|
کدخبر: 223244

برنامه آموزش و پرورش برای معیشت و رفاه فرهنگیان

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: معلم برای این که به تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم بپردازد، نیازمند آرامش و آسایش است.

آموزشی برنامه آموزش و پرورش برای معیشت و رفاه فرهنگیان

محمود امانی تهرانی؛ در خصوص تربیت معلم و تأمین نیروی متخصص آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود از مراکز دانشگاهی نیازمند قانون جذب، استخدام نیروی انسانی ویژه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به معیشت و رفاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: رفاه معلم، بازنشستگی، پاداش‌ها، بیمه و به طور کلی حقوق فرهنگیان، نکاتی است که باید به آنها توجه داشت. معلم برای این که به تعلیم و تربیت دانش آموزان بپردازد، نیازمند آرامش و آسایش است؛ با ذهن گرفتار و مخدوش نمی‌توان به دنبال تربیت دانش‌آموز در تراز سند تحول بنیادین بود.

وی ادامه داد: آموزش در زیست بوم جدید، مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را در فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات افزایش داده است. در این زیست بوم، برای انتقال علم و دانش به دانش‌آموزان در کنار استفاده از معلمان باید از تکنولوژی‌های روز هم بهره برد تا درک و یادگیری مؤثر در دانش‌آموزان اتفاق بیافتد.

امانی تهرانی در خصوص «صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در پساکرونا» بیان کرد: کرونا در عین تلخی‌ها، باعث رشد و تعالی آموزش و پرورش کشورها در برخی از جنبه‌های خاص خود شده است، کرونا یک شوک بزرگ ناگهانی به همه جهانیان وارد کرد و تعادل زندگی روزمره بشر را بر هم زد تا آن ها مجبور شوند راه‌های جدیدی برای تعلیم و تربیت فرزندان خود پیدا کنند. روزهای اول تعطیلی مدارس، هر معلمی از هر طریقی، تلاش کرد تا آموزش دانش‌آموزان با وقفه آموزشی مواجه نشود. جامعه فرهنگی کشور کوشش و تلاش بسیاری کردند، اما این حداقل کار بود و از این پس فعالیت‌های حرفه‌ای‌تری مورد نیاز است.

وی افزود: «صلاحیت حرفه‌ای معلمان» به معنای آن است که یک حرفه ای نیازمند دانش، تحربه و تخصص خاص خودش است. حرفه‌ای بودن به طور کلی فقط به معنای تسلط بر یک جنبه ویژه و خاص نیست، ممکن است یک نفر شیمی و یا عربی خوانده و خوب بلد باشد، اما هنگامی که می‌خواهد معلم شود باید از دانش، مهارت و نگرش لازم برخوردار باشد که اسم آن را پداگوژی می‌گذارند؛ پداگوژی یعنی علم و هنر یاددهی و یادگیری و آنچه که برای یک طراحی آموزشی لازم است، یک معلم بداند.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: معلم کسی است که طراحی آموزش ی (طرح درس) بلد است. این جنبه پداگوژی در شرایط خاص مانند دوران کرونا باید به سراغ بالی به نام تکنولوژی برود و از آن بهره مند شود. در یادگیری الکترونیک به واسطه تکنولوژی معلم از تکنیک‌هایی بهره می‌گیرد. جای خانه و مدرسه عوض می‌شود و فضای یادگیری جدید، فضای پساکرونایی خواهد بود. پداگوژی و تکنولوژی دست به دست هم می‌دهند؛ فضای یادگیری مؤثر، جذاب، کاربردی و با بهره‌وری بالا را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند. در فضای یادگیری پساکرونایی، یادگیری‌های مؤثر با بهره‌وری بالاتری اتفاق می‌افتد.

وی افزود: الگوی سه ضلعی ارتقای یادگیری شامل: «طراحی آموزشی»، «استفاده از رسانه‌های پرشمار در فرآیند یادگیری» و «تأکید بر اهمیت ارائه آموخته‌ها» به عنوان برون‌داد یادگیری توسط دانش‌آموزان است. طراحی الگوی آموزشی ۱۴ مشخصه دارد که همان استانداردهای معلمان حرفه‌ای برای طراحی آموزشی است، معلم هر چقدر به این مؤلفه‌ها مسلط‌تر شود، طراحی آموزشی بهتری می‌تواند انجام دهد.

وی تأکید کرد: توجه به تفاوت‌های فردی در یادگیری، ایجاد فراشناخت، انتخاب الگوی تدریس، توجه به پیش دانسته‌ها، انتخاب یک شروع خوب، تعیین هدف از جنس شایستگی، توجه به یادگیری مشارکتی، اجتماعی و گروهی و توجه به سطوح بالای عملکرد یادگیری، اهمیت کاربست آموخته‌ها در موقعیت جدید، استفاده از رویکرد تلفیقی، گذراندن جلوه ارائه و ارزشیابی، طراحی فعالیت‌های خارج از کلاس، کلاس معکوس، توجه به یادگیری فعال، تولید مفهوم توسط یادگیرنده از جمله این مشخصه‌های طراحی آموزشی هستند که باید در این مسیر از همه امکانات استفاده کرد.

دبیرکل شورای عالی آمزش و پرورش گفت: شرایط ما تعیین کننده نوع امکانات ماست. البته متخصصان تأکید می‌کنند که آموزش الکترونیک هیچگاه جایگزین آموزش حضوری و چهره به چهره نمی‌شود. مدرسه کارکردهای خاص خود را دارد و آموزش الکترونیک کمکی به آموزش رسمی است.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر