|
کدخبر: 208283

رتبه بندی معلمان مشکلات معیشتی فرهنگیان را حل می کند؟

یکی از اعضای کانون صنفی معلمان معتقد است: آنچه که اکنون از دغدغه معلمان برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان به ذهن متبادر می‌شود، این است که این طرح را نوعی مُسَکن برای رفع بخشی از مشکلات معیشتی خود تلقی می‌کنند.

بر اساس طرح رتبه‌بندی معلمان، ارزیابی عملکرد و توانمندی معلمان بسیار مهم است. حتی برخی معتقدند که نباید سازوکار رتبه‌بندی به نحوی باشد که ما فقط شاهد افزایش رتبه باشیم و باید سازوکاری نیز در جهت کاهش رتبه معلمان با عملکرد نامناسب و ضعیف نیز پیش‌بینی شود؛ به عبارت دیگر، علاوه بر ارتقای رتبه باید جنبه تنزل رتبه را هم درنظر گرفت.

به گزارش جامعه ۲۴ ، این طرح و لایحه تدوین شده پیرامون نظام رتبه‌بندی معلمان دارای ابهامات متعددی است که این مسئله یکی از آن موارد است و در عین حال اگر این لایحه طرح کامل و جامعی باشد، می‌تواند موجبات ارتقای کیفیت نظام آموزشی را شاهد بود، اما طراحی طرح رتبه‌بندی مجلس نشان می‌دهد آنچه که به عنوان کار کارشناسی انتظار می‌رفت، در آن اعمال نشده است و بسیاری از زوایای این قانون هنوز مبهم و مغفول است و نمی‌توان انتظار داشت اهداف مدنظر سند تحول را برآورده کند.

روز گذشته نیز نمایندگان مجلس در صحن مجلس، در تکاپوی ارائه نقد و نظر با محوریت لایحه رتبه‌بندی معلمان و لزوم اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آن بودند.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران درباره شرایط تعیین تکلیف نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان از منظر توجه به مطالبات و انتظارات این صنف، اظهار کرد: لایحه رتبه بندی بیش از یک دهه است که محل مناقشه و مورد مطالبه جدی معلمان است. مشخصاً هم نگرانی معلمان حول موضوع معیشت است.

حبیبی ادامه داد: بنا بر آمار‌های رسمی کشور، خط فقر رقمی نزدیک به ۱۲ میلیون تومان است، حال آنکه میانگین دریافتی فرهنگیان و معلمان بین شش تا شش و نیم میلیون تومان است. بر همین اساس و با توجه به این آمار رسمی، وضع معیشت معلمان زیر خط فقر قرار دارد؛ لذا تأکید معلمان و تلاش آن‌ها در جهت رفع مشکلات معیشتی است. وعده‌های زیادی نیز توسط دولت‌ها در این زمینه داده شده که تاکنون به آن عمل نشده است.

وی افزود: آنچه توسط کمیسیون آموزش به عنوان طرح رتبه‌بندی و در قالب لایحه تدوین و منتشر شده است، طرحی بود که مورد انتقاد معلمان قرار گرفت، آن هم به دلیل تغییراتی که در ماده هفت این لایحه به وجود آمده بود. در ماده هفت لایحه رتبه بندی پیش از تغییرات اعمال شده، آمده بود: دریافتی معلمان نباید از حداقل ۸۰ درصد رتبه همتراز آن‌ها در آموزش عالی کمتر باشد، به این معنا که پس از رتبه‌بندی معلمان، با نمونه مشابه آن‌ها در آموزش عالی مورد مقایسه قرار می‌گیرند و در صورت مشابهت سطح علمی آموزشی، همتراز عضو علمی دانشگاه، رتبه مشابهی به آنان اطلاق می‌شود.

تجمعات معلمان در اعتراض به اجرایی نشدن رتبه‌بندی بوده است

حبیبی ادامه داد: اما متاسفانه در طرحی که توسط کمیسیون آموزش ارائه شده است، تغییراتی اعمال و ماده هفت تعدیل شده است و این مسئله مورد اعتراض معلمان نیز قرار گرفت، تا آنجا که اقدام به تجمعات متعددی در شهر‌های مختلف کردند و این تجمعات صرفا به دلیل اعتراض به این تغییر بوده است.

سخنگوی کانون صنفی معلمان در ادامه با بیان اینکه شورای هماهنگی کانون صنفی معلمان برای پایان هفته جاری نیز اعلام کرده که تجمع خواهد داشت، گفت: در آنچه که به عنوان طرح رتبه‌بندی معلمان طرح شده، این‌گونه اعلام شده که هدف از طرح این لایحه این بوده که کیفیت آموزش از طریق رتبه‌بندی بالا برود و معلمان برای دستیابی به رتبه بالاتر، ایده‌های خود را پرورش و توانمندی‌های آموزشی خود را گسترش دهند تا در نهایت منجر به افزایش کیفیت آموزش شود. اما آنچه که اکنون از دغدغه معلمان برای اجرای این لایحه  (با توجه به مشکلات معیشتی معلمان) به ذهن متبادر می‌شود، این است که این طرح تبدیل به نوعی مُسَکن برای رفع بخشی از مشکلات معیشتی آنان شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این طرح نتواند مشکل معیشتی معلمان و فاصله حقوق آنان با خط فقر را پر کند، با اجرای آن، نه اعتراض معلمان پایان می‌یابد و نه به ارتقای کیفیت آموزشی دست پیدا می‌کنیم.

حبیبی گفت: اگر آموزش و پرورش می‌خواهد به سمت افزایش کیفیت آموزش برود، باید ابتدا به معیشت معلمان رسیدگی کند؛ آن زمان است که می‌توان انتظار داشت معلم با فراغت بیشتری توانمندی‌های آموزشی خود را ارتقا دهد.

 

منبع: جامعه 24
  • نسل ارسالی در

    کاظمی دکل دزد وبدرپاش پارتی دار چه گهی خ وردند

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت خدا ومعلمان بر نادران باشد

ارسال نظر