|
کدخبر: 272465

پیگیری مطالبه فرهنگیان درباره پروانه ساخت مسکن

اجرا نشدن توافقات تعاونی زمین فرهنگیان عشایر فارس نسبت به اعضای تعاونی بعد از ۱۱ سال، باعث شد که این اعضاء در شهرداری منطقه ۹ حضور یافته و این مطالبه را جدی‌تر از قبل مطرح کنند.

«حدود یازده سال پیش تعاونی زمین فرهنگیان شیراز و حومه آن با اخذ مبالغی اقدام به خرید زمین جهت فرهنگیان در آدرس جنب شهرک مهدی‌آباد نمود که ابتدا قرار بود زمین‌ها به صورت ویلایی باشد که بعدا تبدیل به مشارکتی شد با این حال پس از گذشت ۱۱ سال هنوز زمین ها در اختیار خریداران قرار نگرفته و مسئولین تعاونی جوابگو نمی‌باشند و هر روز بهانه‌تراشی می‌کنند در حالی که هزینه اخذ شده در ۱۱ سال قبل در هر موضوع دیگری سرمایه‌گذاری شده بود چندین برابر آن سود کرده بودیم. مردم در این موضوع دچار ضرر و زیان زیادی شده‌اند و هنوز هم مشکل حل نشده‌است. تقاضای بررسی موضوع را از طریق مسئولین تعاونی زمین فرهنگیان و ورود دادستانی محترم به عنوان نماینده مدعی‌العموم جهت رسیدگی و حل مشکل و بازخواست مسئولین تعاونی زمین فرهنگیان داریم.»

خبرنگار فارس در ابتدا برای بیان روشن‌تر موضوع با اعضای تعاونی به گفتگو نشست و مشخص شد که حدود سال های ۹۱ و ۹۲ تعاونی زمین فرهنگیان عشایر تشکیل شده و با اخذ مبلغ ۳۳ میلیون تومان در سه قسط از اعضا، اقدام به خرید زمینی در مهدی‌آباد و در منطقه ۹ شهرداری شیراز نموده‌ است.

هیات مدیره وقت تعاونی قبل از آنکه وضعیت ساخت و ساز زمین از طرف شهرداری و ارگان های مرتبط مشخص شود به اعضاء اعلام کرده بودند که زمین‌ها به صورت ویلایی است و به هر عضو ۲۰۰ مترمربع زمین تعلق می‌گیرد، حال آنکه بعد از محرز شدن موقعیت و وضعیت زمین، مشخص شد که مجوز‌های این زمین به صورت مشارکتی و آپارتمانی با تراکم ۳ و ۴ است و همین موضوع باعث نارضایتی تعداد زیادی از اعضاء شده که مقصر اصلی این مورد را هیات مدیره اول تعاونی می دانند.

در همین رابطه، با فاطمه تاک، معاون رفاه اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش استان فارس به گفتگو نشستیم.

تاک با تاکید بر نقش تعاونی‌ها و ارکان سه‌گانه آنها گفت: تعاونی ها در کل زیر نظر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند و هر تعاونی با داشتن ارکان و روند مشخصی، در مجامع عمومی به انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل می‌پردازند و این هیات مدیره با داشتن حق قانونی و امضاء و قدرت تصمیم گیری، می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: برای رفع مشکل تعاونی زمین فرهنگیان، با حضور نمایندگان اعضاء و اداره تعاون، جلساتی در استانداری و اداره تعاون‌ تشکیل شد و در این جلسات اتحادیه مسکن فرهنگیان فارس به عنوان ناظر و ما به واسطه وابستگی اعضای تعاونی به آموزش و پرورش، حضور داشتیم.

تاک از ماهیت جلسات تشکیل شده هم گفت: تصمیماتی گرفته شد و مهلت تعیین شد تا سر موعد معینی مشکلات رفع شود اما در کل اتحادیه مسکن فرهنگیان فارس به عنوان ناظر پیگیر این تعاونی است.

وی افزود: تعاونی ها زیر نظر مستقیم اداره تعاون هستند و پیگیری کار تعاونی‌ها باید از طریق این اداره، دنبال شود اما به هر حال ما حافظ منافع فرهنگیان هستیم‌ و باید صورت جلسات مطالعه و پیگیری شود تا مشخص شود که کارها تا کجا پیشرفت داشته است.

صدور پروانه ساخت تا یک ماه آینده

در ادامه خبرنگار با سیدعبدالمجید حسینی، مدیرعامل اتحادیه مسکن فرهنگیان فارس گفتگویی داشت.

حسینی در مورد مشکل تعاونی زمین فرهنگیان عشایر گفت: این تعاونی قطعه زمینی را در سال ۹۱ خریداری کرده بود و قبل از کمیسیون ماده ۵ و تعیین تکلیف زمین به اعضاء اعلام کرده بودند که زمین‌ها به صورت ویلایی است، اما در کمسیون ماده ۵ و شهرداری، ضابطه به صورت ارتفاع صادر شده و کارهای تفکیک هم انجام شده و در قطعات ۴۵۰ و ۵۰۰ و ۶۰۰ متری سند به نام تعاونی صادر شده و سهم شهرداری هم داده شده است.

وی ادامه داد: قطعات به اعضاء هم ارائه شده و فقط صدور پروانه ساخت باقی مانده که آن هم نهایتا تا یک ماه آینده با رایزنی قسمت آب‌های سطحی شهرداری منطقه ۹ و معاونت فنی شهرداری، مشکل آب‌های سطحی منطقه حل می‌شود و پروانه ساخت صادر و مشکل کاملا حل می‌شود.

حسینی در مورد شکایت اعضاء درباره تغییر نوع ضابطه زمین از ویلایی به آپارتمانی هم گفت: در این مورد اعضاء با مراجعه به دادگستری می‌توانند احقاق حق خود را از هیات مدیره تعاونی بخواهند.

تعاونی زمین فرهنگیان عشایر به تعهدات خود عمل نکرده است

برای اطلاع جامع از وضعیت زمین و مشکلات آن، با شهرداری منطقه ۹ شیراز نیز ارتباط گرفتیم. محمدحسین شیخی، معاون عمرانی شهرداری منطقه ۹ در رابطه با این موضوع گفت: توافق‌نامه و تفاهم‌نامه‌ای بین ۴ تعاونی مسکن فرهنگیان از جمله تعاونی شهید دکتر بهشتی عشایر فارس و آقای بیژن غلامی از یک طرف با شهرداری منطقه ۹ در مورخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ انعقاد گردیده که موضوع آن در مورد مجموع ۵۶ هکنار زمین شامل قطعه مشاع و قطعه ۶ دانگ است که طبق این توافق‌نامه تعاونی‌ها و شخص بیژن غلامی متعهد شده‌اند که نقشه و طرح تفکیکی مصوب را به شهرداری ارائه دهند و تمام زیرسازی‌های لازم مثل آب و برق و جدول بندی و آسفالت و دفع آب‌های سطحی را انجام دهند تا شهرداری مجوز صدور پروانه را صادر کند.

شیخی با تاکید بر این موضوع که تاکنون تعاونی به تعهدات خود عمل نکرده، افزود: علاوه بر اجرا نشدن تعهدات از طرف تعاونی، علیرغم اینکه تعاونی قبل از صدور نقشه تفکیکی مصوب حق واگذاری را به اعضاء ندارد، اما این کار را انجام داده و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده است.

وی با اضافه کردن این نکته که هیات مدیره تعاونی تاکنون چند مرتبه عوض شده است، گفت: اعضاء تعاونی اذعان دارند که برای زیرسازی و دفع آب‌های سطحی، ۱۰ سال قبل مبالغی را پرداخت کرده‌اند، حال آنکه رابطه حقوقی تعاونی و شهرداری به یک سال قبل و انعقاد تفاهم‌نامه مذکور بر‌می‌گردد و اینکه اعضای تعاونی با تجمع در محل شهرداری منطقه ۹ به دنبال این باشند که از زیر بار پرداخت عوارض شانه خالی کنند، یک امر غیرممکن است و این کار تنها باعث می‌شود که کار ارباب رجوع به تاخیر بیفتد و یک روز کاری کارمندان شهرداری عملا از بین برود.

شیخی به اعضاء تعاونی توصیه کرد که از هیات مدیره تعاونی بخواهند هر چه زودتر به تعهدات خود عمل کند تا روند صدور پروانه ساخت و واگذاری سریعتر شود در غیر این صورت ممکن است کلا روند واگذاری ملغی شود.

منبع: فارس

ارسال نظر