|
کدخبر: 307543 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

چطور از چندراهیِ انتخاب دانشگاه، به سلامت بگذریم؟

هجده‌ سال اول زندگی، تلاش و هدف‌گذاریمان برای این است که وارد دانشگاه شویم. ۱۰ سال بعد هم صرف گذراندن امتحانات (برای اکثر کسانی که خارج از ایران درس می‌خوانند پرداخت قسط‌های شهریه) می‌شود. در نهایت، ۱۰ سال بعد هم صرف کار کردن خواهد شد که فرزندانمان از تحصیلات خوبی برخوردار شوند.

آموزشی چطور از چندراهیِ انتخاب دانشگاه، به سلامت بگذریم؟

نوع دانشگاهها در اعتبار مدارک از سوی آنها تاثیر بسزایی دارد. اعتبار دانشگاه‌ها در درجه اول به دولتی بودن و خصوصی بودن دانشگاه ها مربوط می‌شود. درجه بعدی رنکینگ دانشگاهها در سطح بین الملل خواهد بود که به تعداد مقالات چاپ شده، هیئت علمی، امکانات موجود در دانشگاه و غیره بستگی دارد.

هرچه درجه مدرک تحصیلی استاد دانشگاه بالاتر باشد اعتبار دانشگاه بالاتر خواهد رفت. اینکه استاد دانشگاه عضو هیئت علمی باشد و درجه استادی داشته باشد دانشگاه معتبر تر خواهد بود. تعداد مقاله های علمی، تالیف استاد، طرح های پژوهشی اساتید از اهمیت زیادی برخوردار است. موضوع حایز اهمیت دیگر مجلات معتبر دانشگاه میباشد. دانشگاههایی که مقلات علمی داردن باید توجه کرد که اعتبار این مقالات چه میزان است. و اینکه این مقالات تا چه میزان ارجاع داده اند. در صورتی که ارجاع های داده شده زیاد باشد اعتبارعلمی ان هم بیشتر خواهد بود.وجود مراکز تحقیقاتی ، کتابخانه ، آزمایشگاه و کارگاه های آموزشی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در میزان اعتبار دانشگاه می باشد.

دانشگاه99

اعتبار دانشگاه ها در ایران

بعد از دانشگاه های مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری روزانه و شبانه دانشگاه آزاد دارای اعتبار بالادر مدرک تحصیلی می باشدو پس از آن دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی قرار دارند.

در استخدام و ورود به بازار کار اینکه شما فارغ التحصیل کدام دانشگاه باشید خیلی فرقی ایجاد نمیکند. مگر آنکه شرکت مربوطه تصمیم گرفته باشد که فارغ التحصیلان دانشگاه خاصی را استخدام نماید.

دانشگاه های سراسری روزانه

درس خواندن در دانشگاه های روزانه به اینصورت است که شما نه تنها پولی بابت تحصیل پرداخت نمیکنید بلکه میتوانید کمک هزینه تحصیل را به صورت وام دانشجویی دریافت کنید. مدرک بالا و اعتبار دانشگاه بالایی دارد. در صورت قبولی در دانشگاه روزانه و نرفتن به دانشگاه طبق قانون یکی از دو محرومیت را دارید:

● محرومیت از انتخاب رشته روزانه در کنکور سال بعد

● محرومیت از ثبت نام کنکور سراسری سال بعد

دانشگاه شبانه

دانشگاه های شبانه، مشابه دانشگاه روزانه و حتی با دانشجویان دانشگاه روزانه کلاس ها مشترک می باشد تنها تفاوت اساسی که دانشگاه شبانه با دانشگاه روزانه دارد، این است که دانشجویان شبانه هزینه ای بابت دانشگاه پرداخت می نمایند و از سهمیه خوابگاه برخوردار نمی باشند. درمورد هزینه دانشگاه شبانه بستگی به رشته تحصیلی دارد و متفاوت خواهد بود اما بطور کل شهریه زیر یک میلیون تومانی ندارد.اعتبار مدرک دانشگاه شبانه تقریبا برابر اعتبار مدرک دانشگاه روزانه است.

دانشگاه7990

دانشگاه مجازی

دانشگاه مجازی،  از طریق وب و اینترنت است و مانند دانشگاه های شبانه لازم به پرداخت شهریه است . اما به دلیل اینکه خیلی در میان جامعه رونق نیافته است تعداد محدودی رشته و دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه غیر انتفاعی

دانشگاه غیر انتفاعی، همچون دانشگاه روزانه و شبانه که کلاس حضوری برگزار می گردد اما شهریه این نوع دانشگاه بیشتر از دانشگاه شبانه هست (حدود ١/۵ برابر دانشگاه شبانه) تفاوت دانشگاه غیر انتفاعی در کیفیت دانشگاه است. اما اعتبار و امکانات این دانشگاه ها خیلی تعریفی ندارد حتی فضای دانشگاه بیشتر شبیه به مدرسه است.  

دانشگاه990

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور از جمله دانشگاه هایی است که در دولت نهم و دهم توسعه بسیار زیادی داشته است و اینکه در حال حاضر در مقطع کارشناسی، واحدهای این دانشگاه بیشترین رشته ها را برای پذیرش داوطلبان آزمون سراسری دارا می باشند.

در حال حاضر ۴۹۹ دانشگاه پیام نور در سراسر استان ها و شهرستان های کشور گسترده است که در رشته های مختلف ریاضی فنی و تجربی و انسانی فعالیت می نمایند. دانشگاه پیام نور با داشتن ۲۲.۲۴ درصد از کل دانشجویان کشور پس از دانشگاه آزاد اسلامی در رده دوم قرار دارد.

گرچه این دانشگاه هنوز در زمینه علوم پزشکی وارد نشده است. با توجه به اینکه سیستم ارزیابی در دانشگاه پیام نور یکپارچه می باشد این دانشگاه در ردیف دانشگاه های جامع تحت نظارت وزارت علوم قرار دارد و هم اکنون در رده بندی کشوری به عنوان هشتمین دانشگاه برتر پس از دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تبریز و اصفهان قرار دارد. و از این حیث بالاتر از ۴۳ دانشگاه دولتی دیگر قرار دارد.

برخی از داوطلبان کنکور سراسری تصور می کنند که دانشگاه های پیام نور از مدرک معتبری برخوردار نیستند، اما جالب است بدانید به دلیل خودخوان بودن و برگزاری امتحانات هماهنگ کشوری در این دانشگاه ها برای اپلای کردن بسیار مناسب هستند و مدرک معتبری برای مهاجرت دارند. پس نگران اعتبار مدرک این دانشگاه ها نباشید.

دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، بارز ترین ویژگی دانشگاه آزاد شهریه این دانشگاه می باشد که تقریبا شهریه آن نسبت به همه سیستم های آموزش عالی بیشتر می باشد. (علوم پایه، فنی مهندسی و انسانی حدود ١/۵ برابر غیرانتفاعی) البته در گروه پزشکی تا ۷میلیون هم در هر ترم احتمال شهریه وجود دارد. اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اعتبار مدرک دانشگاه آزاد بستگی به واحد دانشگاه دارد. به عنوان مثال واحد های دانشگاه آزاد همچون: علوم تحقیقات تهران، آزاد قزوین، آزاد کرج، آزاد تهران جنوب و … از نظر سطح علمی، سخت گیری و ارزش مدرک یک سر و گردن از بقیه دانشگاه آزاد بالاتر هستند.

مدرک دانشگاه آزاد از نظر معتبر بودن جایگاه چهارم را پس از دانشگاه های پردیس خودگردان، در مقطع کارشناسی ارشد دارا می باشد. پس از دانشگاه آزاد به ترتیب دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور در جایگاه های پنجم و ششم قرار می گیرند.

در مقطع کارشناسی پس از دانشگاه های روزانه (نوبت اول) و شبانه (نوبت دوم)، مدرک دانشگاه آزاد از نظر میزان اعتبار در رتبه سوم قرار دارد. مدارک دانشگاه های غیرانتفاعی و پردیس خودگردان نیز هم تراز با دانشگاه آزاد در رده سوم جای دارند و پس از آن ها دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی در رده آخر قرار می گیرند.

دانشگاه9

دانشگاه پردیس خودگردان بین المللی

معتبرین مدرک بعد از دانشگاه های سراسری و گران ترین شهریه قبل از دانشاه آزاد متعلق به دانشگاه پردیس است .اعتبار مدرک دوره پردیس خودگردان با روزانه برابر می باشد. در مدرک دوره پردیس خودگردان کلمه خودگردان قید می شود و با روزانه تفاوتی ندارد. این رشته ها فاقد امکانات رفاهی هستند .کلاس ها به صورت روزانه و حضوری می باشد.

اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی

 بسیاری از از رشته های این دانشگاه منحصر به فرد بوده و امکان تطبیق دانشجو با شرایط تحصیلی و کاری خوبی را درکنار هم فراهم میکند . همچنین که آزمون ورودی ندارند و مقدار کمی شهریه میپردارند . قبولی در هر ترم منوط با داشتن معدلا بالا و خوب است .بسیاری از محصلان دبیرستان ها، بنا به دلایلی علاقه دارند در دانشگاه های جامع علمی کاربردی به ادامه تحصیل بپردازند.اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی در مقایسه با سایر دانشگاه ها نیز چون تحت نظر وزرات علوم است ارزش مدرک قابل قبولی دارد.

سخن پایانی:

دانشگاه‌های سراسری به غیر از دوره‌های روزانه، در دوره‌های شبانه نیز دانشجو می‌گیرند. دانشجویان دوره شبانه و روزانه در یک کلاس و ساعت مشخص آموزش می‌بینند و مدارک تحصیلی یکسانی را از دانشگاه دریافت می‌کنند. در واقع دانشجویان شبانه از تمام امکانات تحصیلی دانشگاه بهره‌مند می‌شوند. تفاوت دوره‌های روزانه و شبانه در پرداخت شهریه و بعضی امکانات رفاهی است. دوره شبانه شهریه دارد اما شهریه آن در مقایسه با دانشگاه آزاد و پردیس‌های خودگردان کمتر است. امکانات رفاهی از قبیل خوابگاه، بسته به دانشگاه محل قبولی متفاوت است، اما توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از دانشگاه‌ها در قبال فراهم کردن امکانات رفاهی برای دانشجویان شبانه تعهدی ندارند.

در نهایت اینکه با توجه به رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی ممکن است دانشگاه آزاد و یا پیام نور از دانشگاه های سراسری نیز رنکینگ علمی بالاتری داشته باشد بنابراین با توجه به نوع رشته باید بررسی کنید که کدام دانشگاه در شهر شما امتیاز علمی بالاتری دارد . برای هر دانشجو و هدفی که دارد دانشگاه ها و مقاطع مختلفی است که تصمیم گیری بر اساس معیاری خاص از سوی داشنجو حایز اهمیت است .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها