|
کدخبر: 196179

زمان آغاز انتخاب رشته کارشناسی ارشد اعلام شد

فرایند انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ از ۱۰ شهریورماه در درگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می شود و به مدت چهار روز ادامه دارد.

آموزشی زمان آغاز انتخاب رشته کارشناسی ارشد اعلام شد

همزمان با انتشار کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ سازمان سنجش آموزش کشور روز دوشنبه با صدور اطلاعیه ای جزییات انتخاب رشته در این آزمون را اعلام کرد.

زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) این آزمون که شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها است بعد از ظهر امروز دوشنبه هشتم شهریورماه در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قابل دریافت است.

این سازمان به متقاضیان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی توصیه کرد ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) اقدام کرده و با توجه به نتیجه اعلام شده در کارنامه اعلام نتایج اولیه، کد رشته محل‌های مورد نظر خود را استخراج و به ترتیب علاقه مرتب کنند.

متقاضیان پس از آن در فرم پیش‌نویس درج کنند و پس از اطمینان از صحت رشته محل‌های انتخابی خود، از روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه تا ۱۳ شهریورماه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

نحوه انتخاب رشته

داوطلبان مجاز شده، برای انتخاب رشته با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری، شماره شناسنامه یا کد رهگیری که در پایان ثبت‌نام اولیه توسط سیستم به متقاضی داده شده است، نسبت به ثبت کد رشته محل های انتخابی (حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‌محل) و تکمیل فرم مذکور اقدام کنند.

پس از تایید نهایی رشته‌های انتخابی توسط متقاضی، رسید انتخاب رشته از طریق سیستم در اختیار وی قرار داده خواهد شد، در غیر این صورت انتخاب رشته آنان تکمیل نشده است.

هر زمان‌ مشخص‌ شود متقاضی‌ حقایقی را عمدی یا سهوی کتمان‌ کرده است، در هر مرحله ‌(پذیرفته‌شدن‌، حین‌ تحصیل‌ ‌و ...) که باشد، از این آزمون‌ محروم‌ خواهد شد.

متقاضیانی که در ردیف پذیرفته شدگان نهایی قرار بگیرند و به هنگام ثبت‌نام در موسسه محل قبولی، دارای مغایرت معدل باشند با توجه به مصوبات و دستورالعمل‌های مربوط ابتدا از آنان ثبت‌نام مشروط به عمل خواهد آمد و پس از بررسی وضع علمی چنانچه نمره قبولی را دارا نباشند قبولی آنان لغو خواهد شد.

پس لازم است متقاضیان معدل خود را براساس مفاد بند «تذکرات مهم در رابطه با معدل» مندرج در صفحه پنج دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) این آزمون مورد بررسی قرار دهند تا بین معدل اعلام شده به این سازمان و معدلی که به هنگام قبولی ارایه می کنند، مغایرتی نداشته باشند.

اقدامات لازم برای داوطلبان دانش آموخته نشدند

چنانچه فردی در ردیف پذیرفته‌شدگان این آزمون قرار بگیرد و تا تاریخ ۳۱ شهریورماه موفق به دریافت مدرک کارشناسی خود نشود، قبولی وی باطل خواهد شد. اگر داوطلبان به دلایلی احتمال فارغ التحصیلی خود را تا تاریخ فوق نمی‌دهند لازم است حداکثر تا تاریخ ۲۰ شهریورماه درخواست انصراف از گزینش در رشته های انتخابی را به همراه تصویر شناسنامه یا کارت ملی (به روش الکترونیکی که در زیر توضیح داده می شود) به سازمان سنجش ارسال کنند تا از گزینش نهایی حذف شوند.

متقاضیان رشته‌ محل‌های دارای شرایط خاص ضمن مطالعه دقیق شرایط و ضوابط این گونه رشته‌ها، توجه داشته باشند فقط مجاز به انتخاب حداکثر ۲ کد رشته محل از این نوع کد رشته محل ها هستند؛ در این مورد، اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص معرفی شدگان چند برابر ظرفیت و برنامه زمانی مصاحبه و سایر مراحل گزینش از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان در تاریخ ۲۲ شهریورماه منتشر می شود.

انتخاب کد رشته ‌محل های تحصیلی دانشگاه‌های شاهد، امام صادق (ع) و دانشگاه غیرانتفاعی خاتم از شرط محدودیت انتخاب حداکثر ۲ کد رشته‌ محل رشته‌های دارای شرایط خاص و بورسیه مستثنی است.

برگزاری آزمون عملی برای چند کد رشته محل

با توجه به مصوبه یازدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، شرکت در آزمون عملی و تشریحی در کد رشته های امتحانی ۱۳۵۰، ۱۳۵۱، ۱۳۵۲، ۱۳۵۶، ۱۳۵۷، ۱۳۵۸، ۱۳۶۰، ۱۳۶۲ و ۱۳۶۴ فقط برای متقاضیانی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) مجاز به انتخاب رشته باشند و تمایل به انتخاب رشته محل‌های دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) در فرم انتخاب رشته خود داشته باشند، ضرورت دارد.

به عبارت دیگر برای متقاضیانی که در دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) مجاز نشوند یا در فرم انتخاب رشته خود رشته محل های دوره های غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، پیام نور و مجازی را درج یا برای انتخاب رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند، آزمون عملی برگزار نخواهد شد.

ملاک پذیرش در رشته محل های دوره های غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، پیام نور، مجازی و دانشگاه آزاد اسلامی نمره کل نهایی بدون احتساب آزمون های عملی و تشریحی حسب مورد در هر یک از کد ضریب ها خواهد بود.

متقاضیان مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون های عملی، تشریحی و پروژه (که از هفته آخر شهریور ماه خواهد بود) به اطلاعیه‌ این سازمان که در تاریخ ۲۲ شهریورماه از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان منتشر می‌شود، مراجعه کنند.

هزینه اعلام علاقه مندی به دانشگاه های پیام نور و غیردولتی

آن دسته از متقاضیانی که در تقاضانامه ثبت‌نامی برای انتخاب رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه پیام‌نور، اعلام علاقه مندی نکرده اند، در صورتی که حداقل نمره علمی لازم را برای انتخاب رشته‌های این دانشگاه‌ها کسب کرده باشند، در ذیل بند الف (مشخصات ثبت‌نامی) پیغامی را مبنی بر امکان انتخاب این رشته‌ها در کارنامه اعلام نتایج اولیه مشاهده خواهند کرد.

این دسته از متقاضیان در صورتی که علاقه مند به انتخاب رشته‌های مربوط به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور هستند، پس از واریز مبلغ ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان بابت اعلام هر مورد علاقه مندی به رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور یا مؤسسات غیرانتفاعی، از طریق سیستم اینترنتی و توسط کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، نسبت به اعلام علاقه مندی اقدام کنند.

زمان آغاز انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آن دسته از متقاضیان علاقه مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از تاریخ ۹ شهریورماه به درگاه اطلاع‌رسانی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

انتخاب رشته برای رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون به طور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌پذیرد. متقاضیانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند، به دلخواه خود فقط در یکی از مؤسسات ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.

تاریخ اعتراض به کارنامه کنکور

پس از مشاهده کارنامه نتایج اولیه آزمون، آن دسته از متقاضیانی که در خصوص مندرجات کارنامه (به غیر از معدل کاردانی و کارشناسی، نام رشته تحصیلی و یا نام محل اخذ مدرک کارشناسی) خود سوالی دارند، ضمن توجه به توضیحات مربوط به کارنامه که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته و درگاه اطلاع رسانی این سازمان درج شد تا ۱۲ شهریورماه فقط از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اقدام کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر