|
کدخبر: 207587

اهمیت توجه به ویژگی‌های آموزش در فضای مجازی

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، برنامه درسی را مهم ترین وسیله آموزشی دانست و گفت: در دل برنامه درسی، کتاب درسی به عنوان یک ماده آموزشی قرار دارد که در هیچ کجا حذف نشده است و همچنان قدرتمند و پایدار وجود دارد.

آموزشی اهمیت توجه به ویژگی‌های آموزش در فضای مجازی

حسن ملکی امروز در شورای ارتباط فضای مجازی و برنامه درسی بر لزوم توجه به اهمیت فضای مجازی تاکید کرد.

وی گفت: این شورا از آن دسته جلساتی نخواهد بود که بعد از مدتی قطع شود زیرا ما تلاش جدی داریم که موضوع فضای مجازی و برنامه درسی را از دیدگاه صاحب نظران و اساتید بررسی کنیم و سامان دهیم.

لزوم توجه به ویژگی‌های آموزش در فضای مجازی

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: امروزه ما در یک سو واقعیت عظیم و اثر گذار فضای مجازی را با تمام اجزا و عناصر آن داریم که بر ما محیط است و ما محاط در یک فضای قدرتمندی به نام فضای مجازی هستیم.

ملکی ادامه داد: بنابراین برنامه درسی مهم ترین وسیله است. همانطور که می‌دانید، در دل برنامه درسی، کتاب درسی به عنوان یک ماده آموزشی قرار دارد که در هیچ کجای دنیا حذف نشده است و همچنان قدرتمند و پایدار وجود دارد، بنابراین با تمام پیشرفت‌هایی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شده، کتاب هنوز جایگاه خود را دارد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در مسیر برنامه ریزی‌ها باید توجه داشته باشیم که ما در یک سو وسیله‌ای رسمی در نظام تربیت را با عنوان برنامه درسی داریم، تا جایی که معتبرترین دانش‌ها در این بخش قرار داده می‌شود، بنابراین به قدری حائز اهمیت به شمار می‌رود که در دنیا به یک معنای مشترک تبدیل شده است، به همین خاطر، هر چه در برنامه درسی گنجانده شود، به عنوان سخن حاکمیت نه معلم دیده می‌شود.

ملکی یادآور شد:بنابراین  گاهی دیده شده است که در دنیا ارتش دو کشور در مقابل یکدیگر به خاطر بیان مطلبی در کتاب درسی کشوری، صف آرایی کرده‌اند زیرا برداشت آنها سخن حاکمیتی است ، باید توجه داشته باشیم که این وسیله با سایر موارد متفاوت است.

وی خاطر نشان کرد: در بدو امر باید به این امر توجه داشته باشیم که ما در یک سو، وسیله‌ای قدرتمند به نام برنامه درسی را با این حیطه اهمیت داریم و از یک سوی دیگر، فضای تربیتی را در مدارس داریم که نمی‌توان آن را در کتاب درسی محصور کرد. این در حالی است که امروزه و از سوی دیگر فضای مجازی، با اجزا و مولفه‌هایش ما را احاطه کرده است. حال و در چنین شرایطی، سوالی که برای ما همواره مطرح بوده، این است که نسبت بین برنامه‌های درسی و فضای مجازی چیست؟ و اساسا این بخش باید دارای چه نسبتی باشد؟

 رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: بدیهی است که فضای مجازی، بخشی قابل حذف نیست و همواره حضور دارد، بنابراین آثار تربیتی مثبت و منفی خود را دارد. همانطور که می‌دانید، دانش آموزان ما، امروز، با این فضا تماسی دائمی دارند و اوضاع کرونایی نیز به آن دامن زده، و حتی خانواده‌ها را نیز به سمت این فضا بیشتر سوق داده است. به همین دلیل این سوال مطرح می‌شود که در پساکرونا تکلیف تعلیم و تربیت چه خواهد شد؟ بنابراین سوال این است که چه نسبتی بین این دو باید برقرار شود که هم در برنامه درسی بتوانیم از ظرفیت‌های وسیع فضای مجازی برای نیل به هدف‌های تعلیم و تربیت بهره برداری درست کنیم؟

ملکی تاکید کرد: در بخش دیگر مساله این است که ما باید چگونه عمل کنیم که از ابعاد منفی یا تهدیدات یا مضرات این فضا، دانش آموزان را در امان نگاه داریم؟ البته در اطراف این مساله سوالات متعددی قابل طرح است اما بدیهی است که اگر این نسبت تعریف نشود، آن زمان مجبور هستیم، به یک آنارشیزم فناورانه تن دهیم و یک هرج و مرج فضای مجازی را شاهد باشیم.

وی بر لزوم دستیابی به یک برنامه عملیاتی تاکید کرد و گفت: ما باید به این توجه کنیم، که در برنامه‌های درسی چه تدبیری را باید بیاندیشیم، تا علاوه بر امکان بهره برداری از آسیب‌ها نیز در امان بمانیم و در یک فضای عادی و طبیعی بتوانیم دانش آموزان را به سمت تعلیم و تربیت سوق دهیم. ما برای چنین جلساتی، در سازمان، دو بار اقدام کردیم اما متاسفانه هر بار بنا به دلایلی توقف پیدا کرد بنابراین امروز کاملا مصمم هستیم که تحت هر شرایطی این جلسات را دنبال کنیم تا در این رابطه به یک برنامه عملیاتی و کاربردی دست پیدا کنیم و بر اساس آن بتوانیم عمل کنیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها