|
کدخبر: 125717

اعتراض کاسبان نوشت افزار به آموزش‌ و پرورش

بازار مشهد امسال به دلیل شیوع کرونا خالی از مسافر و مشتری بود و لذا بسیاری از اصناف که انتظار بازگشایی سال تحصیلی جدید را می‌کشیدند ظاهراً گرانی کالاهای موردنیاز دانش آموزان اجازه نداد تا روی خوش بازار برای آنها نمایان شود.

امسال نوشت‌افزار مانند دلار و دیگر ارزها علاوه بر گران بودن و عدم تابعیت از قانون، رنگ و بوی چند ده‌هزارتومانی و حتی در برخی محصولات چند صدهزارتومانی به خود گرفته است و در حال تبدیل شدن به کالایی لوکس و لاکچری است.

افزایش چهارتا پنج برابری قیمت دفتر، مداد، مداد رنگی و پاک‌کن تا نرخ نیم میلیون تومانی کیف و کفش مدرسه نه تنها خانواده‌ها را بهت گرانی فرو برده بلکه بسیاری از دانش آموزان را در ابتدای سال تحصیلی با حسرت روبه‌رو کرده است.

اگرچه همه‌ساله در مقابل بسیاری از مراکز عمده‌فروشی لوازم‌التحریر فرصتی برای دست‌فروشان نیز پیدا می‌شد تا با خدمات جانبی ازجمله منگنه کتاب و یا فروش جلد و یا به قول خودشان دفاتر تعاونی از این بازار نانی برای خود دست‌وپا کنند اما امسال گرانی بساط همه را برچیده است و خبری از شور حال همه ساله نیست!

گرانی فصل مشترک

در همین راستا از مغازه‌های عرضه لوازم‌التحریر در جوار اداره کل آموزش‌وپرورش مشهد تا مجتمع«مجد» برخی از لوازم‌التحریر را قیمت می‌گیریم که حتی برای خودمان هم که قیمت‌های سال گذشته از ذهنمان بیرون نرفته تعجب‌آور است!

یک جلد دفتر ۱۰۰ برگ از ۷۵۰۰ تا ۳۰ هزار تومان بنا بر کیفیت کاغذ و جلد قیمت‌گذاری شده است! مداد و پاک‌کن مرغوب ۲۰ هزار تومان برای دانش‌آموز آب می‌خورد و یک بسته مداد رنگی ۲۴ تایی را باید تا ۶۰ هزار تومان بابتش کارت کشید.

قیمت‌های امسال در قفسه‌ها آه از نهان بسیاری از خانواده‌ها درآورده است و گرانی فصل مشترکی برای فروشندگان و خریداران است.

بسیاری از خریداران که تا سال گذشته بر سر نوع مرغوبیت جنس و کالا با فروشندگان وارد بحث و گفت‌وگو می‌شدند حالا همگی یک وجه مشترک برای گفت‌وگو دارند و آن‌هم موضوع گرانی است.

بسیاری از خانواده‌ها که حالا برای خرید لوازم‌التحریر یکی دو پا کرده و به امید پیدا کردن دفتر مشق ارزان‌تر مغازه‌های دیگر را زیر پا می‌گذارند در تعجب هستند که چگونه با حقوق سه میلیون تومانی می‌توانند یک کوله‌پشتی چرخ‌دار را به قیمت ۶۵۰ هزار تومان خریداری کنند!

ما بی‌تقصیریم

در همین راستا یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در بازار مجد به ما می‌گوید: برخی والدین دانش آموزان گرانی را از چشم ما می‌بینند و بر این تصور هستند که تمامی این اجناس از سال گذشته در انبارها احتکار شده و حالا باقیمت سه برابر به فروش می‌رسد.

 بسیاری از خریداران که تا سال گذشته بر سر نوع مرغوبیت جنس و کالا با فروشندگان وارد بحث و گفت‌وگو می‌شدند حالا همگی یک وجه مشترک برای گفت‌وگو دارند و آن‌هم موضوع گرانی است

علی محمدزاده بابیان اینکه سال گذشته همین موقع و قبل از شروع سال تحصیلی مشتری از مشتری جدا نمی‌شد اما امسال باوجود آغاز سال تحصیلی خبر چندانی نیست!

وی می‌گوید: سال گذشته همه با شادی و نشاط خاصی برای خریدمی آمدند اما امسال مشتریان با غضب و ناراحتی خرید می‌کنند و از مغازه داران گلایه مند هستند!

افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌ها

دبیر اتحادیه لوازم‌التحریر، نوشت‌افزار و صحافان مشهد در پاسخ به بازار مبنی بر این‌که لوازم‌التحریر امسال در مقایسه با سال گذشته چند درصد افزایش داشته است بیان می‌کند: کاغذ A۴ و کاغذ کپی، با توجه به اینکه قیمت این کالاها رابطه مستقیم باقیمت ارز تحویلی به تولیدکنندگان کاغذ دارد دامنه تغییر قیمت آن متناسب با نوسان ارز بوده و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش داشته است.

علی روان می‌گوید: در حوزه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار نیز هم بحث کالاهای وارداتی و هم کالاهای تولید داخل وجود دارد.

وی با اشاره به این موضوع که در کالاهای داخلی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد شاهد افزایش قیمت بودیم می‌افزاید: در حوزه کالاهای وارداتی و یکسری از کالاهای داخلی که وابستگی شدیدی به خارج از کشور برای تأمین مواد اولیه و موردنیاز خوددارند نوسان و افزایش قیمت ارز تأثیر بسیاری بر روی این کالاها داشته است و لذا این کالاها افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

ضربه آموزش پرورش به صنف لوازم‌التحریر

دبیر اتحادیه لوازم‌التحریر، نوشت‌افزار و صحافان مشهد بابیان اینکه امسال صنف ما دو ضربه مهلک خورد به ما می‌گوید: شیوع بیماری کرونا به‌تمامی اقشار جامعه ضربه زد و لذا از این بابت گلایه‌ای نمی‌توان داشت اما موضوعی که ضربه اساسی به صنف ما وارد کرد توزیع کتب درسی توسط وزارت آموزش‌وپرورش بود.

علی روان با تاکید بر اینکه شاید خود همکاران ما زمانی که اعلام شد که این کار توسط خود وزارت صورت می‌گیرد فکر نمی‌کردند تا این میزان بر روی کار آنها تأثیر بگذارد، بیان می‌کند: وزارت آموزش و پرورش رسالت آموزشی و پرورشی دارد و ازنظر من توزیع کتب به‌نوعی کاری خلاف قانون است و اصلاً وزارت نباید کار اقتصادی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه این کار به‌اندازه کرونا به صنف نوشت افزار ضربه وارد کرد ادامه می‌دهد: اتحادیه نوشت‌افزار مشهد و در سایر استان‌ها و شهرها با اتاق اصناف مشهد، اتاق اصناف ایران حتی ریاست و نائب رئیس مجلس و دفتر مقام معظم رهبری مکاتباتی در این زمینه انجام دادیم زیرا این ضربه اساسی به صنف ما بسیار سنگین بود و امیدواریم از سال آینده این اتفاق رقم نخورد.

دبیر اتحادیه لوازم‌التحریر، نوشت‌افزار و صحافان مشهد ادامه می‌دهد: بحث کرونا بر روی همه صنوف اثرات منفی داشته و صنف ما نیز بی‌بهره نبوده است لذا بازار ساکت و بی‌رمقی را داشتیم اما از ۱۰ روز گذشته با شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر حضور دانش آموزان در مدارس و توزیع کتب درسی بازار کمی جان گرفت.

روان بابیان اینکه صنف ما در لیست ۱۳ رسته مشاغل آسیب‌دیده از کرونا قرار نگرفت می‌افزاید: البته به‌صورت غیرمستقیم به ما اعلام شد که می‌توانید در سامانه کارا ثبت‌نام کنید اما آسیب‌هایی که از دو حوزه یادشده به ما وارد شد آن‌قدر زیاد بود که اگر ما دو ماه مالیات خود را دیرتر پرداخت کنیم یا دوالی سه ماه بیمه کارمندان خود را دیرتر پرداخت کنیم تنها یک مسکن ضعیف است و فایده چندانی ندارد!

خوب و بدهای امسال

اگر سال‌های گذشته را به خاطر آوریم روزهای پایانی شهریور برای بازاری‌ها حکم شب عید را داشت، اما امسال جمعیت چندین میلیون نفری دانش‌آموزان هم نتوانسته‌ است بازار رکودزده نوشت‌افزار را تکان دهد.

در حالی که طی سال‌های گذشته بسیاری از دانش‌آموزان با کیسه‌های پر از مغازه‌های لوازم‌التحریرفروشی خارج می‌شدند، اما در امسال تنها اقدام به خرید ضروریات می‌کنند؛ طوری‌که بسیاری از خانوارها فرزندان خود را متقاعد کرده‌اند تا با استفاده از وسایل سال‌های گذشته خود به مدرسه بروند لذا این موضوع موجب شده تا صنف لوازم التحریر موفق به جبران خسارت‌های وارده نشود و هم چنان چشم انتظار حمایت‌های دولتی و یا چاره اندیشی برای این مشکلات باشد!

اما اتفاق خوبی که در این بین بنا بر گفته برخی از فروشندگان به وقوع پیوسته است ورود بسیاری از وارد‌کنندگان و دست اندرکاران این صنف برای افزایش تولید داخلی است که باید این موضوع را به فال نیک گرفت اما بسیاری از آنها بر این باورند که این موضوع نباید موجب آن شود که بازار در انحصار عده‌ای خاص قرار گرفته و در قیمت‌گذاری اسب خود را بدوانند!

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها