|
کدخبر: 265612

کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش

نیروهای غیرانتفاعی پس از پیگیری های مداوم به ویژه در دو سال اخیر، نمایندگان کمیسیون آموزش را مجاب به نوشتن طرحی برای تمام نیروهای غیررسمی مرتبط با آموزش و کرده‌اند اما متاسفانه به دلایل نامعلومی در روند بررسی این طرح که در نوبت بررسی در صحن علنی قرار گرفته، اختلال ایجاد شده و هر روز وعده فردایی دیگر داده می‌شود.

پری فسائی به نمایندگی از معلمان غیر انتفاعی استان کهگیلویه و بویراحمد طی یادداشتی چنین آورده است:  معلمان غیر رسمی تحت عناوین مختلف با کمترین حقوق و مزایا بخش عظیمی از بار آموزش و پرورش را بر دوش می کشند این در حالی است که در سالهای اخیر آموزش و پرورش با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه بوده است.

معلمان غیرانتفاعی هم یک‌ گروه از معلمان غیررسمی هستند که گزینش شده، تمامی دوره های ضمن خدمت را طی کرده و زیر نظر بازرسین اداره آموزش و پرورش، کمک شایانی به امر آموزش کرده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه دانشگاه تربیت معلم از سالهای ۸۰ تا ۹۰ پذیرش دانشجو نداشته و معلمان باسابقه غیرانتفاعی در زمان تحصیل خود از دانشگاه تربیت معلم محروم بوده و بعد از فارغ التحصیلی با عدم برگزاری آزمون های استخدامی مواجه شده و به دلیل عشق به معلمی در مدارس غیرانتفاعی با حقوق کم و بدون بیمه و سنوات و عیدی و بعضا با ارائه سفته مشغول به کار شدند، به این امید که در زمان نیاز به نیرو از سوی آموزش و پرورش جذب شوند.

لازم به ذکر است که معلمان قبل ۹۲ سایر نیروهای غیر رسمی جذب شده اما نیروهای غیرانتفاعی نادیده گرفته شده‌اند. امید است برای این گروه از معلمان امتیاز ویژه ای در نظر گرفته شود. این نیروهای توانمند که عمر خود را در این مدارس گذرانده‌اند امیدوارند با حذف شرط سن و رشته مرتبط و بیمه، موانع استخدامی برداشته شود چرا که با سالها سابقه، تجربه لازم برای آموزش و پرورش را کسب کرده اما از سوی موسسان بیمه نمی‌شدند.

 از سوی دیگر، متاسفانه، با وجود هزاران نیروی باتجربه‌ی غیررسمی، این روزها خبرهایی مبنی بر جبران کمبود نیروی آموزش و پرورش با دعوت از نیروهای مازاد سایر ارگانها و همچنین دانشجویان سال سوم و چهارم، به گوش می رسد که رنج نیروهای باتجربه را چند برابر کرده است.

این معلمان با استناد به نتایج قبولی دانش‌‌آموزان‌شان و کسب رتبه‌های برتر در آزمونهایی نظیر تیزهوشان و کنکور سراسری بر این باورند که با توجه به کمبود نیرو و با عنایت به نقش والایی که در آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین داشته‌اند، شایسته است اینک که از دوران تحصیل دانشگاهی خود فاصله گرفته و سن آنها از استخدام آزمونهای استخدامی گذشته، تدابیری اندیشیده شود تا با استخدام، بخشی از زحمات این نیروهای لایق و باتجربه که سالها با حداقل حقوق و مزایا ایثارگرانه خدمت کرده‌اند، جبران شود.

نیروهای غیرانتفاعی پس از پیگیریهای مداوم به ویژه در دو سال اخیر، نمایندگان کمیسیون آموزش را مجاب به نوشتن طرحی برای تمام نیروهای غیررسمی مرتبط با آموزش و کرده‌اند اما متاسفانه به دلایل نامعلومی در روند بررسی این طرح که در نوبت بررسی در صحن علنی قرار گرفته، اختلال ایجاد شده و هر روز وعده فردایی دیگر داده می‌شود.

حال توقع دارند پیش از آنکه کمبود نیرو از راههای غیر متعارف جبران شود، با بررسی هر چه سریعتر طرح استخدامی کمیسیون در صحن علنی مجلس، آزمون داخلی جایگزین آزمون ماده ۲۸ شده و برای اینکه حق هیچ معلمی ضایع نشود، به ازای هر سال سابقه معلمی، امتیازی در نظر گرفته شود تا با جذب حداکثری از معلمان غیررسمی به ویژه نیروهای غیرانتفاعی بخشی از زحمات این عزیزان جبران شود.

منبع: فارس
  • متفکر ارسالی در

    خلایق هرچه لایق، وقتی کرامت و انگیزه ی معلم شدن را با بی تدبیری پایین میآورید، وقتی به معلم بازنشسته فوق دیپلم اجازه تدریس نمیدید و باید حتما لیسانس باشه، وقتی به همون لیسانسش ۱۴ساعت میدید و برای ۶ساعت بقیش بگرده دنبال اسم جایگزین، وقتی حقوق حق التدریسها را نصفشومی خورید و نصف دیگشم قطره چکانی میدید باید به روزگار بدتر از این بیفتید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها