|
کدخبر: 212261

۱۰ گزینه طلایی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش + سوابق

سوم شهریور 1400، تمام وزرای پیشنهادی دولت به جز یک نفر، توانستند رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسب کنند؛ غایب بزرگ دولت، وزیری است که این روزهای جای خالی‌اش بیش از همیشه احساس می‌شود.

سوم شهریور ۱۴۰۰، تمام وزرای پیشنهادی دولت به جز یک نفر، توانستند رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسب کنند؛ غایب بزرگ دولت، وزیری است که این روزهای جای خالی‌اش بیش از همیشه احساس می‌شود.

سرنوشت بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز منتظر تصمیم نهایی رئیس‌جمهور است تا تا آخرین عضو کابینه دولت رئیسی مشخص شود. آقای رئیس جمهور اما دنبال چه کسی است؟ اهداف اساسی دولت دوازدهم در وزارتخانه آینده‌سازان چیست؟ کدام گزینه‌ احتمالی شانس تکیه زدن بر مسند وزارت را دارد؟

* آقای رئیس جمهور و اهمیت وزارت آموزش و پرورش

اهمیت وزارت آموزش و پرورش در نزد رئیس‌جمهور تا حدی بالاست که وی در اولین جلسه تشکیل شده در دولت سیزدهم که هزارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بود، شرکت کرد.

حضور رئیس شورای عالی آموزش و پرورش بعد از ۱۰ سال در این جلسه، نشان‌دهنده نگاه بلند رئیس‌جمهور به این وزارتخانه است. رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت نقش و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه و تربیت نسل آینده ساز کشور، اظهار داشت: «آنچه برای حیات، تربیت و تعالی انسان ضروری است در مجموعه آموزش و پرورش نهادینه شده است».

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش می تواند توسعه پایدار و آینده کشور را تضمین کند، توجه ویژه دولت به این حوزه را مورد تأکید قرار داد و افزود: «شکی نیست که محور آموزش و پرورش، «معلم» است و باید شأن، منزلت، مهارت و معیشت معلم در نظر گرفته شود».

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: «شورای عالی آموزش و پرورش باید در مورد سند تحول بنیادین کمک و همراهی کند تا فاصله بین وضع فعلی و وضع مطلوب و مورد نظر را کاهش دهیم و برای ایجاد این تحول همه بخش‌ها و لایه‌های آموزش و پرورش باید حس تحول و تحول گرایی پیدا کند و مدارس ما تحول محور و تربیت محور باشد».

دغدغه‌های رئیس‌جمهور نسبت به آموزش و پرورش حاکی از این است که به دنبال وزیری تحول‌خواه و توانمند در عرصه اجراست؛ وزیری که بتواند دستگاه تعلیم و تربیت را در ریل مناسب قرار دهد.

شاید به همین دلیل است که تا امروز افراد متعددی، برای وزارت آموزش و پرورش فراخوانده شدند اما بعد از بررسی، از گردونه انتخاب خارج شده‌اند. البته ناگفته نماند برخی افراد هم در قالب‌های مختلف، خود را به عنوان گزینه پیشنهادی معرفی کردند که به نظر می‌رسد مورد تأیید تیم انتخاب وزیر حتی برای دریافت روزمه هم نبودند!

* آخرین گمانه‌زنی‌ها از انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

در این گزارش قصد داریم تعدادی از کسانی که از آنها به عنوان گزینه‌های پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح می‌شود که یا در تیم بررسی کننده روزمه آنها بررسی شده و یا افرادی آنها را معرفی کردند، بپردازیم.

۱- علیرضا علی‌احمدی

علیرضا علی‌احمدی چهره شناخته شده‌ای است و سابقه دو سال وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. او در دولت سیزدهم طی حکمی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی این سازمان منصوب شده است.

علی‌احمدی دارای دکتری تخصصی مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس و استاد تمام دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران است. در سوابق علی‌احمدی، وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در سال‌های ۸۶ تا ۸۸، ریاست کمیسیون سبک زندگی اسلامی - ایرانی و مجری طراحی برنامه‌های سبک زندگی اسلامی - ایرانی پیشرفت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسؤولیت دانشگاه پیام نور و عضویت در هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می‌شود.

علی‌احمدی عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو شورای عالی اداری در دولت نهم، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نیز بوده است؛ در سوابق وی نیز رئیس کمیسیون نظارت بر سیاست‌های کلان آموزش و پرورش مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجری طراحی نظام آموزش صداوسیما، عضو شورای عالی آموزش و پرورش، رئیس دانشکده امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش، عضو شورای گسترش آموزش عالی، عضو کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری نیز دیده می‌شود.

۲-محمدمهدی زاهدی

محمدمهدی زاهدی بیش از آنکه چهره آموزش و پرورشی باشد، چهره آموزش عالی محسوب می‌شود؛ هرچند که سابقه آموزش و پرورشی هم دارد.

زاهدی دارای مدرک دکترای ریاضی است و در سوابقش، سکانداری وزارت علوم، نمایندگی مجلس، رئیس آموزش و پرورش شهرستان شهر بابک، عضو شورای تحصیلات تکمیلی و پژوهشی دانشکده ریاضی، معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان، عضو انجمن ریاضی ایران و استاد دانشگاه دیده می‌شود.

۳- احمد حیدری

احمد حیدری با اینکه بیشتر به عنوان سخنگوی دانشگاه آزاد و معاون پارلمانی این دانشگاه شناخته می‌شود اما سابقه آموزش و پرورشی هم دارد و در کارنامه کاری‌اش مدیرکل دفتر وزارتی و معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش دیده می‌شود.

او در لیست سه نفره نهایی رئیس‌جمهور برای معرفی به مجلس بود اما در نهایت، این حسین باغگلی بود که به مجلس معرفی شد؛ با اینکه حیدری رئیس ستاد فرهنگیان آیت‌الله رئیسی بود و شانس او را برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بالا می‌دیدند اما در لیست‌های بعدی، نامی از او شنیده نشد.

حیدری، چندی پیش هم از سوی وزیر نیرو به عنوان معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس این وزارتخانه منصوب شد.

۴- محمدطیب صحرایی

هر بار از لیست پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، خبری آمد، نام محمد طیب صحرایی نیز شنیده می‌شد. او  تحصیل کرده دانشگاه امام صادق(ع) است و دکترای جامعه‌شناسی سیاسی از این دانشگاه دارد و همچنین مدیر مجتمع آموزشی وابسته به این دانشگاه است.

وی، طراح طرح کشوری ایماوا (الگوی یک مدرسه ایرانی و اسلامی)، از مدرسین طرح بینش مطهر و طراح و مجری طرح شهید بهنام محمدی از طرح‌های حوزه تربیتی در مدارس کشور است.

۵- مسعود فیاضی

مسعود فیاضی را بیشتر با مدیرکلی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی می‌شناسند که البته همزمان مدیرمسؤولی مجلات رشد، مسؤولیت کلان بنیاد آی‌سی‌دی‌ال، رئیس هیأت مدیره انتشارات مدرسه، رئیس جشنواره فیلم رشد، دبیر علمی جشنواره کتاب رشد بر عهده داشته است.

فیاضی نزدیک به دو سال است که معاون آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس است. کارنامه او بیشتر سیری پژوهشی-مطالعاتی دارد و هیأت علمی پژوهشی نیز است.

او در دانشگاه تهران، در رشته عمران تحصیل کرده است ولی در ادامه، تحصیل فقه و اصول و فلسفه را به مهندسی عمران ترجیح داده است. همچنین سه سال مسؤول امور پرورشی و فرهنگی یکی از مجتمع‌های آموزشی تهران بوده است.

۶- احمد قیومی

احمد قیومی دانش آموخته دکترای مدیریت رسانه، از مدیران سابق مناطق آموزش‌ و پرورش شهر تهران و مشاور سابق مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بوده است.

وی در دوره‌ای مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده است.

۷- حسین تاریخی

حسین تاریخی چهره نام‌آشنای دانش‌آموزی است. او دانش‌آموخته مدیریت در دانشگاه علم و صنعت است و هم اکنون دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بوده و دغدغه اصلی‌اش نیز مسائل نوجوانان و تربیت بوده است.

۸- سید محمد حسینی

سید محمد حسینی متولد ۱۳۴۰ در شهر رفسنجان و دانش آموخته دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی است. او از سوی رئیس جمهور به عنوان معاون امور مجلس منصوب شده است اما خیلی‌ها از وی به عنوان گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش یاد می‌کنند.

حسینی مسؤولیت‌هایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، قائم مقامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دولت نهم و نمایندگی دوره پنجم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

۹-محمدرضا مردانی

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی کشور است.

مردانی از اساتید دانشگاه امام حسین علیه السلام است که عنوان مشاور رئیس و مدیرکل دفتر انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی را در کارنامه خود دارد.

۱۰- علیرضا کاظمی

علیرضا کاظمی که به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد، از چهارم شهریور به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

کاظمی علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدارک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی، کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و هم اکنون دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی در دانشگاه عالی دفاع ملی است.

از سوابق اجرایی وی می‌توان به ریاست اداره آموزش و پرورش تایباد،  عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، معاون پژوهش، برنامه ریزی منابع انسانی سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی، معاون آموزشی و فرهنگی دانشکده ثامن الحجج، رئیس گروه معارف دانشگاه فرهنگیان مشهد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد اشاره کرد.

 افرادی را معرفی کردند تا به عنوان گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شود که می‌توان به «حمیدرضا حاجی‌بابایی»، «حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری»، «حسین خنیفر» و «محمد وحیدی» اشاره کرد.

 این موارد تنها گمانه‌زنی‌هایی است که درباره گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح می‌شود؛ اسامی که در دو ماه گذشته، کلی تغییر کرده است و باید دید رئیس‌جمهور چه کسی را به عنوان گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی می‌کند.

 

منبع: فارس
  • فرهنگی ارسالی در

    این گزینه ها هیچکدام به دردآموزش وپرورش نمی خورد
    فقط وفقط حاجی بابای

  • ناشناس ارسالی در

    هیچکدام لیاقت وزیر شدن را ندارند.سوابق ک اری خیلی از این افراد برای معلمان و فره نگیان شناخته شده است .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها