|
کدخبر: 227445

بُرش وزیر آموزش و پرورش از وزرای دیگر کمتر است

اولین نشست از سلسله نشست های تحلیل بودجه ۱۴۰۱ با حضور پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

 به همت معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان، اولین نشست از سلسله نشست های تحلیل بودجه ۱۴۰۱ با حضور حجت الله بنیادی کارشناس مسائل اقتصادی و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت و محمد رمضانی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این نشست گفت: چند روزی است که بحث بودجه کشور در ارگان ها، وزارت خانه‌ها و نهادهای مختلف بررسی می‌شود و مثل تمامی روزهای سال، آموزش و پرورش نقطه فراموش شده بررسی هاست.

رمضانی افزود: در رسانه‌ها در مورد بودجه‌ نهادهای مختلف بررسی صورت می‌گیرد اما در مورد آموزش و پرورش این بررسی‌ها و کنش گری ها و فعالیت‌ها کم بوده است.

وی ادامه داد: پیرامون همین مسئله در بحث بودجه آموزش و پرورش بودجه را در چند حیث باید بررسی کرد. اول؛ آن‌چه بودجه باید باشد. دوم؛ آن‌چه بودجه هست و سوم تفاوت های قیمتی و تفاوت های مقادیری که وجود دارد باید بررسی شود .

این فعال دانشجویی با طرح این پرسش که چگونه بودجه آموزش و پرورش بهتر و اصلاح می‌شود؟ گفت: وقتی بودجه آموزش و پرورش بهبود می‌یابد که توجه به آموزش و پرورش بیشتر شود. 

وی تصریح کرد: نوع بُرش وزرای آموزش و پرورش ما نسبت به وزرای دیگر کمتر است. بودجه‌ای که آموزش و پرورش در سالیان متمادی باید داشته باشد، متأسفانه ندارد و این فاصله بین آن‌چه که باید باشد و آن‌چه که هست سبب می‌شود ما در آموزش و پرورش نتوانیم به مسائل ابتدایی بپردازیم. این مانع اول باعث شده است که ما در بسیاری از موارد عقب بمانیم. 

حجت الله بنیادی در ادامه به بیان نکاتی پیرامون انتظارات و معیارهای سند تحول بنیادین از بودجه آموزش و پرورش پرداخت و افزود: بحث بودجه بسیار پیچیده و تخصصی است و در کشور ما این پیچیدگی چند برابر است. آن چیزی که هر سال تحت عنوان بودجه ارائه می‌شود یک ساختار خاص و کاملا سلیقه‌ای است،  اما یکسری استانداردهایی دارد،  بودجه هم باید استانداردها  و ظرفیت هایی داشته باشد زیرا یک سند مالی بسیار بسیار مهم است و باید یک ساختار شفاف و قابل تحلیل و نسبتا ثابتی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر این گونه نباشد این موضوع کار تحلیل بودجه را خیلی  سخت می‌کند،  اما چیزی که مهم است این است که ما چگونه بفهمیم یک بودجه استاندارد و خوب و درست است. در واقع ما باید برای این کار شاخص‌هایی را در نظر بگیریم،  اولین شاخصی که می‌توان با آن سنجید عدالت محوری است،  عدالت درون دستگاهی و عدالت برون دستگاهی،  برون دستگاهی یعنی این‌که اهمیت آن کار را بسنجیم مثلا بگوییم که اولویت با کدام ارگان یا سازمان است؟ وظایف و ماموریت های فلان سازمان چقدر است؟ عدالت درونی هم یعنی ما می گوییم یکسری سازمان ها ذیل وزارت آموزش و پرورش هست که یکی از آن‌ها دانشگاه فرهنگیان، نهضت،  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... است.

بنیادی تاکید کرد : عدالت‌محوری شایع‌ترین مسئله سیاسی علنی است بنابراین عدالت از دسته مسائلی است که باید به آن بسیار توجه کرد.

محمد رمضانی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری اضافه کرد: ما به دنبال ارائه تحلیل هستیم نه به دنبال حل مسئله . ارائه تحلیل کمک می کند در سالیان آتی به دنبال حل مسئله باشیم لذا حتما تحلیل بودجه آموزش پرورش و سایر مسائلی که مربوط به فضای آموزش پرورش هست را اصل قرار بدهید و آرمانگرا باشید چون باید نسبت به اصول و مبانی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه هست توجه کنیم.

وی گفت: این گفتمان سازی ها و ارائه تحلیل ها در حد وسع میتواند کاملا به فضا کمک کند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر