|
کدخبر: 199043

هیچ روشی جای مدرسه و کلاس درس نمی گیرد

جامعه شناس و استاد علوم تربیتی گفت: در روند آموزش هیچ روشی جای معلم و مدرسه را نمی‌گیرد و نیاز است مدارس با انجام واکسیناسیون زودتر بازگشایی شوند.

آموزشی هیچ روشی جای مدرسه و کلاس درس نمی گیرد

امان الله قرایی مقدم  افزود: در تعلیم و تربیت باید دقت شود که هیچ روشی جای مدرسه و کلاس درس را نمی‌تواند بگیرد، حضور در کلاس و مدرسه تاثیر بسیار زیادی بر یادگیری و شخصیت اجتماعی دانش آموزان دارد، حضور در جمع می تواند رفتارها و تعاملات دانش آموزان را در جامعه افزایش دهد.

وی ادامه داد: محیط مدرسه خود تعلیم دهنده است و دانش آموزان با حضور در جمع، تعاملات و رفتارهای جمعی و اجتماعی را یاد می گیرند، بنابراین هیچ چیز نمی‌تواند جای مدرسه را بگیرد مدرسه جای زندگی است پس بهتر است هر چه زودتر مدارس بازگشایی شود.

قرایی مقدم تصریح کرد: بنابراین برای رسیدن به این هدف نیاز است هر چه زودتر واکسیناسیون به صورت عمومی افزایش یابد البته شاهد هستیم که در روزهای اخیر دولت و وزارت بهداشت تلاش خوبی در زمینه تامین واکسن داشتند .

وی ادامه داد: واکسیناسیون عمومی باید شامل تمامی اساتید دانشگاه ها، معلمان، دانش‌آموزان و دست‌اندرکاران سیستم آموزشی باشد.

قرایی مقدم با بیان اینکه نقش خانواده نیز در بازگشایی مدارس و سیستم آموزش بسیار مهم است تاکید کرد: خانواده ها نیز در این زمینه باید همکاری مناسبی داشته باشند و به فرزندان خود رعایت اصول بهداشتی و پروتکل ها را آموزش دهند، به آنها تاکید داشته باشند که با حضور در محیط مدرسه و جامعه پروتکل ها را رعایت کنند.

این استاد دانشگاه خوارزمی گفت: علاوه بر خانواده ها، نقش دولت و مدارس هم بسیار مهم است، آنها باید تلاش کنند که مقدمات برای بازگشایی مدارس فراهم شود و تمام این مراحل به درستی سنجیده شود، همچنین این بازگشائی برای همه انواع مدارس در همه نقاط کشور حتی مدارس دور دست نیز در نظر گرفته شود و امکانات و مقدمات بازگشایی مدارس شامل واکسیناسیون و تامین محیط های بهداشتی امن آماده شود.

بازگشایی+مدارس+دانش+آموزان

این جامعه شناس با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس یک امر چند جانبه است، گفت: بنابراین همه ارگان ها و نهادهای ذیربط چه مستقیم و چه غیر مستقیم به میدان بیایند و برای بازگشایی مدارس همت کنند.

وی ادامه داد: درحال حاضر در بسیاری از کشورها مدارس باز شده است، اما نیاز است تمهیداتی جدی و به‌ موقع توسط مسئولان و خانواده‌ها اندیشیده شود و شرایط برای بازگشایی مدارس مهیا شود تا با کمترین آفت از این ویروس بتوانیم با آن مقابله کنیم و در عین حال سیستم آموزشی هم به چرخه آموزش برگردد و مدارس بازگشایی شود.

قرایی مقدم تصریح کرد: اما برای بازگشایی نیاز است که همه دانشجویان، اساتید دانشگاه، دانش آموزان، معلمان و همچنین کادر آموزشی واکسینه شوند.

وی در خصوص نگرانی های خانواده دانش آموزان در زمینه بازگشایی مدارس گفت: در حال حاضر خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندان خود هستند و محیط را برای بازگشایی مدارس مساعد نمی‌دانند و برای فرستادن فرزندانشان به مدارس اکراه دارند، بنابراین از نظر روانی فشاری بر خانواده‌ها مشاهده می‌شود، اما اگر واکسیناسیون عمومی انجام شود و سطح تزریق واکسن در جامعه به ۷۰ درصد برسد این استرس در جامعه کاهش می یابد.

این جامعه شناس تاکید کرد: اما چاره‌ای نیست و مدارس باید بازگشایی شود زیرا فضای مجازی به هیچ عنوان نمی‌تواند جای مدرسه را بگیرد، آموزش و حضور دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی بسیار ضروری است، دانش آموزان از شخصیت رفتار معلم درس می گیرند و از نظر جامعه شناسی هیچ چیز جای معلم را نمی‌تواند بگیرد، فضای مجازی بچه ها را به تنهایی و انزوا عادت می دهد و آنها نمی‌توانند رفتار و تعاملات اجتماعی مناسب را داشته باشند.

قرایی مقدم تاکید کرد: بنابراین نیاز است هر چه زودتر همه کادر آموزش واکسینه شوند و در اولین فرصت مناسب مدارس بازگشایی شود.

منبع: ایران آنلاین

ارسال نظر