ۵ درصد بود به عبارتی ظرف ۴۰ سال جمعیت سالمندی دو برابر رشد کرده است اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته ظرف ۱۰۰ سال رشد مضاعفی صورت می‌گیرد به رغم اینکه ما در ۲۰ سال آینده شاهد دو برابر شدن این جمعیت در کشور خواهیم بود که نسبت جنسی در آمار سال ۱۳۷۵ از ۱۱۶ مرد سالمند، ۱۰۰ زن سالمند وجود داشت که این نسبت از سال ۱۳۸۵ به سمت زنانه شدن جمعیت سالمندی سوق پیدا کرده است بطوری که در سال ۱۳۹۵ از ۹۷ مرد سالمند، ۱۰۰ زن سالمند وجود داشته است.

قبادی‌دانا، تصریح کرد: وضعیت سواد سالمندان در آمار سال ۱۳۵۵، ۱۲.۹ درصد از سالمندان باسواد بودند که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۴۶.۴ درصد رسیده است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی افزایش قابل توجهی داشته باشد؛ پنجره جمعیتی زمانی اتفاق می‌افتد که دو سوم جمعیت موجود در کشور سن مولد(۱۵ تا ۶۵ سال) باشد که این فرصتی برای هر کشور در راستای جهش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند باشد، از سال ۱۳۸۵ پنجره جمعیتی به روی کشور ما باز شده است و تا سال ۱۴۲۵ نیز ادامه خواهد داشت و این فرصت طلایی برای استفاده از پنجره جمعیتی در کشور است.

وی استان‌های گیلان، مازندران و تهران را دارای بیشترین میانگین سنی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: کمترین میانگین سنی را در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بریراحمد شاهد هستیم اما نگرش بعدی درصد جمعیت سالمندی به کل جمعیت در استان است که بیشترین جمعیت را استان گیلان با ۱۳.۲ درصد، مازندران با ۱۱.۴ درصد و استان مرکزی با ۱۰.۸ درصد دربرمی‌گیرند. استان سیستان و بلوستان نیز به سبب موالید میانگین سنی ۰ تا ۱۵ سال بیشتری دارند.

قبادی‌دانا با بیان اینکه رشد جمعیتی ما در سال ۲۰۵۰ به صفر خواهد رسید، تصریح کرد: نمودار رشد جمعیتی جهان تا سال ۲۰۹۹ به صفر نخواهد رسید لذا نگرانی کنونی ما که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری است حتما باید جدی گرفت؛ میانه جمعیت در سال ۱۳۴۹ در ایران ۱۷ سال بوده در حالی که در سوئد ۳۵ سال و ژاپن ۲۸ سال بوده است و آنچه پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده میانه سنی جمعیت در کشور ما به ۴۵ سال می‌رسد و در رتبه‌بندی نزدیک به کشور ژاپن خواهیم شد در حالی که براساس پیش‌بینی‌ها میانه سنی در دنیا ۳۶ سال خواهد بود لذا در یک مقایسه کلی اگر با این وضعیت پیش برویم در ۳۰ سال آینده جمعیت ایران از میانگین جمعیت جهان پیرتر خواهد بود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر