|
کدخبر: 230671

بررسی قانون تعویق بازنشستگی فرهنگیان در بودجه ۱۴۰۱

طبق تبصره‌ای از بودجه ۱۴۰۱، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند بازنشستگی معلمان را در صورت رضایت آنها تا ۶۵ سالگی به تعویق بیندازد؛ عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است که این تبصره مشکل برخی مناطق که با کسری معلم مواجه هستند را حل می‌کند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده است: در بند (ی) تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده است: وزارت آموزش و پرورش مجاز است بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را تا سن ۶۵ سالگی و در صورت رضایت معلمان به تعویق بیندازد.

پیش از این علی الهیار ترکمن معاون سابق وزارت آموزش و پرورش درباره بازنشستگی فرهنگیان گفته بود: روال بازنشستگی فرهنگیان مطابق سنوات قبل است و در صورت تمایل اشخاص و نیاز دستگاه با رعایت شرایط سنی، همکاران می‌توانند تا ۳۵ سال ادامه خدمت دهند.

در همین رابطه مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگویی با خانه ملت درباره این بند از بودجه ۱۴۰۱ که به آموزش و پرورش اجازه می‌دهد بازنشستگی معلمان را تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیندازد، گفت: بنده با کلیت این موضوع مخالف هستم چرا که هر چند برخی معلمان از انرژی بالایی برای تدریس برخوردار هستند اما معلمی از جمله مشاغل سخت است بنابراین اگر مدت ارائه خدمات معلمان را افزایش دهیم، بازدهی کار آنها کاهش پیدا خواهد کرد.  

او گفته است: اگر معلم مختار باشد و میزان توانایی معلم برای ادامه فعالیت تا سن ۶۵ سالگی تأیید شود، تحقق این امر برای مدت محدود ایرادی ندارد اما اینکه به صورت قانون تصویب شود، قابل قبول نیست؛ هم‌اکنون تعداد زیادی از نیروهای جوان تحصیلکرده که مطابق با علم روز مهارت کسب کرده‌اند، مشتاق هستند وارد چرخه فعالیت آموزش و پرورش شوند بنابراین در این شرایط ادامه فعالیت معلمان بازنشسته مانعی در مسیر جذب معلمان جوان خواهد بود.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: این تبصره مشکل برخی مناطق که با کسری معلم مواجه هستند را با استفاده از ظرفیت معلمان بازنشسته حل می‌کند اما قرار نیست قانونی تصویب شود که سنوات خدمت آنها را افزایش دهد.

همچنین طبق شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی، به‌کارگیری نیروهای بازنشسته واجد شرایط با تجربه و رشته تحصیلی مرتبط از جمله راهکارهای رفع کمبود نیرو در مناطق آموزشی است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر