|
کدخبر: 303351

جزییات جدید افزایش رتبه بندی فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع تربیت معلم در معرض نابودی قرار گرفته بود از اصلاح فرآیند تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان خبر داد.

آموزشی جزییات جدید افزایش رتبه بندی فرهنگیان

‌رضامراد صحرایی صبح امروز در دومین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار کرد: معلم بودن، انقلابی‌بودن و دغدغه اسلام و انقلاب را داشتن، ۳ مولفه اصلی این کنگره است.

وی با تاکید بر درک مقام و ماموریت معلم و حفظ شان و منزلت معلمان خاطرنشان کرد: حفظ شان و منزلت معلم، موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه به مرور این شان‌ کاهش پیدا کرده است.

صحرایی افزود: حقوق معلم همواره کمتر از سایر اقشار بوده اما معلمان هیچ‌گاه اجازه نمی‌دادند دیگران از این نقیصه استفاده کرده و شان آنها را کاهش دهند.

‌وی با اشاره به انقلابی و اسلامی بودن به‌عنوان مولفه‌هایی مهم اظهار کرد: در باب انقلاب لازم داریم روزبه‌روز مطالعه کرده و اطلاعات خور را به‌روز کنیم که چگونه انقلاب اسلامی رخ داد و به همان اصولی که انقلاب بر پایه آنها اتفاق افتاد، برگردیم.

خودباوری، ایمان‌وامید؛ ‌مثلث معجزه‌آفرین و بن‌مایه پیشرفت‌های انقلاب اسلامی

صحرایی خاطرنشان کرد: در چهل‌واره دوم انقلاب نباید از ابزار دیگری غیر از آن، که سبب وقوع انقلاب شد، استفاده کنیم. یکی از مولفه‌ها اتحاد بر موضوع مشترک یعنی دین اسلام به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود که تجلی امروز این مولفه، رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم یادآوری خودباوری، ایمان و امید به‌عنوان مثلث معجزه‌آفرین و بن‌مایه پیشرفت‌های انقلاب اسلامی گفت: امید و ایمان، میثاق مشترک ما برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی است.

تربیت معلم در مسیر اصلاح قرار گرفته است

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که در حوزه اداری، زمین سوخته تحویل گرفت، گفت: دانشگاه فرهنگیان در دولت قبل از مسیر خود خارج شد به گونه‌ای که شخص ولی فقیه برای اصلاح آن وارد شدند. موضوع تربیت معلم در معرض نابودی کامل قرار گرفته بود که الان داریم اصلاح می‌کنیم اما این اصلاح، یک‌روزه محقق نمی‌شود چون یک‌روزه از مسیرش خارج نشده است.

صحرایی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید به مسیر اصلی خود برگردد و این یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های ما در دوره خدمت است.

تمرکز ویژه بر تربیت معلم و اجرای سند تحول بنیادین

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های مهم این وزارتخانه گفت: بر روی ۲ برنامه تربیت معلم و قرار گرفتن سند تحول بنیادین در مسیر اجرا تمرکز ویژه داریم.

دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر واحدهای درسی خود باید ۱۲ مهارت را نیز بیاموزند

وی با بیان اینکه نخستین اقدام در دانشگاه فرهنگیان این بود که موضوع تربیت معلم کشور را اصلاح کنیم که این اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر واحدهای درسی خود باید ۱۲ مهارت را نیز بیاموزند تا بتوانند فارغ‌التحصیل شوند و این مصوبه شامل ورودی‌های سال‌های گذشته هم‌ می‌شود.

صحرایی‌ با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان امسال بیش از ۲۰ هزار دانشجومعلم را به طرح ولایت اعزام کرد، افزود: اثر این کارها فوری نیست و باید صبر کنیم تا آثار آن مشخص شود.

مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه فرهنگیان

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه اصلاح گزینش، موضوع بعدی در دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: موضوعات دیگری نیز در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که از جمله آنها برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم، آیین‌نامه اختصاصی جذب دانش‌آموزان نخبه در رشته‌های مختلف، تاسیس دفتر مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان‌، اعطای راتبه تحصیلی، شناسایی دانشجویان نخبه سایر دانشگاه‌ها جهت تحصیل سال آخر دوره تحصیلی خود در دانشگاه فرهنگیان، مشارکت دانشگاه‌های دیگر در آیین‌نامه ارتقا برای تربیت دانشجویان، آیین‌نامه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، تعیین مدارس وابسته به تعداد پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و ایجاد مرکز ملی بهسازی سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش با محوریت دانشگاه فرهنگیان و افزایش درس کارورزی از ۲ به ۸ واحد است.

شروع آموزش مدیران از مهرماه

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به این مسیر آمده و آموزش معلمان به صورت گسترده آغاز شده و آموزش مدیران نیز از مهر‌ در برنامه‌ها وجود دارد، گفت: عجله و عُجب ۲ خطر بزرگ در ایجاد تحول است که در قبال آن علم و حلم آمده است.

نقطه عزیمت تحول، معلم است

وی با بیان اینکه تاکنون برنامه درسی را نقطه عزیمت سند تحول بنیادین دانسته‌ام، اظهار کرد: باید توجه داشت که نقطه عزیمت تحول، معلم است. معلم اگر خوب باشد کارها به خوبی پیش می‌رود و نقطه عزیمت اگر معلم شود، تحولات نیز شروع می‌شود.

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور؛ سال آینده: ۵۰ درصد

صحرایی با اشاره به تغییرات ایجاد‌شده در کنکور سراسری خاطرنشان کرد: امسال ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور بود که سال بعد به ۵۰ درصد و دو سال بعد به ۶۰ درصد می‌رسد و این یعنی فرد از مدرسه به دانشگاه می‌رود نه از موسسه آموزشی.

افزایش رتبه‌ها از هفته آینده

وی درباره رتبه‌بندی فرهنگیان نیز گفت: رتبه‌بندی ۱۰ سال در دولت قبل اجرا نشد‌ اما دولت سیزدهم آن را اجرا کرد و امروز ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌بندی است.

رضامراد صحرایی اظهار کرد: اعتراضات رتبه‌بندی فرهنگیان بررسی شده و عموما وارد نیست. اما با این وجود، کاهش رتبه نمی‌دهیم و از هفته آینده افزایش رتبه‌ها را اِعمال می‌کنیم.

منبع: پانا
  • دبیر ارسالی در

    چرا اعتراض وارد نیست وقتی معلم مدرک داره که قبلا در بار گذاری حذف شده و یا فرصت چک کردن نداشته باید رسیدگی شود در ضمن در بخش های مختلف سقف گذاشته شده بود که معلم قادر نبود همه مدارک را بار گذاری کند

  • عجب ارسالی در

    آقای صحرایی همه سازمانه ووزارت خانه ها به فکر معیشت کارمندانشان هستند اما افسوس شما خوش خدمتی به دیگران راسرلوحه خودقر اردادید
    حرفهایتان دررابطه با رتبه بندی تناقض دارد
    بی توجهی به فرهنگی ان را درکدام ۲۰کشوری که درآن تدریس کردید ! یادگرفتی
    کجای دنیا این قدر به آم وزش وپرورش ظلم می کنند
    به نظر شما خروجی کار چی می تواند باشد
    قراربود درسال ۱۴۰۴ ما ازنظر اقتصادی درخاورمیان ه اول باشیم که متاسفانه بعداز ۱۸ازآن برن امه خودرودست دوم ازکشورهای منطقه وفرامنط قه وارد می کنیم این ذلت ناشی از چیست آقا فکر نمی کنیدبی توجهی به آموزش وپرورش عا قبت نگران کننده ای دارد
    کشوری آباد می شود که آموزش وپروش قوی داشته باشد
    راهی که امثال شما ها میرویدره به ترک ستان است

  • سید وصال ارسالی در

    یه بلایی دارین بسر آموزش و پرورش میارین با این استخدام حوزه ای ها که صداش گوشت ان کر میکنه این همه تحصیل کرده دانشگاه هست بعد شما میرین...

  • فرهاد ارسالی در

    چرا مطالبات رتبه بندی ما بازنشستگان ۱۴۰۰ را پرداخت نمیکنید ما چه گناهی کردیم

  • ناشناس ارسالی در

    واقعارتبه کو نمیبینم آهان اون رتبه ۱رو م یگید که به همه دادید به نفرصفرهن دادید ب منم که۱۸سال سابقهددارم متاسفم یارتبه۳که بایک سالرسابقه دادین لطفا اون اضافه کاری رو بدین ومعلمای محترم کارگری کنید اما ا ضافه کاری نکنید چون پولشو ننیدن وتقویتی سال قبل مونده هنوز بامدیر ومعلمان بزک ود وزک کرده چه میکنی ناخن کاشته مژه کاشته آ هان اونا شهرستان کارمیکنن عیبی نداره مهم ماها هستیم که تومرکزهستیم

  • سید وصال ارسالی در

    دروغگو بسه دیگه

  • ناشناس ارسالی در

    کم همدیگر وبکوبین کار انجام بدین

  • ناشناس ارسالی در

    چهار جمله هزار تناقض سر جاتون رقیق بخونید ببینید چی گفته.

  • علی شجاعی ارسالی در

    اقای وزیر اموزش پرورش دروغ نگو با روح و روان فرهنگیان بازی نکن رتبه بند فرهنگی ان قطعا دامن شما را خواهد گرعت

  • احمد ارسالی در

    آخه از خدا بی خبر آن تو اون دولت های قبل ی حقوقی که می‌گرفتیم به مراتب بهتر زندگی میکردیم...آخه چون تویی که فهم چنین چیزی را نداری من به تو چی بگم که این دو سه م یلیون اضافه به حقوق من سی سال سابقه به گ دایی انداخته ما رو خدا فقط ریشه شما زد ب شریت را خشک کنه

  • کیرش ارسالی در

    ****** ها هیچ حرفی از بازنشسته نمیزنند

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی حرف زیادی میزمه.

  • معلم ایرانی ارسالی در

    چرا وارد نیست آقای وزیر ؟ شما هم قاطی دولت دروغگو شدی؟ چرا نمیگی که رتبه بندی را بر اساس بودجه تنظیم کردیم ؟ جمع کنید بابا

  • حسام ارسالی در

    بی غیرت ترین زیر آموزش پرورش در این دوره با اختلاف زیاد درصدر ایستاده

  • جلال ارسالی در

    وقتی یه بیسواد بشه وزیر از این بهتر هم ن میشه مرد حسابی من ۳۰سال سابقه رو رتبه ۲ر و بهم دادن

  • معلم فقیر ارسالی در

    خخخخخخخخخ
    وزیر جوانک با رتبه ها را کاهش بده ، احمق معلمانی کا با این تورم اضافکار بگیرند و حق التدریس انجام دهند و ماهیانه ۱۰۰ دلار هم حقوق نگیرند و همین چندرغاز سالها بعد قطره چکانی پرداخت شود .

  • Ahmad ارسالی در

    اجرایی شدن آن هرچه سریعتر انجام شود سپاسگزاریم معلمان بازنشستگان سال ۱۴۰۰ هنوز رتبه‌بندی اجرایی نشده است.

  • علی داودی ارسالی در

    سلام. آقای صحرایی شرم کن دیگه شانی برامو ن باقی نمونده شما دیگه با استخوان پراکنی افزایش رتبه سگ صفتمان نکن

  • محمدرضا پورفرزی ارسالی در

    با سلام و خسته نباشی اگر با سی و یک سال سابقه رتبه دو به جنابعالی می دادند و از بالا بالا به موضوع نگاه نمی کردید آن وقت بهتر متوجه وارد بودن یا وارد نبودن اعتر اضات می شدید چون بنده ی با سی و یک سابقه را با امتیازاتی رتبه بندی شده ام که در گذشته امتیازاتی به حساب نمی آمدند که با بت آن قرار است پولی به حقوقم اضافه کنند تا من هم از اداره آموزش و پرورش بابت زحم اتی که کشیده ام رسید بگیرم و امروز آنها را به عنوان مدرک بتوانم رو کنم مثلاً شرک ت در طرح کرامت مثلاً جذب دختران باز ماند ه از تحصیل مثلاً شرکت در طرح ایمنی مدارس در کنار جاده و ...

  • ناشناس ارسالی در

    در باره حرف های و شعارهای توخالی و تکرا ری وزیر آموزش و پرورش باید گفت:
    ا ندر آن حوضی که هیچش آب نیست
    این هم ه غوغای قورباغه ز چیست؟
    مرتب زر می زنند دولت سیزدهم فلان غلط را خورد و بهم ان....را خورد. 24 ماه است بازنشستگان مهر ماه به بعد 1400 مشمول رتبه بندی در چرخه دروغ و فریبکاری دولت سیزدهم گرفتارند و تقریبا ناامید از افزایش حقوق.
    لعنت خدا بر دروغگویان وقیح و اجداد نامطهرشان .

  • احمدگودرزی ارسالی در

    «عموماً» گفتن وزیر محترم بسیار جالبه . خدایا دیگه صبر ایوب لازمه....
    فقط یکی پیدا بشه و به من که بازنشسته هس تم با پنج نفر خانوار ، مستاجر و از کاراف تاده با دوبیمار چگونه با یازده میلیون تو مان امرار معاش کنم.

  • معلم ارسالی در

    بازم دروغ دروغ دروغ اصلا بنای آموزش و پرورش با دروغ هست

  • خودم ارسالی در

    بی شرفها

  • دانا ارسالی در

    رتبه بندی معلمان بسیار ناقص اجرا شد و حق معلمان در تعیین رتبه ادا نشد. می توانید از معلم ها نظرسنجی کنید .

  • دانشجو ارسالی در

    علی مراد جان فرزند روستا زاده قول ها یادت نرود

  • امیر ارسالی در

    پس این رتبه بندی بازنشستگان ۱۴۰۰ چی شد چ را تا بحال یه ریال هم به ما ندادند. همش حرف که نشد.

  • ناشناس ارسالی در

    فکر کردیم این وزیر بیاید شاید حال دل فرهنگیان بهتر شود اما این از همه وزیران
    آموزش و پرورش دیوس تر و بی شرف تر است بی همه چیز آن موقع که من و امثال من داشتیم توی روستاهای دور افتاده ایران درس می دادیم تو داشتی در کوچه ها انگشت در دماغت می کردی حالا بعد از ۱۰ سال که رتبه بندی را با هزار جور دوز و کلک به ما دادید و بعد از اعتراضات به رتبه بندی معلمان آمده ای می گویی اعتراضات وارد نیست فکر کردی معلمان مانند اجداد بی وجود تو مسخره هستند بخداوند ی خدا رتبه بندی ها را درست نشود به صبح نشده آبرویت را می بریم دیوس بی همه چیز مفت خور فقط شعار می دهید که برای معلمان چنان می کنیم و چنان می کنیم پس کو لعنت به پدر و مادرت

  • لیلی ارسالی در

    افزایش رتبه بندی یعنی چی ؟ هنوز در همون مرحله اعتراض رتبه بندی ها موندید ! بسه خسته نشدین از اینهمه دروغگویی

  • رضا بی کس ارسالی در

    ایشون رو جدی نگیرید

  • ایرانی ارسالی در

    جناب وزیر!،سلام!، همیشه دستهای پنهان خیا نتکار بوده که اجازه نداده اند آموزش و پ رورش در مسیر درست علمی پرورشی حرکت کرده مهم ترین عنصر وعضوش یعنی معلم سرش را بلن د کند.اگر بتوانی در مقام وزارت این دستها ی خائن را قطع کنی و نفوذیهای زالو صفت در این وزارت خانه را حذف کنی مجاهدت بزرگی انجام داده ای.

  • فرزین ارسالی در

    راه دیگه ای برای تمسخر فرهنگیان بیچاره پ یدا نکردید؟ هر جا رو میبینیم دم از حقوق و رتبه بندی فرهنگیان میزنن.یک طرحی رو آو ردن فقط برای سرگرم کردن فرهنگیا که دست ب ه اعتصاب نزنن.دو ساله ۱ میلیون فرهنگی رو با خانواده هایشان مسخره دولت‌ها کردن.خد ا انشاالله کسی رو که باعث سرخوردگی معلمی ن مظلوم شده لعنت کنه.الان همه کاسبها و م ردم عادی و کارمندان دیگه ما فرهنگیا رو ف یلم کردن بخاطر رتبه بندی لعنتی.لعنت به و زیر قبلی و قبل‌تر از اون.ما که فقط نفرین ت میکنیم چون کاری از دستمون بر نمیاد

  • ناشناس ارسالی در

    اقای مرادصحرایی خداقوت ۰بارتبه بندی وافز ایش حقوق دقمان دادین ۰کسی رتبه بندی وافز ایش حقوق نخواد چه کنه بخدا به اینهمه است رس برای گرفتن حقت نمی ارزه ۰از سال ۹۰ خد اروسکرکه حق الناس دست معلم زحمتکش نیست۰خ دایاشکرت

  • ناشناس ارسالی در

    سلام خسته نباشید آقای وزیر معلمان نهضتی قبل از سال 92را کی استخدام میکنید آیا ام یدی هست یا برکنار شون میکنید

  • ناشناس ارسالی در

    سلام خسته نباشید آقای وزیر معلمان نهضتی حق التدریسی های قبل از سال 92را کی استخد ام میکنید با 5سال سابقه تدریس میکردیم از کار بیکار یا همان اخراج کردیدایا استخدام شون میکنید یا نه اخرجشون میکنید

  • داود یعقوبی ارسالی در

    کارمندبانک حتی مسافرت هم که می رود هم اسکان رایگان می گیرد آن هم در هتل و هم غذای او رایگان است . اما معلم بدبخت حتی در مدرسه هم اسکان بگیرد باید پول اسکان بدهد و غذایش را خودش تهیه کند. با اینکه همه می دانند معلم نقش کلیدی دارد اما تفاوت از کجاست تا به کجا ؟

    • ناشناس ارسالی در

      بابا دارن دروغ میگن و فقط شعار میدن که م علم نقش کلیدی داره
      نقش کلیدی با با نکی ها و حوزه ها و مفت خورهاست
      حوز ه ها کم از جیب مردم و بیت المال میخورن ، حالا هم دارن میان مدرسه
      بابا بجای معلم بازنشسته چرا فرزندان تحصیل کردشون ر و نمیگیرن؟؟؟؟!!!(مثل ادارات و بانک ها و. ..)
      هی از حوزه پیر پاتال هارو میار ن مدارس
      همه میدونیم که حوزوی ها ه مون دان آموزان تنبل ودرسنخون مدارس بودن که رفتن حوزه

    • ناشناس ارسالی در

      این وزیر ،دلش با معلمان نیست،مأمور به وظایف دیگری در آموزش وپرورش شده،مثل جذب حداکثری از حوزه
      دانشگاه تربیت معلم حوزه باب شده،حوزه حوزه هست چه ربطی به دانشگاه داره؟؟؟؟؟
      یکی نیست بگه اینجا چه خبره؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    سلام
    چرا جذب معلمین و فرهنگیان این قدر بالا رفته
    در صورتی ک تعداد محصلها و دانش آموزان خیلی کم شده قبلا وقتی مدرسه ایی تعطیل میشد خیابونا ترافیک میشدن خیلی هیاهو بود ولی الان همون مدارس به زور فوقش ۵۰ تا دانش آموز داشته باشه
    این معلمین کجا میخان درس بدن چند سال پیش هر خانواده ۵ ب بالا بچه داشتن اما الان اکثرا تک فرزند یا دو فرزند شدن

  • ناشناس ارسالی در

    وای خاک عالم بر سرمون با این وزیر دروغگو اقا کم دروغ بگو طلب معام بدین

  • ناشناس ارسالی در

    اقای صحرایی لطفا دروغ کم بگو ما دیگه گوش مون پر شد از د روغهای تو.

  • ناشناس ارسالی در

    اقای صحرایی دروغ نگویید رتبه بندی الکی ب ود طلب معلما رو کی میدی.

  • ناشناس ارسالی در

    بازم خب کاهش رتبه نمیده اقای صحرایی از ه مین جمله معلوم خیلی دقیق رتبه بندی کردند .همش دروع بابا معلما اکثرا معترض هستن به این روش رتبه بندیکردن.

  • حسنعلی ارسالی در

    بی شرم تر ، نادان تر و بی سواد تر از این آدم وجود نداره ،

  • م ارسالی در

    اقای خدایش انچه معلمان نوشته اند حق است زندگی معلمی ۹ میلیون بازنشسته شده تازه ح ق پارسال بازنشسته ۷ تومان بود شما مسولین فردا قیامت اگه اعتقادی دارید باید جو ا بگو باشید گوش کن ۹ میلیون خانواده ۵ نفر ه کرایه نشین خودت با ۹ میلیون زندگی می ب کنید ظالم

  • م د ارسالی در

    سلام اقای وزیر چرا معلمان بازنشسته مهرما ه ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ با اینکه تاالان ۱۸ ماه از ا جرای ناقص طرح رتبه بندی می گذرد این بازن شستگان محروم هستند ایا می دانیدحقوق این معلمان بعد از باز نشستگی حداقل ۲ونیم می لیون کمتر از زمان اشتغال انها است انهم ب ا گرفتاری بیشتر دوران باز نشستگی چرا رتب ه بندی این معلمان به بهانه کم کاری مسولی ن اموزش و پرورش وسازمان برنامه در عدم وا ریز کسورات بازنشستگی ۱۸ ماه محروم باشند الان که به گفته سرکار ومسولین بودجه کسو رات ۴۳۰۰هزار بوده و به صندوق بازنشستگی ه م واریز شده حالا چرا مسولین صندوق کارشکن ی می کنند چرا بایک معلم که سی سال از بهت رین دوران عمر خودرا صرف اموزش فرزندان ای ن مرز بوم کرده اند انهم با
    حداقل ترین حقوق در زمان بازنشستگی اینطور مثل توپ فوتبال برای شنل غاز رفتارمی کنند ای کاش از روز اول شغل دیگری انتخاب می کردیم که بعد از سی سال شرمنده خانواده های خود نباشیم اما بااین همه درد کو گوش شنوا چ ه باید خدایا درد خودمان برای که بگوییم ک ه درک داشته باشد

  • A.k ارسالی در

    سلام.اعتراض وارد نیست چون به نفع شما نیس ت.بازنشستگان۱۴۰۰هنوزتکلیف رتبه بندی ومعو قه های آن برایشان معلوم نشده معلوم نیست اینهمه وقت چکار می کنید،فقط وقت تلف کردن وهدردادن عمرما.وقتی با این نتهای ضعیف ن میتون مدارک وفیلمها را بارگذاری کرد،برای چه بایدضعف شما سبب ضایع شدن حق ما شود ک ه اینهمه سال خدمت صادقانه کردیم ومبتلا ب ه چندین نوع بیماری شدیم؟ کمی انصاف،انقلا بی و اسلامی بودن شعار نیست،درعمل صفرهستی د،فقط ادعا دارید ماشاالله،کم هم نمیارید با اینهمه کم کاری ونقص و عدم اجرای عدالت واقعی واسلامی.

  • گندم ارسالی در

    این رتبه بندی فقط الکیه ...همه ی کارمندا ن دولت ازافزایش حقوق ومزایا هزارجور امکا نات دیگه برخوردان فقط معلم ها هستن که بر ای یک تومن دوتومن صدر اخبار هستن که همه بخندن بشون بقیه تو خفا لذت ببرن .چرا از نفتی ها نمیگین وبریز وبپاششون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها