|
کدخبر: 308331

چین اولین بار در رتبه بندی جهانی علمی

دانشگاه آکسفورد بریتانیا برای هشتمین سال متوالی در صدر جدول امتیازات قرار دارد و دانشگاه‌های آسیای شرقی در حال صعود در برترین‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان هستند.

آموزشی چین اولین بار در رتبه بندی جهانی علمی

چین برای اولین‌بار دارای دو دانشگاه برتر در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان شد. به نظر می‌رسد که ایالات‌متحده و بریتانیا تحت تأثیر کاهش بودجه تحقیقاتی قرار دارند؛ سیستم‌های ملی رقابتی، پتانسیل ایجاد دانش و نوآوری دانشگاه‌های خود را از طریق سرمایه‌گذاری تحقیقاتی پایدار تقویت می‌کنند.

در این رتبه‌بندی ۱۶.۵ میلیون نشریه تحقیقاتی تجزیه‌ و تحلیل و ۶۸ هزار پاسخ نظرسنجی از دانشگاهیان در سراسر جهان جمع‌آوری همچنین بیش از ۲۶۰۰ دانشگاه از ۱۲۷ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

دانشگاه آکسفورد بریتانیا برای هشتمین سال متوالی در صدر رتبه‌بندی قرار گرفته است که طولانی‌ترین زمانی است که هر دانشگاهی مقام اول را در تاریخ ۲۰ ساله رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان داشته است. استنفورد در جایگاه دوم قرار دارد. مؤسسه فناوری ماساچوست آمریکا سوم، هاروارد چهارم و دانشگاه کمبریج رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

چین اکنون برای اولین بار دارای دو دانشگاه برتر در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است، به‌طوری‌که دانشگاه تسینگهوا پکن (در رتبه دوازدهم نسبت به رده شانزدهم) و دانشگاه پکن (۱۴، از رتبه هفدهم) به ۱۰ دانشگاه برتر جهان نزدیک شده و جلوتر از پرچمداران ایالات‌متحده، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه جان هاپکینز و دانشگاه کلمبیا هستند.

فقط این دو مؤسسه پایتخت چین نیستند که پیشرفت چشمگیری دارند، دانشگاه فودان شانگهای (۴۴) و دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (۴۳) هر دو در حال حاضر در جایگاه ۵۰ دانشگاه برتر جهان هستند، چین اکنون دارای ۱۳ دانشگاه برتر در میان  ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان است که این رقم در مقابل ۱۱ دانشگاه سال گذشته و هفت دانشگاه سال ۲۰۲۰ قرار دارد.

دنیس سیمون، استاد تجارت جهانی در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، به تایمز هایراجوکیشن گفت: ظهور چین در این مکان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قرن بیست و یکم است.

علاوه بر چین، کشورهای آسیایی ازجمله کره جنوبی، سنگاپور و ژاپن، همگی سال قدرتمندی در رتبه‌بندی جهانی داشته‌اند. ۳۳ دانشگاه آسیایی به فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان از ۲۸ دانشگاه در سال گذشته پیوسته‌اند. پیوستن ماکائو در چین به ۲۰۰ دانشگاه برتر برای اولین بار در حالی بود که دانشگاه ماکائو رتبه ۱۹۳ را به خود اختصاص داد.

آفریقا در حال حاضر دارای ۱۱۳ دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است که نسبت به سال گذشته ۹۷ و ۱۳۵ درصد بیشتر از ۶ سال پیش است. تنها دانشگاه  برتر جهان در آفریقا همچنان دانشگاه کیپ تاون در آفریقای جنوبی  با رتبه ۱۶۷ است اما امسال دانشگاه ژوهانسبورگ برای اولین‌بار در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت و دانشگاه پرتوریا وارد جایگاه ۶۰۰ دانشگاه برتر شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها