|
کدخبر: 202036

این استان ۱۰ هزار معلم کم دارد

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از کمبود ۱۰ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش این استان خبر داد .

آموزشی این استان ۱۰ هزار معلم کم دارد

 حمیدرضا رخشانی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران در زاهدان اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۶۶۸ مدرسه شهری و ۵۶۳۲ ندرسه روستایی و عشایری وجود دارد که ۲ هزار و ۹۵۳ مدرسه روستایی و عشایری زیر ۵۰ نفر هستند و شرایط برای حضور دانش آموزان در مدارس فراهم است.

وی افزود: طی دو سال اخیر ماندگاری دانش آموزان در مدارس از ۳۸ درصد به ۴۲ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: درحال‌حاضر ۱۳ هزار کلاس درس کمبود داریم، ۱۰ هزار و ۲۴۸ نفر نیروی انسانی نیز در حوزه آموزش و پرورش کم داریم.

وی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار دستگاه تبلت برای دانش آموزان نیاز داریم، گفت: تلاش داریم با کمک خیرین و ادارات این نیاز را جبران کنیم.

رخشانی بیان کرد: در سال تحصیلی جدید برای همه سناریوهای پیش رو باید برنامه داشته باشیم چرا که شرایط موجود و آینده اپیدمی کرونا، وضعیتی پیچیده و شکننده است بر همین اساس آمادگی لازم در هر دو صورت حضوری یا مجازی بودن آموزش‌ها در استان وجود دارد.

وی افزود: زمان بازگشایی مدارس براساس تصمیم ستاد ملی کرونا مشخص و اعلام خواهد شد؛ اما در هر شرایطی مهم‌ترین مسئله برای آموزش و پرورش صیانت از سلامت دانش‌آموزان، همکاران و خانواده‌هاست.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان واکسیناسیون فرهنگیان را پیش شرط اصلی بازگشایی مدارس عنوان کرد و افزود: تا کنون حدود ۸۵ درصد همکاران فرهنگی در استان دُز اول واکسن کرونا و ۴۴ درصد نیز دُز دوم را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص نحوه واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز گفت: پس از ورود واکسن مخصوص رده سنی دانش‌آموزان به کشور واکسیناسیون این گروه نیز طبق برنامه انجام می‌شود تا از نگرانی و دغدغه خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در مدارس کاسته شود.

رخشانی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش‌از ۷۰ درصد مدارس در سیستان و بلوچستان، روستایی و عشایری است و بیشتر همکاران در این مناطق بومی هستند و واکسن نیز دریافت کرده‌اند، مشکلی از نظر برگزاری حضوری کلاس‌ها وجود نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در ۲ هزار و ۵۵۴ مدرسه روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان جمعیت دانش‌آموزی زیر ۵۰ نفر است و امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها به شرط آنکه در آن منطقه خبری از شیوع ویروس کرونا نباشد، وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: ۳۳ هزار و ۷۳۶ نفر یعنی بیش‌از ۸۵ درصد آمار کل فرهنگیان سیستان و بلوچستان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و این فرآیند کماکان ادامه دارد.

افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان به ۴۲/۷۵ درصد

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص آمار بازماندگان از تحصیل در استان و تاثیر شیوع ویروس کرونا در این زمینه اظهار کرد: از سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تاکنون آمارهای متفاوتی از آمار بازماندگان از تحصیل در استان از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان ارسال شده است که بیشترین آن ۱۴۸ هزار نفر است.

رخشانی تصریح کرد: با در نظر گرفتن بیشترین آمار ممکن تیمی در استان تشکیل شد تا وضعیت این تعداد بازمانده در استان را ابتدا راستی آزمایی و سپس رصد کنند.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۴۸ هزار و ۸۴۶ بازمانده در دو سال اخیر ۸۷ هزار و ۱۹۲ نفر جذب شدند.

رخشانی گفت: از ۶۱ هزار و ۶۷۶ نفر باقیمانده، ۱۳ هزار و ۱۴۵ نفر دانش آموزان منع خدمات شده بودند که با کد سایر در مدارس استان مشغول به تحصیل هستند.

آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: در آخرین لیستی که از وزارت آموزش و پرورش برای استان ارسال شده است تعداد بازماندگان از تحصیل استان ۳۵ هزار و ۹۷ نفر بود که با تلاش مدیران مدارس در شهرستان‌ها و مناطق ۱۲ هزار و ۹۲۵ نفر شناسایی و ۲ هزار و ۴۲۰ نفر جذب شدند.

رخشانی افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان در سیستان و بلوچستان را یکی از شاخص‌های مهم در جلوگیری از افزایش نرخ بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: در طول سه سال گذشته نرخ ماندگاری دانش آموزان در استان از ۳۴ درصد به ۷۵/۴۲ درصد افزایش یافته است و این نشان دهنده آن است که تعداد دانش آموزان بیشتری به مدارس استان وارد شده‌اند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر