|
کدخبر: 150286

چطور همه دانش آموزان امسال شاگرد اول شدند!

استخدام «همیار تقلب» برای امتحانات آنلاین!بازار تقلب‌ها در این سال تحصیلی داغ بود و این بار نشانه‌های بی‌رغبتی به آموزش، در آزمون آنلاین خود را نمایان کرد.

مجوز برگزاری آزمون‌ها به‌صورت حضوری را ستاد ملی کرونا صادر کرد که تصمیم درست و معقولی بود اما  میل به تقلب را در میان دانش‌آموزان و دانشجویان افزایش داد.

گرچه این مسئله مربوط به حالا نیست اما امسال ابعاد گسترده‌تری یافت و فضای مجازی پر شد از تصاویر و اطلاعیه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی که در قبال پرداخت وجه، دیگران را برای تقلب در جلسه امتحان دعوت می‌کردند. این موضوع نمایانگر سهل‌انگاری در انجام تکالیف و مطالعه کم و بی‌دقت در ایام آموزش است و البته به معنای سلب مسئولیت از مدیران نظام آموزشی نیست.

بی‌تردید نبود نظارت‌ها از سوی مسئولین، فرصتی عالی را برای دانشجویان و دانش‌آموزان فراهم کرد که به‌سادگی آب خوردن تقلب کنند و نمره بالا به دست بیاورند، بنابراین جلوگیری از این مسئله، آزمون بزرگ نظام آموزشی کشور است، چراکه برگزاری آزمون آنلاین به دلیل آنکه امکان تقلب بیشتری را برای دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم می‌کند، چندان باب میل اساتید و معلمان نیست و سوءاستفاده بیش‌ازحد برخی دانشجویان و دانش‌آموزان از فرصتی که در اختیارشان قرارگرفته باعث شده از کیفیت آزمون‌ها کاسته شود و نمرات اکتسابی موردقبول اساتید و معلمان نباشد.

همیار تقلب و کسب نمرات بالا!

این نمرات حاصل یک جست‌وجوی ساده در شبکه‌های اجتماعی و عضویت در گروه‌هایی است که برای تقلب در امتحانات به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می‌کنند و با طرح سؤالاتی از این‌ دست که «کسی فیزیک بلده؟» و «کسی هست ادبیات یازدهم کمک کنه؟» برای آزمون آماده می‌شوند تا به‌جای تکیه‌ بر مطالعه و آموخته‌های خود از طریق تقلب در امتحانات موفق شوند و حتی عنوان می‌کنند در ساعتی مشخص امتحان ریاضی‌ هشتم دارند و تقاضای خانواده‌هایشان، کسب نمره ۱۸ یا ۲۰ است.

گویا کسب هر نمره‌ای مثل خرید کالا، دارای نرخ‌های متفاوتی است و پس از واریز مبلغ، کد شرکت در جلسه آزمون آنلاین ارائه می‌شود تا فرد مورد نظر به‌جای دانش‌آموز یا دانشجو امتحان بدهد. «همیاران تقلب» برای ریاضی پایه نهم ۴۰ هزار تومان نرخ می‌دهند؛ البته با تضمین نمره ۲۰. در برخی گروه‌ها، قیمت کمتر است و در گروه‌های دیگر، بیشتر و معمولا هم دبیرستان را پوشش می‌دهند هم دانشگاه را و با ارسال سؤالات امتحان، آماده پاسخگویی‌هستند. گاهی تمام دانش‌آموزان یا دانشجویان  در یک‌ خانه جمع می‌شوند و پس‌ از آنکه همیار تقلب، پاسخ را ارسال کرد، همه با اندک تغییری آن را کپی می‌کنند.

طبعا برای معلمان و اساتید که تا حدودی با میزان یادگیری و سطح هوش فراگیران خود آشنایی دارند، کمی عجیب بوده و هست که همه آنها بدون کوچک‌ترین مشکلی از قاب فضای مجازی، درس را آموخته باشند و بعد هم نمرات بالا کسب کنند، البته آنها زودتر از ما به تقلب‌ها و نمرات بالا پی برده بودند! نمراتی که میزان آن به مدد کمک همیاران تقلب، تقریبا میان دانشجو یا دانش‌آموز زرنگ و متوسط، یکسان است و گویا آزمون آنلاین تفکیکی میان افراد یک کلاس قائل نمی‌شود و همه آنها را به یک اندازه به نتیجه دلخواه می‌رساند!

حتی اگر دانش‌آموز یا دانشجویی چندان با دنیای تقلب آشنایی نداشته باشد و تصمیم به تقلب بگیرد، پای گوگل می‌نشیند و با یک جست‌وجوی ساده ده‌ها صفحه باز می‌شود که انواع روش‌های عملی و فضایی تقلب را آموزش می‌دهد و در کنار آن با هر مبلغی می‌توان فردی را برای امتحان‌دادن استخدام کرد. در چنین شرایطی، کمتر دانش‌آموز و دانشجویی حاضر به درس خواندن در شب امتحان و اضطراب پاسخگویی به سؤالات است و گاهی این دانش‌آموزان و دانشجویان زرنگ کلاس هستند که برای هیجان بیشتر نه‌فقط به‌جای هم‌کلاسی‌های خود بلکه برای دیگران هم امتحان داده و درآمد کسب می‌کنند و هیچ متولی و مسئولی در کار نیست تا بر این چرخه باطل نظارت کند.

منبع: رسالت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها