|
کدخبر: 219171

اعتراف مقام آموزش و پرورش درباره تدریس مجازی معلمان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: شیوع کرونا، امری ناگهانی بود، این آمادگی از قبل وجود نداشت که بتوانیم تدریسی اثربخش در فضای مجازی با همه مختصات داشته باشیم.

آموزشی اعتراف مقام آموزش و پرورش درباره تدریس مجازی معلمان

 فعالیت‌های آموزشی حضوری در مدارس از امروز از سر گرفته شده و مدارس مکلف هستند فعالیت‌های حضوری ارائه دهند و هرچه سریع‌تر نسبت به بازگشایی مدارس اقدام کنند. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش روز یکشنبه در تلویزیون اعلام کرد: اگر هم فرصتی برای امکان حضور دانش‌آموزان وجود ندارد، باید همچنان آموزش غیرحضوری برای دانش‌آموزان ادامه یابد؛ بنابراین همه دانش‌آموزان در مدارس بر اساس مقررات مدرسه در زمان تعیین شده حاضر خواهند شد و مدیران مدارس هم باید برای بازگشایی مدارس اقدامات تسریعی لازم را انجام دهند.

کمرئی همچنین عنوان کرده است: مدیران در تمامی مدارس بنای آموزش حضوری داشته باشند؛ مگر آن دسته از دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که هنوز به آن‌ها اطلاع داده نشده یا کلاس‌ها آماده نیست. در این شرایط لزومی ندارد روز اول آذر ماه به مدرسه مراجعه کنند و می‌توانند آموزش خود را غیرحضوری ادامه دهند، اما این به این معنا نیست که در روز‌های آینده نباید فعالیت‌های حضوری در مدارس آغاز شود. در واقع ممکن است آمادگی در برخی مدارس به وجود نیامده باشد، ولی آن مدرسه می‌تواند فعالیت حضوری خود را از روز سه‌شنبه آغاز کند، اما زمان آغاز فعالیت‌های حضوری برای همه مدارس از روز دوشنبه اول آذرماه است.

تدریس اثربخش در فضای مجازی نداشتیم

درباره موضوع بازگشایی مدارس و میزان آمادگی مدارس به ویژه برای مقاطع ابتدایی برای آموزش حضوری، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییر فضای آموزش از حضوری به مجازی چالش‌هایی را برای همه ذی‌نفعان و دست اندرکاران به همراه داشت و اکنون با شرایطی بالعکس روبرو هستیم، اظهار کرد: به دلیل اینکه شیوع کرونا، امری ناگهانی بود، آمادگی از قبل وجود نداشت که بتوانیم تدریسی اثربخش در فضای مجازی با همه مختصات داشته باشیم. این ضرورت وجود داشت که در طی زمان امر آموزش مدیریت شود.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های آموزش مجازی، استفاده بهینه از وقت بود و پشتیبانی‌هایی در شبکه شاد برای تمام دروس و همه موضوعات درسی با توجه به عناوین دوره‌های تحصیلی وجود داشت و محتوا‌هایی بارگزاری شد و همچنین امکان دسترسی به محتوا‌های درسی، برای همه وجود داشت. در کنار بستر، از همان اسفند ماه سال ۹۸ شبکه‌های سیما به یاری آموزش آمدند و امر آموزش از راه دور گسترش یافت.

تعامل معلم با دانش‌آموز حذف‌شدنی نیست

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با این همه، این حقیقتی غیر قابل انکار است که ارتباط و تعامل میان معلم و دانش‌آموز اجتناب‌ناپذیر است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان گفت که این ارتباط و تعامل حذف‌شدنی است، به ویژه در مقطع ابتدایی که ضرورت آن نیز بیشتر است.

تفاوت مدت زمان کلاس درس در بستر مجازی و حضوری

حکیم‌زاده یادآور شد: همکاران ما در دوران آموزش مجازی، با دشواری‌هایی روبرو بودند که به واسطه افزایش مهارت‌ها و توانمندی‌های تدریس اثربخش در فضای مجازی، امکان تنظیم بهتر اوقات نیز فراهم شد. همچنین با توجه به ماهیت فضای مجازی، ساعت‌های تدریس در این فضا نسبت به آموزش حضوری کوتاه‌تر شد. در آموزش حضوری، مدت زمان کلاس درس ۵۰ دقیقه است اما در بستر فضای مجازی زمان هر کلاس حدود ۲۰ دقیقه بوده است. با کمک خانواده‌ها و دانش آموزان برخی چالش‌هایی که در مورد ساعات آموزش وجود داشت، حل شدند.

وی درباره تداوم آموزش به شیوه حضوری با توجه به بازگشایی مدارس از یکم آذر ماه، اظهار کرد: همه چیز بستگی به شرایط جامعه و شیوع بیماری دارد. در هر حال در وزارت آموزش و پرورش این آمادگی به صورت کامل وجود دارد که آموزش به صورت حضوری باشد.

 

منبع: جامعه 24

ارسال نظر