|
کدخبر: 272993 افسانه سالاری

گفتگوی گسترش‌نیوز با نماینده مجلس یازدهم؛

تکلیف رتبه‌بندی برای مهرآفرینان چه شد؟/قول مساعد وزیر در جهت رفع مشکل این معلمان

ویس‌کرمی نماینده مجلس یازدهم گفت: هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان، افزایش کیفیت آموزش است. معیشت معلمان نیز بسیار مهم است اما این طرح درصد کمی از این معضل را حل می‌کند. کارهای اداری در کشور ما آهستگی‌های خاص خود را دارد و بروکراسی اداری ضعیف است.

آموزشی تکلیف رتبه‌بندی برای مهرآفرینان چه شد؟/قول مساعد وزیر در جهت رفع مشکل این معلمان

رتبه‌بندی معلمان همچنان پستی‌ها و بلندی‌های خود را به دنبال دارد و به نظر می‌آید طلسم چالش های آن پایان ندارد. در روزهای اخیر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مشمول نشدن معلمان مهرآفرین در رتبه‌بندی را خلاف آیین‌نامه مطرح کرده‌ و از کمیسیون آموزش و دولت خواسته، این موضوع را پیگیری کنند. چرا که این تعداد از معلمان مانند دیگران خدمت کرده‌اند و حقوقی مشابه دیگر همکاران خود دریافت می‌کنند. هر چه که هست پس از طی مراحل طولانی برای اجرای این طرح، چنین چالشی نباید جلوی عملی شدن رتبه‌بندی را بگیرد و باید تکلیف این دست از معلمان هر چه سریعتر مشخص شود. موضوع دیگری که در میان مردم و معلمان پیچیده است، بهانه‌تراشی دولت و مجلس برای اجرای رتبه‌بندی است. این دست از افراد معتقدند دولت زمان می‌خرد تا این طرح دیرتر اجرا شود. همچنین تعلق نگرفتن رتبه‌بندی به معلمانی که در مرخصی زایمان به سر می‌برند نیز برای بسیاری مورد بحث بوده است. اگر بنا و اساس نظام بر تحکیم بنیاد خانواده و فرزندآوری استوار است چرا از مادرانی که معلم هستند، حمایت نمی‌شود؟ برای اطلاع بیشتر از این موضوعات با مهرداد ویس‌کرمی، نماینده مجلس یازدهم گفتگو کردیم. همراه گسترش نیوز  باشید.

ویس-کرمی

قول مساعد وزیر در جهت رفع مشکل معلمان مهرآفرین

مهرداد ویس‌کرمی؛ نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با گسترش نیوز در باره حل مشکل معلمان مهرآفرین اظهار کرد: در جلسه‌ای که چند روز پیش برگزار شد، یکی از مطالبات اصلی کمیسیون آموزش مجلس از وزیر، مسئله رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین بود. این معلمان سالها است که در حال خدمت هستند و بار مالی جدیدی نیز برای دولت ندارند. برای حل این موضوع، وزیر قول مساعد داد تا هرچه زودتر پیگیری‌ها انجام شود. مسائلی در امور و کدهای استخدامی وجود دارد که قرار شده رفع شود. وزیر دید مثبتی به این چالش دادند و در حال تلاش برای رفع این مشکل هستند.

بروکراسی اداری آهسته پیش‌ می‌رود

او ادامه داد: وزیر موافق حل هرچه سریع‌تر این موضوع است. کمیسیون آموزش نیز پیگیری می‌کند اما متاسفانه کارهای اداری در کشور ما آهستگی‌های خاص خود را دارد و بروکراسی اداری ضعیف است. اینکه این روند چقدر طول می‌کشد مشخص نیست اما وزیر آموزش و پرورش قول مساعد داده تا در اسرع وقت این موضوع را پیگیری کند. هماهنگی‌های لازم میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی کشور باید هرچه زودتر شکل گیرد تا مشکل معلمان مهرآفرین نیز مرتفع شود.

بی‌انصافی‌ها درباره مجلس پذیرفته نیست

ویس‌کرمی درباره این موضوع که مردم و معلمان به بهانه‌تراشی برای به تعویق‌انداختن رتبه‌بندی هستند، بیان کرد: این گفته در مورد مجلس بی‌انصافی و ظالمانه است؛ چرا که مجلس برای رتبه‌بندی تاوان سنگینی دادند و تلاش‌های زیادی در این‌باره انجام شده است. کمیسیون آموزش مجلس وقت زیادی برای این امر صرف کرده‌ است. در حیطه کاری دولت نیز درباره عنوان یاد شده، بحث‌های کارشناسی وجود دارد. به طور طبیعی دولت ملاحظاتی برای خود دارد که باعث اختلاف نظر میان مجلس و دولت شده است. در این راستا کمیته تطبیقی تشکیل شد و در نهایت رتبه‌بندی در آیین‌نامه منعکس شده است. باید شرایط و مقدورات کشور را نیز مدنظر قرار دهیم.

افزایش کیفیت آموزش فاکتور مهم در رتبه‌بندی

ویس‌کرمی افزود: واقعیت این است که تلاش دولت و مجلس بر این است که رتبه‌بندی را هر چه سریع‌تر به مرحله اقدام برسانند. نکته‌ای که وجود دارد این است که کیفیت آموزش در رتبه‌بندی حائز اهمیت است. زمانی که از رتبه‌بندی صحبت به میان می‌آید، بخشی از آن معیشت معلمان را شامل می‌شود که باید از کانال‌های مختلف تامین شود و تنها راه آن نیز رتبه‌بندی است. موضوع دیگر کیفیت آموزش است. حاکمیت، دولت و کمیسیون آموزش باید افزایش کیفیت را نیز در نظر داشته باشند. لازمه این امر این است که تفاوت میان معلمان، تلاشگران، آموزگاران باسواد و یا کم‌سواد و پژوهشگر و معلمی که اهل مطالعه نیست دیده شود.

هجمه‌های زیاد بر مجلس و دولت وارد شد

این نماینده مجلس آموزش را حق همه مردم ایران دانست و تصریح کرد: دیدگاه مردم باید بر پایه این اندیشه شکل گیرد که جزئی از این قضیه نیز معلمان هستند که درباره آن‌ها تصمیمات لازم در دولت و مجلس گرفته می‌شود. این امر فهم پروسه طولانی رتبه‌بندی را آسان‌تر خواهد کرد. اگر بنا را بر بعد معیشتی معلمان و بدون توجه به بالا رفتن کیفیت آموزش بگیریم، قضاوت‌ها کاملا متفاوت خواهد شد. به عنوان مثال جریانی ایجاد شده که چرا در پذیرش‌های برتر کنکور یا المپیادی‌ها، کمتر از دانش‌آموزان مدارس دولتی وجود دارد. پاسخ در همین نکته نهفته است؛ زیرا زمانی که می‌خواهیم تصمیم جدی برای کیفیت آموزش اخذ کنیم با چنین هجمه‌ای مواجه خواهیم شد. از آن طرف نیز توقع برای بالا رفتن کیفیت آموزش اوج می‌گیرد. این نقطه‌ای است که می توان درباره میزان اهمیت کیفیت آموزش به آن استناد کرد. بنابراین هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان، افزایش کیفیت آموزش است. معیشت معلمان نیز بسیار مهم است اما این طرح درصد کمی از این معضل را حل می‌کند. معنی نکته مذکور این نیست که راه دیگری برای بهبود وضعیت اقتصادی معلمان وجود ندارد و باید حتما از راه‌های دیگر معیشت این قشر زحمتکش تقویت شود اما نه به قیمت اینکه به رتبه‌بندی و کیفیت آموزش آسیب بزنیم.

ویس‌کرمی در خاتمه پیرامون معلمانی که در مرخصی زایمان به سر می‌برند و شامل این طرح نمی‌شوند گفت: این موضوع را باید از نایب رییس مجلس و افرادی که آیین‌نامه را تدوین کردند بپرسیم اما قطعا  باید از تقویت بنیان خانواده و افزایش جمعیت حمایت شود.

  • رضا ارسالی در

    باسلام ظالمانه ، ناشیانه وبی رحمانه معلمان مهرآفرین حذف شدن وخدایی که در این نزدیکیست

  • علی ارسالی در

    حکم نیروی مهر آفرین و نیروی رسمی یکی است شغلش یکی است وتمام پرداختش مثل هم است فقط رتبه بندی و پرداخت علی الحساب فرق میکند، شما رابه خدا به این ظلم پایان دهید که معلمان با خیال راحت سرکلاس درس حاضر شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها