|
کدخبر: 198273

آموزش مجازی به دانش آموزان جواب نداد!

معاون وزیر آموزش و پرورش به تشریح دلایل بازگشایی حضوری مدارس به صورت تدریجی و استلزامات این بازگشایی پرداخت.

آموزشی آموزش مجازی به دانش آموزان جواب نداد!

سید جواد حسینی با بیان اینکه مهر و شروع مدارس یک پروسه است اظهار کرد: پروژه مهر در واقع پروژه نیست بلکه پروسه ای است از آغاز مهر تا مهر سال آینده که نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق در تمامی ابعاد تعلیم و تربیت است.

وی تصریح کرد: مدیران  مدارس عوامل اصلی جبهه تعلیم و تربیت هستند و پروژه مهر و بازگشایی مدارس مهمترین عامل برای سنجش عملکرد مدیران است.

حسینی با بیان اینکه مهر امسال از پیچیدگی های زیادی برخوردار است اظهار کرد: کرونا ۱۸ ماه تمامی ابعاد جامعه بویژه نظام تعلیم و تربیت را تخت تاثیر قرار داده است و نظام تعلیم و تربیت در زیست بوم جدید با رویکرد پوشش حداکثری انواع شیوه های آموزشی را برای دانش آموزان پیاده سازی کرد.

وی افزود: محور اصلی آموزش ها در مهر پیش رو آموزش های حضوری تدریجی است و لذا این موضوع نیازمند برنامه ریزی همه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت است.

حسینی با تشریح چرایی بازگشت به مدرسه و آموزش های حضوری گفت: موضوع آموزش های حضوری به کیفیت آموزش و ‌جریان یاددهی یادگیری برمی گردد و در مطالعات انجام شده در کشور تنها  ۳۵ درصد دانش آموزان حضور کافی در آموزش های مجازی داشته اند.

وی افزود: بر اساس این مطالعات ۲۲ درصد دانش آموزان فقط  حضور کمی حضور کیفی در آموزش های مجازی داشته اند و ۳۳ درصد از دانش آموزان کمتر از ۵ ساعت در این فضا حضور داشته اند.

وی گفت: در مجموع ۲۴ درصد آموزش های مجازی از منظر دانش آموزان کیفیتی همانند حضوری داشته است، ۴۲ درصد آموزش‌ها قابل قبول ارزیابی شده است و ۲۳ درصد آموزش‌ها فاقد کیفیت ارزیابی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات آموزش‌های مجازی منجر به افت کیفیت آموزش شده است و از هر ۴ دانش آموز ۳ دانش آموز به صورت کامل از آموزش های مجازی بهره نبرده‌اند ‌و از این آموزشها رضایت ندارند.

حسینی تصریح کرد: آموزشهای مجازی منجر به افت کیفیت در جریان یاددهی و یادگیری شده است و این مسأله موجب می‌شود بحث حضوری شدن  به عنوان موضوعی جدی پیگیری شود.

حسینی لطمه به عدالت بویژه عدالت آموزشی را از دیگر دلایل شروع مجدد آموزش های حضوری دانست و گفت: یکی از ارکان اصلی عدالت، عدالت آموزشی است و کوچ نظام تعلیم و تربیت به فضای مجازی موجب لطمه خوردن به گسترش عدالت بویژه عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار شده است.

معاون وزیر با اشاره به آسیبهای فضای مجازی گفت: فضای مجازی و در خانه ماندن دانش آموزان آسیب های زیادی به سلامت روانی و  اجتماعی دانش آموزان زده است و برای کاهش این آسیب ها بازگشایی مدارس ضرورت دارد.

حسینی با اشاره به وضعیت مدارس در کشور های جهان گفت: پیش از شروع  واکسیناسیون و در بین ۳۷ کشور با نرخ مرگ و میر بالا فقط ۶ کشور به طور موقت مدارس را تعطیل کردند و به طور طبیعی با گسترش واکسیناسیون اکثر کشور ها به سمت بازگشایی مدارس  حرکت کرده‌اند.

حسینی با بیان اینکه  وضعیت آینده کرونا مبهم است و معلوم نیست چه وضعیتی در آینده داشته باشد. اظهار کرد: تمام پژوهش ها نشان می‌دهد بازگشایی مدارس در افزایش  پاندومی کوید ۱۹ تاثیری نداشته است و لذا استراتژی اصلی وزارت آموزش و پرورش نیز بازگشایی تدریجی مدارس است.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر