|
کدخبر: 216680

برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای نظام پرداخت فرهنگیان،

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت فلسفه رتبه‌بندی معلمان ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تخصصی، حرفه‌ای و عمومی معلم‌هاست و نتیجه‌اش این است که آموزش با کیفیت‌تر می‌شود.

آموزشی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای نظام پرداخت فرهنگیان،

مسعود فیاضی گفت: «رتبه بندی معلمان یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تاثیر گذار در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است، از این جهت موضوع رتبه بندی در خور توجه است. از طرفی رتبه بندی یک هسته مرکزی و یک هدف اساسی دارد و آن ارتقای صلاحیت‌ها و مهارت‌های حرفه ای معلم است.»

وی افزود: «یکی از مصادیق اصلی ارتقای مهارت‌های حرفه ای معلم‌ها توانمندی‌های علمی و تخصصی آن‌هاست و علارغم اینکه در سند تحول بنیادین ۱۰ سال پیش، سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز در برنامه ششم توسعه ۵ سال پیش، تصریح شده بود که رتبه بندی معلمان باید مستقر شود، این موضوع حائز اهمیت است. خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش تحقیقات اهتمام جدی دارند که در این دوره، این مطالبه جدی و به حق معلمان را جامه عمل بپوشانند.»

فیاضی ادامه داد: «فلسفه رتبه بندی معلمان ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تخصصی و حرفه ای و عمومی معلم‌هاست و نتیجه اش این است که آموزش با کیفیت تر می‌شود پس دانش‌آموز با آموزش بهتری مواجه است و خروجی‌ها و فرآیندهای تربیتی و آموزشی و یاددهی ـ یادگیری قطعا بهتر خواهد شد. یعنی معلمانی که تلاش بیشتر و بهتری در تربیت دانش‌آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند.»

وی شرط لازم تحقق رتبه بندی را این موضوع دانست که نظام پرداخت فرهنگیان، اصلاح و عادلانه شود. یعنی عدالت در پرداخت وجود داشته باشد و متناسب با شایستگی‌ها و توانمندی‌های و فعالیت‌های علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقا پیدا کند و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود پیدا کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر این اتفاق بیافتد شاهد این هستیم که کیفیت آموزش و پرورش بهتر خواهد شد و نظام آموزش و پرورش تعالی پیدا خواهد کرد افزود: «همچنان در مرکز پژوهش‌ها تلاش کردیم و پیگیر بودیم این مطالبه معلمان و مورد تأکید در اسناد بالادستی تحقق پیدا کند، خودمان را ملزم به پیگیری و اجرای دقیق آن و در اسرع زمان می‌دانیم در واقع عقیده مان این است که یک نگاه سرمایه ای جدی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و یک ضلع مهمی از همان نظام تحولی است که دغدغه همگان است و باید با همراهی و کمک نهادهای مختلف تصمیم گیری کشور، به فوریت مورد توجه قرار گیرد همچنان که بارها رهبری معظم انقلاب تأکید داشتند که نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.»

فیاضی اظهار کرد: «ما چاره ای نداریم جز اینکه سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی را ارتقا دهیم که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس، به حداقل‌ها می‌رسد یا امکان قبولی آن‌ها در کنکور کمتر می‌شود و به تعیبر مقام معظم رهبری خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند. یکی از مداخلات و متغیرهای اصلی برای تحقق این مهم، استقرار نظام رتبه بندی معلمان است که باید به جد پیگیری شود.»

 

منبع: پانا

ارسال نظر