|
کدخبر: 296233

اعتراض این معلمان مشکل ساز شد

صد‌ها نفر از معلمان و دانش آموزان مجارستانی در بوداپست در اعتراض به وضع قوانینی علیه جایگاه معلمان و اجازه خشونت پلیس علیه نوجوانان تظاهرات کردند.

تظاهرات در اعتراض به قانون جنجالی جایگاه اجتماعی معلمان در مجارستان به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از بخش تصویری رویترز، در این تظاهرات که پنج شنبه برگزار شد، معلمان خواستار جلوگیری از اجرای قانون حذف برخی خدمات عمومی معلمان و ادامه استفاده پلیس از گاز اشک آور علیه نوجوانان در تظاهرات قبلی شدند. معلمان و دانش آموزان مجارستانی با تجمع در برابر وزارت کشور، پلاکارد‌هایی به همراه داشتند که روی آن نوشته شده بود «ما برای کشوری متاسفیم که از گاز اشک آور (علیه معترضان) استفاده می‌کند».

همچنین روی پلاکارد دیگری نوشته شده بود «از بین بردن آموزش برابر با از بین بردن جامعه است». تظاهرات کنندگان علیه قانون به اصطلاح (وضعیت شغلی) Status Law که ساعت کاری مضاعفی را به معلمان تحمیل می‌کند، اعتراض کردند. منتقدان این قانون را «قانون انتقام» می‌نامند که آن را تنبیهی برای معلمان به دلیل ادامه مقاومت یکساله شان در برابر اجرای این قانون می‌دانند.

«ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان می‌گوید لایحه قانون وضعیت شغلی با هدف بهبود کیفیت آموزش در این کشور اجرایی شده است. حدود ۵ هزار معلم می‌گویند در صورتی که این قانون به صورت اجباری اجرایی شود، آن‌ها از شغل معلمی کناره گیری خواهند کرد. تظاهرات روز پنج شنبه بعد از برگزاری تظاهرات و اعتصاب‌های متعدد با درخواست افزایش دستمزد‌ها و ایجاد شرایط کاری بهتر برای معلمان برگزار شد.

نرخ تورم در مجارستان در حال حاضر ۲۴ درصد اعلام شده و این تورم سبب شده دستمزد‌های معلمان پایین‌تر از حد متوسط درآمد‌ها در سطح ملی تلقی شود.

برابر داده‌های به دست آمده در سال ۲۰۲۱، درآمد معلمان مجارستانی در میان کشور‌های عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی OECD در رتبه دوم قرار گرفته است. تظاهرات قبلی معلمان در مجارستان تقریباً به صورت مسالمت آمیز برگزار شده بود به جز تظاهرات در اوایل مه گذشته که پلیس علیه نوجوانان تظاهرکننده در حمایت از معلمان از گاز اشک آور استفاده کرد. معترضان قصد داشتند به دفتر اوربان نزدیک شوند. برای اجرای تدابیر امنیتی، دفتر اوربان از سال ۲۰۲۰ با نرده‌های آهنی حفاظت می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها