|
کدخبر: 303474

جذب ۲ هزار نفر هیات علمی دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از جذب ۲ هزار نفر عضو هیات علمی وابسته در این دانشگاه خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر برای عضویت در هیات علمی وابسته دانشگاه آزاد نام نویسی کردند.

آموزشی جذب ۲ هزار نفر  هیات علمی دانشگاه آزاد

جواد محمدی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بومی شده سند دانشگاه اسلامی است و همه باید خود را ملزم به اجرای اسناد بالادستی بدانیم، چراکه نقشه راه تعالی و تحول است و جزو اولویت های ما است تا اسناد بالادستی را بتوانیم اجرا کنیم.

وی درباره جذب هیات علمی وابسته دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: این دانشگاه به طور قطع به هیات علمی وابسته نیاز دارد و در این راستا پس از انتشار فراخوان در تیرماه، بیش از ۱۰ هزار نفر نام نویسی کردند که دانشگاه آزاد استان تهران بیش از ۲ هزار نفر هیات علمی وابسته را جذب می کند.

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران با بیان اینکه ظرفیت های متعددی در این دانشگاه وجود دارد، گفت: یکی از این ظرفیت ها جذب استاد وابسته است، براساس فراخوان جذب استاد وابسته تمام اساتیدی که دارای دکتری بوده و عضو هیات علمی در دانشگاه‌های دیگر هستند، امکان تدریس، پژوهش در دانشگاه آزاد را دارند و می‌توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

محمدی دستیار آموزشی را از دیگر ظرفیت‌های جدید دانشگاه آزاد نام برد و یادآور شد: دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد در مرحله اول امکان ثبت نام برای جذب استاد وابسته را دارند و این دانشجویان می توانند به دانشگاه و اعضای هیات علمی کمک کنند، البته استقبال خوبی از این طرح توسط دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد شده است.

وی افزود: در دانشگاه آزاد استان تهران به دنبال ماموریت گرایی واحدهای دانشگاهی هستیم. ماموریت گرایی به معنی رها کردن سایر فعالیت‌ها نیست و فقط به آن ماموریت بپردازند. به عنوان مثال در حوزه اقتصاد اگر واحدی توانمند است، ماموریت آن اقتصادی می‌شود و این ماموریت در نهایت باید به حل مسایل ملی و اولویت دار کشور ختم شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: امسال موضوع مهار تورم و افزایش تولید توسط رهبری برای سال نامگذاری شده است که این اولویت و ماموریت اصلی برای واحد دانشگاهی می شود که ماموریت اقتصادی دارد و باید از ظرفیت نظام آموزش عالی کشور و تمام ظرفیت های موجود حتی بخش خصوصی بتواند کرسی هایی را در این زمینه تشکیل دهند و بزرگان این حوزه را دور خود جمع کند و به نظام تصمیم سازی راه کار ارایه دهد.

محمدی همچنین گفت: هم افزایی میان مراکز آموزش عالی در حوزه‌های علمی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی از دیگر محورهای مورد تاکید دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران است که دنبال می کنیم. هم افزایی به نظام آموزش عالی کمک می‌کند تا در ارتقای علمی فناوری کشور موثر واقع شود و هدف از این هم افزایی، تحقق مرجعیت علمی و فرهنگی است. وقتی کشور به سمت مرجعیت علمی حرکت کند، نظام جمهوری اسلامی ایران از آن بهره می برد. هم افزایی در حل مسائل کشور و حرکت در مرزهای دانش بسیار موثر است.

وی افزود: ۲ رویکرد مساله محوری که نگاه به نیازهای جامعه دارد و حرکت در مرزهای دانش از ماموریت های اصلی دانشگاه آزاد استان تهران است. حرکت در مرزهای دانش و پاسخگویی به نیازهای جامعه به مرجعیت علمی کمک می‌کند و هر دو در اسناد بالادستی ذکر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان از دیگر اولویت‌های دانشگاه است که در همکاری با سایر واحدها پیگیری می‌شود. زیرساخت‌ها و منابع انسانی قوی داریم و زمینه بسیار خوبی برای مشارکت با بخش خصوصی و دیگر مراکز آموزش عالی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان فراهم است.

محمدی تاکید کرد: باید همواره به دنبال تحقق اهداف نامگذاری سال‌ها باشیم و محوریت ارتقای اقتصاد بارها توسط رهبر انقلاب در نام‌گذاری سال‌ها تاکید شده است و باید خود را ملزم به تحقق این نام‌گذاری بدانیم.

وی همچنین اظهار داشت: به کمک دانشجوها و منابع موجود در دانشگاه و سایر ظرفیت‌ها باید با مولدسازی بتوانیم در اقتصاد، تولید و اشتغال دانش بنیان موثر واقع شویم و با استفاده از درآمدزایی از شهریه‌ها فاصله بگیریم. در بحث اقتصاد دانش بنیان و مولدسازی یکی از رویکردها همکاری با شرکت‌های بزرگ دانش بنیان است.

این مقام مسوول در دانشگاه آزاد استان تهران افزود: می‌توانیم در مرزهای دانش و نیاز کشور محصولاتی با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان تولید کنیم که حتی صادر شوند. خدمات به جامعه یکی دیگر از مسیرهای اقتصاد دانش بنیان و درآمدزایی است. آمریکا ۸۰ درصد تولید ناخالص ملی خود را از خدمات کسب می‌کند و این رقم در ایران کمی بیش از ۵۰ درصد است. ما ظرفیت بالایی داریم که تولید ناخالص ملی را به سمت خدمات ببریم یعنی تولید ناخالص ملی علاوه بر این که باید به سمت تولید برود باید به سمت خدمات هم برود که مجموع آنها بتواند درآمدهای خوبی را برای کشور ایجاد کند و از طرف دیگر می تواند اشتغال بالایی را برای کشور ایجاد کند.

محمدی درباره حفظ رشته های که بازار کار ندارند هم گفت: این طبیعت مراکز خصوصی است، مدل بخش خصوصی این است که اگر بازار داشته باشم سراغ ادامه کار می رویم و اگر بازار نداشته باشم، این مسیر را ادامه نمی دهم.

وی تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه آزاد شهریه می دهند برای همین دنبال رشته هایی هستند که بازار کار داشته باشد، یعنی در زمان تحصیل به دنبال بازار کار است بنابراین خود به خود عرضه و تقاضا تنظیم می شود. دانشجو در رشته ای که شغل دارد وارد بازار کار می شود و خود به خود بازار کار تامین است. در رشته هایی که متقاضی ندارد دانشگاه آزاد هم آن مسیر را محدود می کند که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی بیکار نماند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها