|
کدخبر: 249367

برداشت ۲ هزار میلیارد تومان از جیب فرهنگیان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بدهی ۱۶۴۵ میلیاردی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان و عدم تسویه آن انتقاد کرد و گفت: به دولت پیشنهاد دادیم که خوراک گاز رایگان به پتروشیمی‌ها این صندوق بدهد تا این بدهی تسویه شود.

در دولت حسن روحانی ۱۶ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان بر باد رفت و موجب شد که معلمان و مجلس و عناصر انقلابی از این موضوع انتقاد کنند.

در این دوران بود که فسادهای متعدد و اختلاس بزرگی در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفت و موجب گلایه‌های فرهنگیان شد.

یکی از انتقادات معلمان به صندوق ذخیره فرهنگیان آن بود که چرا نظارتی بر این صندوق وجود ندارد و چرا باید از سرمایه‌های این صندوق فقط عده‌ای خاص بهره ببرند.

تسویه بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان با تهاتر

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: در دولت سابق ۱۶ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان بر باد رفت ولی بعدها دولت وقت اعلام کرد که این رقم را وام پرداخت کرده‌اند با این حال دولت حتی سهم خود را به صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت نکرده است.

وی افزود: سهم و بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان  هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان است که این در حالی است که مجلس بارها خواستار اصلاح اساسنامه این صندوق شده است؛ بنا داریم که خدمات این صندوق شامل حال فرهنگیان در حال اشتغال هم باشد این در حالی است که در شرایط فعلی فقط به فرهنگیان بازنشسته این خدمات را می‌دهد ضمن اینکه تلاش داریم تا دولت را مکلف به پرداخت بدهی‌اش به این صندوق کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: ۱۶۴۵ میلیارد تومان در شرایط اقتصادی فعلی برای دولت پول کمی نیست و می‌دانیم که پرداخت آن بسیار سخت است.

فلاحی گفت: به دولت پیشنهاد دادیم که با توجه به اینکه برخی پتروشیمی‌های زیرمجموعه صندوق فرهنگیان به خوراک گاز نیاز دارند دولت از ظرفیت تهاتر استفاده کند و ظرف  چند سال به جای پرداخت بدهی‌اش به این صندوق خوراک گاز رایگان به پتروشیمی‌ها بدهد تا این بدهی به مرور زمان تسویه شود.

وی گفت: ممکن است نیاز گاز این پتروشیمی‌ها در یکسال کمتر از بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان باشد ولی باید قانون را بگونه‌ای تدوین کنیم که این بدهی ظرف یک تا دو سال تسویه شود اما برای این کار بایستی دست دولت را باز بگذاریم تا این بدهی و نحوه و روش تهاتر آن پرداخت شود.

واریز ۲ هزار میلیارد تومان از جیب فرهنگیان به صندوق ذخیره

موسی بیات سرپرست دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در برنامه «بدون خط خوردگی» در خصوص بررسی ارزیابی عملکرد ماده ۸۵ قانون ششم توسعه کشور، اظهار کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۱۳۷۴ بر اساس تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم با هدف ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان تأسیس شد.

وی ادامه داد: مقرر شد تا پنج درصد از حقوق و مزایای فرهنگیان کسر شده و به حساب این صندوق واریز شود و دولت مکلف شد معادل همین مقدار را به عنوان کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان به حساب این صندوق واریز کند.

بیات با بیان اینکه این اقدام در برنامه‌های دوم، سوم، چهارم و ششم وجود داشته است، افزود: بر اساس ماده ۸۵ قانون ششم توسعه، مجلس دولت را مکلف کرده است که ما به‌ازای واریزی فرهنگیان را به حساب صندوق واریز کند.

سرپرست دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس درباره واریزی فرهنگیان به صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار کرد: بین سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۹ از ۷۵۰ هزار عضو فرهنگی صندوق ذخیره فرهنگیان، دو هزار میلیارد تومان مجموعا به حساب صندوق واریز شده است. بر اساس ماده ۸۵، قانوناً باید دولت هم معادل همین مقدار را به حساب صندوق پرداخت می‌کرده است.

وی از بررسی بودجه سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ جهت تعیین میزان واریزی سالانه دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و بیان کرد: بر اساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس، متاسفانه دولت در طول سال های ذکر شده برای واریز سهم خود به صندوق، در بودجه سنواتی عددی در نظر نگرفته است و در حقیقت شاهد انحراف در قانون بودجه‌های سالیانه هستیم.

بیات افزود: در سال جاری واریزی فرهنگیان حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان باید باشد و معادل همین مقدار نیز باید در بودجه‌های سنواتی پیش بینی می کردیم اما اساسا چنین رویکردی در بودجه وجود ندارد.

سرپرست دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به واریز نشدن حجم زیادی از پرداختی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان، عنوان کرد: متاسفانه وقتی عملکرد دولت برای واریز به صندوق ذخیره فرهنگیان را مشاهده می‌کنیم، دولت فقط ۱۸ درصد از دو هزار میلیارد تومانی که باید پرداخت می‌کرد را به صندوق واریز کرده است. در حقیقت دولت حدود ۸۲ درصد عدم تحقق در پرداخت به حساب صندوق داشته است.

 

منبع: نمایندگان ما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها