|
کدخبر: 174888

امتحانات مجازی با قطعی برق چگونه پیش می رود؟

چالش امتحانات پایان سال دانش‌آموزن با قطعی وقت و بی وقت برق و اینترنت به کلاف سردرگم تبدیل شده است.

آموزشی امتحانات مجازی با قطعی برق چگونه پیش می رود؟

بعد از چالش‌های متعدد سال تحصیلی کرونایی و در حالی که انتظار می‌رفت مرحله آخر این دوران پر چالش با اتمام امتحانات پایان سال ختم به خیر شود، میسر نشد و این بار چالشی جدی‌تر و غیر قابل پیش‌بینی قطعی برق به اوضاع پر تلاطم دامن زد.

قطعی برقی نه فقط صدای اعتراض دانش آموزان را بلند کرده است بلکه تمام افراد جامعه از این بی برنامگی و کمبود امکاناتی که بخش عمده کار‌ها به آن مرتبط است، گلایه دارند و تراژدی جدید با شروع فصل امتحانات آغاز شده است که پیانش معلوم نیست.

ابتدای قطع سریالی برق علت آن به مراکز استخراج رمز ارز منسوب شد هرچند که با این توضیح، اما و اگر‌ها و دلایل متعدد دیگری هم مطرح شد که هنوز صحت و سقم هیچ کدامشان معلوم نیست.

نهمی‌ها و دوازدهمی‌ها از قطعی برق خلاص شدند

با وجود آنکه برخی کلاس نهمی‌ها و دوازدهمی‌ها نسبت به برگزاری آزمون حضوری نگرانی داشتند، اما انگار شرایط فعلی برای این دسته از دانش آموزان مطلوب‌تر است چراکه با توجه به شرایط اعلام شده برق در حوزه امتحانی قطعی ندارد، اما در مقابل سازوکاری برای امتحانات آنلاین دانش آموزان سایر پایه‌های تحصیلی وجود ندارد و آن‌ها باید با شک و تردید آزمون آنلاین را شروع کنند و امیدوار باشند تا در میانه راه با قطعی برق مواجهه نشوند.

طبق مکاتبه مسعود صادقی خمامی مدیرکل نظارت بر توزیع شرکت توانیر به مدیران‌عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور درباره عدم اعمال خاموشی در حوزه‌های امتحان نهایی، آمده است: «احتراماً عطف به نامه شماره ۳۶۰.۳۴۰۸۹ مورخ ۱۴۰۰.۳.۱ وزیر آموزش و پرورش و با عنایت به تأکیدات وزیر نیرو در خصوص پایداری برق مراکز آزمون و حوزه‌های امتحانات نهایی پایه‌های دوازدهم و نهم، خواهشمند است دستور فرمایید ضمن هماهنگی کامل با ادارات آموزش و پرورش منطقه تحت مسؤولیت، ترتیبی اتخاذ شود تا از اعمال خاموشی مدیریت بار در ساعات برگزاری امتحانات اکیداً خودداری شود.»

این نامه هم در حالی اعلام شد که پیشتر آموزش و پرورش برای رسیدگی به وضعیت امتحانات از وزارت نیرو در خواست کرده بود تا تمهیدی برای این شرایط قطعی برق بیاندیشد.

بلاتکلیفی دانش آموزان برای آزمون‌های مجازی

بعد از گلایه‌ها و نگرانی‌هایی که از قطعی برق برای امتحانات دانش‌آموزان وجود داشت در نهایت راهکاری که مسئولان مربوط اعلام کردند صرفا مسکنی برای آزمون‌های حضوری بود و ١٠ پایه تحصیلی که آزمون غیرحضوری دارند همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

جدا از قطعی برق و متوقف شدن امتحانات دانش آموزان در حوزه‌های امتحانی که تا حدی راهکاری برای آن تعبیه شد، اما هنوز سایر دانس آموزان بابد امیدوارم به شانی و اقبال شوند تا این ایام امتحانات را به سلامت بگذرانند ضمن آنکه حتی اگر بخواهند با استفاده از اینترنت همراه گوشی همراه هم در آزمون شرکت کنند، این کار در مواردی میسر نیست چرا که علاوه بر برق، قطعی اینترنت هم ایجاد می‌شود.

خاموشی اینترنت و برق و کار‌های روی زمین مانده

آنطور که هادیان معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری گفته است با افزایش مصرف برق و بروز قطعی، باتری سایت‌های BTS برق لازم را برای آنتن اپراتور‌ها تامین می‌کند و اکثر سایت‌ها هم می‌توانند در بازه چند ساعته قطعی برق، پاسخگو باشند، اما شارژ باتری بعضی از سایت‌ها ممکن است زودتر از وصل شدن برق تمام شود که قطعی آنتن و اینترنت موبایل را هم به دنبال خواهد داشت.

با این توصیف امتحانات مجازی دانش آموزان با اعمال شاقه دنبال خواهد شد و آن‌ها حتی نمی‌توانند امیدوارم به اینترنت همراه و گوشی موبایل و وایفای منزل باشند.

این بی نظمی در تامین زیرساخت‌های آموزش مجازی هم عایدی جز بلاتکلیفی دانش آموزان و نگرانی آن‌ها را در پی نداشته است و معلوم نیست با نقصان روند آموزش مجازی در طول سال تحصیلی و در گام آخر هم که قطع و وصلی‌های متناوب؛ چه سرنوشتی برای نظام تعلیم و تربیت در سال‌های آتی رقم بخورد؟

براساس آنچه شرایط نشان می‌دهد پاسکاری دلایل برای بی نظمی و قطعی در مدیریت برق فعالیت‌های حیاتی جامعه از آموزش و بهداشت گرفته تا راندمان کاری در ادارات را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و اگر با همین روند اوضاع ادامه پیدا کند جدا از برگزاری امتحانات دانش‌آموزان روند آموزش در سال تحصیلی بعد و کلاس های تابستانی که بسیار محتمل است به طور مجازی دنبال شود، بسیار نگران کننده خوهاد بود، اتفاقی که این بار تنها مسئول آن آموزش و پرورش نیست و باید زیرساخت‌های لازم در وزارتخانه های تامین شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر