|
کدخبر: 183385

فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تغییر کرد

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش از برخی تمهیدات جدید این وزارتخانه برای کمک به فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان خبر داد.

آموزشی فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تغییر کرد

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره روند اجرای طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید با اشاره به تغییراتی که نسبت به سال‌های گذشته در نظر گرفته شده است، بیان کرد: خانواد‌ه‌ها با مراجعه به سایت همگام که از طریق مدرسه به آن‌ها اطلاع رسانی شده است، فرم‌های شماره  ۶ که جنبه مشورتی و فرم شماره ۷  که جنبه اجرایی دارد دریافت کنند که این فرم ها هم از مدرسه مبدا و هم از مدرسه مقصد قابل دریافت بوده است و نیاز  به مراجعه حضوری به مدرسه نیست.

او با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی و تبلیغی برای دانش آموزان مهم است، گفت: اولین موضوع مورد توجه فرم شماره ۶ است که نشان می‌دهد دانش آموز در چه رشته‌ای استعداد دارد و امسال تمهیدی که برای کارایی بهتر این فرم داشتیم این بوده است که  در آزمون‌های گرفته شده مهارت‌های مختلف دانش آموزان تحلیل شد تا  بر این اساس انتخاب‌های بهتری داشته باشیم.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گاهی دانش آموز به رشته‌ای علاقه دارد، اما توانایی و مهارت آن را ندارد و این اتفاق برای خانواده‌های زیادی افتاده است که با چنین شرایط برای فرزندشان مواجه هستند بر همین اساس امسال  این موضوع  را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهیم که در چه زمینه‌های رغبتی و مهارتی توانایی دارند و اگر براساس تلاقی رغبت و مهارت انتخاب رشته کنند نتیجه مطلوبی عایدشان می‌شود، اما اگر صرفا براساس فقط مهارت یا فقط رغبت باشد با شکست مواجه می‌شود.

تهیه اپلیکیشن آشنایی با مشاغل برای کلاس نهمی‌ها

کاظمی به دیگر اقدام جدید آموزش و پرورش برای اجرای هدایت تحصیلی اشاره و بیان کرد: آگاهی دانش آموزان از رشته‌ها و مشاغل بومی هر استان موضوع مهمی است تا آنها را با فرصت‌های اشتغال زایی منطقه خود آشنا کنیم، بر این اساس  اپلیکیشنی تهیه شده است که در اختیار استان هاست و می‌توانند آن را با دانش آموزان به اشتراک بگذارند البته هنور البته رونمایی نشده است و به زودی این فرآیند اجرا خواهد شد.

او اضافه کرد: همچنین مراکز مشاورره را هم فعال کردیم تا با آگاهی رسانی از طریق آن، دانش‌آموزان از خدمات مشاوران بهره بگیرند، این فرآیند در ساعات موظف همکاران مشاور  رایگان بوده و مشاور مدرسه برای همین کار در نظر گرفته شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بیان کرد: کانال‌های ویژه‌ای هم در شبکه شاد در نظر گرفته شده است که به طور شبکه‌ای در سطح کشور قعالیت دارد تا دانش آموزان اطلاعات کافی و لازم برای انجام فرآیند هدایت تحصیلی و آشنایی با مشاغل را داشته باشند.

بازه زمانی اجرای هدایت تحصیلی منطقه ای است

کاظمی درباره زمان اجرای هدایت تحصیلی با اشاره به اینکه فرآیند کار از مدت‌ها پیش آغاز شده است، اظهار کرد: برای مراحل پایانی به این ترتیتب عمل کردیم که بازه زمانی برای اجرای هدایت تحصیلی منطقه ای باشد یعنی به محض اینکه نتایج امتحان نهایی بارگذاری شود، فرم هدایت تحصیلی را در اختیار مدارس قرار می‌دهیم، بر این اساس انجام کار  بستگی به سرعت منطقه دارد.

او با یادآوری اینکه سرعت کار به زمان ثبت نمرات وابسته است، تصریح کرد: بخشی از هدایت تحصیلی نهایتا تا ۱۵ تیر شروع می‌شود و برای  بخش دیگری از دانش‌آموزان هم به زمان شهریور و امتحانات آن دوران وابسته است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها