|
کدخبر: 218185

تکلیف استخدام کارنامه سبزها مشخص شد

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش از تلاش این وزارتخانه برای جذب ۳۴ هزار و ۸۰۰ معلم در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: درخواست کارنامه سبزها برای جذب در آموزش و پرورش قانونی نیست و این افراد هم می توانند مانند دیگر داوطلبان در آزمون استخدامی بعدی شرکت کنند.

آموزشی تکلیف استخدام کارنامه سبزها مشخص شد

ایران به شدت دچار کمبود معلم است. آمارهای آموزش و پرورش از کمبود معلم به میزان حداقل ۲۰۰ هزار آموزگار در کشورمان حکایت دارد. در این شرایط قطعا تعیین تکلیف معلمان حق التدریس می تواند تا حد زیادی مشکل کمبود معلم در کشور را برطرف کند. همچنین برای رفع مشکل کمبود معلم باید شرایط برای جذب تعداد بیشتری آموزگار از میان فارغ التحصیلان دانشگاه ها فراهم شود. در این میان برخی کارشناسان آموزشی معتقدند تعیین تکلیف کارنامه سبزهای آموزش و پرورش نیز می تواند تا حدی مشکل کمبود معلم را برطرف کند.

کمبود ۲۰۰ هزار معلم در ایران

آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس از این حکایت دارد که بعد از بازگشایی حضوری تمام مدارس مقطع متوسطه دوم در تاریخ ۱۵ آبان، از اول آذر همه مدارس مقطع متوسطه اول و ابتدایی نیز بازگشایی خواهند شد و رفته رفته تمام دانش آموزان باید آماده رفتن به مدرسه شوند.

اما در حالی در آستانه بازگشایی حضوری تمام مدارس قرار گرفته ایم که آمارهای وزارت آموزش و پرورش از کمبود ۲۰۰ هزار معلم در سطح کشور برای سال تحصیل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ حکایت دارد؛ به نحوی که براساس اظهارات رضوان حکیم زاده معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با روزنامه ایران در خرداد ۱۴۰۰، مقطع ابتدایی دچار کمبود حدود ۱۰۳ هزار معلم است.

به عبارت دیگر، آموزش و پرورش برای این که بتواند برای تمام مدارس شهری، روستایی و عشایری معلم بفرستد و در تمام مدارس نیز سقف حداکثر ۲۶ دانش آموز در هر کلاس را رعایت کند، باید ۲۰۰ هزار معلم دیگر در مقاطع تحصیلی مختلف استخدام کند.

اما در حالی آموزش و پرورش با کمبود این تعداد معلم دست و پنجه نرم می کند که سال هاست ده ها هزار نفر از معلمان حق التدریس در صف استخدام در این وزارتخانه قرار دارند و همچنین بیش از ۶ ماه است که هزاران نفر از کارنامه سبزهای آموزش و پرورش نسبت به عدم به‌کارگیری خود در این وزارتخانه اعتراض دارند و بارها تجمعات مختلفی را برگزار کرده اند.

این در حالی است که کارنامه سبزها افرادی هستند که در آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی شرکت کرده اند و در مرحله سه برابر ظرفیت پذیرش، نمره قبولی علمی را گرفته اند، اما بعد از مرحله مصاحبه، پذیرفته نشده اند و خودشان اعتقاد دارند که حتما باید در آموزش و پرورش جذب می شدند.

جذب ۲۶ هزار دانشجوی متعهد خدمت در مهر ۱۴۰۰

در این شرایط سوال مهم این است که آیا آموزش و پرورش می تواند با تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس، به‌کارگیری کارنامه سبزها و جذب معلم از میان فارغ التحصیلان دانشگاه ها، مشکل کمبود معلم را تا حدی جبران کند یا خیر؟

این سوال را با ناصر سلیمان زاده، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در میان گذاشتیم و او درباره آخرین وضعیت جذب معلم در آموزش و پرورش توضیح داد: ما در مهر ۱۴۰۰، حدود ۲۶ هزار دانشجوی متعهد خدمت جذب کردیم که هم اکنون در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مشغول به تحصیل هستند و این افراد ۴ سال بعد، فارغ التحصیل می شوند و به جمع معلمان خواهند پیوست.

وی افزود: ما در سال جاری، تعداد ۲۵ هزار سهمیه استخدامی از سازمان اداری و استخدامی کشور، برای جذب از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ماده یک اساسنامه دانشگاه شهید رجایی از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها، دریافت کرده ایم که با توجه به حدود ۹ هزار و ۸۰۰ سهمیه استخدامی باقی مانده از سال قبل، به محض موافقت سازمان اداری و استخدامی کشور برای نشر آگهی استخدام، سازمان سنجش مجموعا برای جذب ۳۴ هزار و ۸۰۰ معلم، آزمون استخدامی برگزار خواهد کرد.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید توجه داشت که پذیرفته شدگان آزمون استخدامی بعدی آموزش و پرورش، پس از طی دوره مهارت آموزی، ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۱ در آموزش و پرورش به‌کارگیری خواهند شد.

پرونده تعیین تکلیف حق التدریس ها بسته می شود

سلیمانزاده با تاکید بر تلاش آموزش و پرورش برای تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس عنوان کرد: ما در سال تحصیلی جاری براساس قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس، خرید خدمات آموزشی، مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، تا کنون ۴ دوره مهارت آموزی برگزار کرده ایم.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش ادامه داد: حدود ۵۳ هزار نفر از معلمان حق التدریس، خرید خدمات آموزشی، مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در اول مهر امسال تعیین تکلیف شدند و حکم استخدامی آن ها صادر شد.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: نزدیک ۳۰ هزار نفر از این افراد نیز در بهمن ماه سال جاری، بعد از پایان دوره مهارت آموزی، تعیین تکلیف می شوند تا دفتر تعیین تکلیف معلمان حق التدریس نیز بسته شود.

وی با اشاره به مشکل کمبود معلم در کشور گفت: آموزش و پرورش برای مدیریت کلاس های درس بدون معلم از شیوه های مختلفی استفاده می کند که از جمله آنها می توان به اضافه کار معلمان، دو شیفته کردن آن ها، استفاده از نیروهای بازنشسته و سایر روش های قانونی اشاره کرد.

کارنامه سبزها می توانند در آزمون استخدامی بعدی شرکت کنند

سلیمان زاده در بخش دیگری از توضیحات خود با اشاره به موضوع کارنامه سبزها، اظهار داشت: درخواست کارنامه سبزها برای جذب در آموزش و پرورش قانونی نیست و این افراد هم می توانند مانند دیگر داوطلبان در آزمون استخدامی بعدی شرکت کنند.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش ادامه داد: برخی کارنامه سبزها به این نکته اعتراض دارند که چون در استان دیگر کسی با نمره پایین تر از آن ها در آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی پذیرفته شده است، پس آنها نیز باید پذیرفته و جذب شوند که این درخواست، غیر ممکن و غیرقانونی است.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: براساس قانون، استخدام های آموزش و پرورش براساس رشته – شغل – محل انجام می شود و بنابراین هر فردی براساس شغل، رشته و محلی که خودش انتخاب کرده است، پذیرفته می شود و آموزش و پرورش نمی تواند که سهمیه یک استان را برای استان دیگر در نظر بگیریم. تجربه نشان داده است که در چنین شرایطی، افراد بعد از یک سال کار در استان دیگر، درخواست انتقالی به استان خود را مطرح می کنند و این مساله منجر به بروز مشکلاتی در سازماندهی نیروهای آموزش و پرورش می شود.

وی در پایان تصریح کرد: برای کمک به رفع مشکل کارنامه سبزها درخواست دادیم سن پذیرش داوطلبان آزمون استخدامی بعدی آموزش و پرورش، یک سال افزایش یابد تا عزیزانی که آزمون استخدامی قبلی، آخرین فرصت جذب آن ها در آموزش و پرورش بود، بتوانند دوباره در آزمون استخدامی بعدی شرکت کنند.

 

منبع: رکنا
  • ناشناس ارسالی در

    نمیدونم ، علت چیه که دوباره هزینه بشه و وقت تلف کنند تا آزمون مجدد برگزار بشه وقتی افرادی هستند که در آزمون گذشته رتبه لازم رو کسب کردند و شرایط لازم رو هم دارند و آماده شروع به کار هم هستند(کارنامه سبز ها) این بندگان خدا دارند داد میزنند اگر نیرو نیاز دارید ما هستیم نمره رو آوردیم مصاحبه هم چون اول نشدیم ردمون کردند باقیش همه جوره فقط کافیه کمی تدبر بشه در این باره ، مگر اینکه بخشی از مبلغ دریافتی آزمون صرف تامین اعتبار حقوق ماهانه نیرویی بخواد بشه که قراره استخدامش کنند اینجوری آزمون جدید هدفمند خواهد بود

  • سیما ارسالی در

    چه طور نیروهای رانتی شما قدرتمندان( قرار دادی )بایدتبدیل شوند انوقت این بندگان خد اکه کسی روندارند ازمون استخدامی شما شرکت میکنندجایی به کارگرفته نمیشوند

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام از وزیر محتم اقای نوزی خواهش مندیم که کار نامهدسبز های 9899 را استخدام کنند چرا این جوانان دو سال سر گردان هستند این انقلابی ولایی هستند سلام درود بر ره امام راحل لیلا هاشمی

  • ناشناس ارسالی در

    چون ما پارتی نداریم ،،صدامون به جایی نمی ‌رسه ،،،خدااااااااااا خودت به فریاد ما ب رس،،،،،انقلاب هم به داد ما نرسید

  • ناشناس ارسالی در

    ده هزار سهمیه حق کار نامه سبز های 98 99است مجلس محترم داده

  • ثنا ارسالی در

    نهضتی و خرید خدمات که بعضی اصلا رشتشون ربط به آموزش و پرورش ندارن آزمون ندادن جذب شدن و جذب میشن با اینکه حق الزحمه ه م گرفتن حالا کارنامه سبزها با این همه خو اندن جذب نشن ظلمه

  • جدگال ارسالی در

    کارنامه سبز ها رو استخدام کنید با یک سال تمام زحمت و تلاش درس خوندیم قبول شدم ودر مصاحبه به ناحق ردشدم

  • وحید نظام آبادی ارسالی در

    باسلام وخسته نباشید خواهش و التماس میکنم ما کارنامه سبزان آموزش و پرورش به کار ب گیرد الان دوسال بلاتکلیف هستیم شما ها مع لم های بازنشسته را دعوت به کار میکند که هیچ تمایلی ندارن اما جوانان را به حال ره ا می کنید...

  • ناشناس ارسالی در

    باسلام شما را بخدا قسم میدهیم چاره به حال ما کارنامه سبزان کنید دوسال الان بلاتکلیف هستیم ومدارس باکم معلم روبرو هستند

  • ناشناس ارسالی در

    سلام تو را خدا کارنامه سبز استخدام کنین زحمت زیاد کشیدیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها