|
کدخبر: 44573

مدیرعامل خاور بلور فجر در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

اجازه دهند عرضه و تقاضا حاکم شود

به اعتقاد مدیر خاور بلور فجر، هنگام وضع مصوبات و بخش‌نامه‌های اقتصادی باید فرض را بر برائت و پاکدستی افراد قرار دهند.

گسترش‌نیوز: شرایط و وضعیت بخش بلور و بسته‌بندی چگونه است؟ نزدیک شدن دومین دوره نمایشگاه ایران گلس‌شو فرصت خوبی است برای طرح این سوال که این بخش مهم از صنعت شیشه ما، چه روزهایی را سپری می‌کند و فرصت‌ها و موانع پیش‌روی آن کدام است؟ در همین راستا با مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی باسابقه‌ای که در این زمینه، فعالیت می‌کند به گفت‌وگو نشستیم. در بخش پایانی گفت‌وگو از کیفیت دوره اول نمایشگاه ایران گلس‌شو و ضعف و قوت‌های آن سوال کردیم. نمایشگاه ایران گلس ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه دایر خواهد بود. لازم به ذکر است که این نمایشگاه به همت آوای موفق ایرانیان برگزار می‌شود.

khavarbloor1.jpg

نقل و انتقالات بانکی؛ مانع اول صادرات

خاور بلور فجر درحال‌حاضر روی تولید شیشه‌های بسته‌بندی تمرکز کرده است. مدیرعامل شرکت، ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: تولید روزانه شرکت، ۲۰ تن است و برای حدود ۴۵ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌ایم. همه در رابطه با صادرات از ما سوال می‌کنند اما باید گفت چنین امکانی وجود ندارد چون هیچ بانکی نیست که نقل و انتقالات بانکی را انجام دهد. شرکتی مثل شرکت ما ممکن است بازاریابی و هزینه کند و مشتری بگیرد اما وقتی نتواند صادر کند چه فایده‌ای دارد؟

مانع دوم صادرات: بازگرداندن درآمد ارزی

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: این‌گونه می‌شود که شرکت‌هایی مثل شرکت ما در راستای صادرات، برنامه‌ریزی و تولید نمی‌کنند چون وضعیت صادرات به‌هیچ‌عنوان مشخص نیست. ممکن است از طریق تجار به کشوری مثل عراق، جنس بفرستیم اما این‌که صادرات نیست. موضوع صادرات معنای خود را از دست داده است. ارتباط ما قطع شده و بدون ارتباط نمی‌توان محصولات خود را صادر کرد. البته این تمام مشکل نیست. طرف خارجی ممکن است بخواهد به‌صورت نقدی پرداخت کند اما طبق قانون، صادرکننده باید درآمد حاصل از صادرات را به سیستم برگرداند.

کار را به بازار بسپارید

حسین طهیری در ادامه پیشنهاد کرد: بازار توان تنظیم خودش را دارد. همانند همه جای دنیا، باید اجازه داد قانون عرضه و تقاضا، بر بازار حاکم شود. تنظیم دستوری، تغییر مدام قوانین را به دنبال دارد و سلیقه را حاکم می‌کند. برای ورود به بازار صادرات باید رقابت کرد و توان رقابت، زمانی ایجاد می‌شود که قوانین مستحکم و باثبات باشند و صادرکننده بتواند حداقل تا ۱۰ سال آینده را ببینید و طبق آن، برنامه‌ریزی کند.

دولت مقصر نیست

وی وضعیت کسب‌وکار در بازار داخل را نامناسب دانست و افزود: فلان صنعت غذایی معروف از من می‌خواهد ۶ ماهه به او بار بدهیم. دولت را نمی‌توان مسئول وضعیت بد بازار دانست. امریکای جنایتکار مسبب این وضع است. متاسفانه بازار بزرگ امریکا، جذابیت زیادی برای کشورهای دیگر دارد. امریکا با استفاده از قدرت پول خود، شرایط ظالمانه‌ای را تحمیل کرده است. هر وقت بخواهد پول چاپ می‌کند و در دنیا پخش می‌کند. متاسفانه قانون جنگل حکم‌فرما شده است.

مدیرعامل خاور بلور فجر در تکمیل سخنان خود افزود: برخورد سلیقه‌ای با قوانین و مصوبه‌ها کار را خراب می‌کند.

بلور کنونی قابل‌مقایسه با گذشته نیست

حسین طهیری در بخش بعدی سخنان خود به توانمندی‌های صنعت شیشه به‌ویژه در بخش بلور پرداخت و گفت: صنعت شیشه کشور ما توانمند است. بخش بلور حدود ۷ یا ۸ است که به جایگاه بسیار خوبی رسیده است. به‌عنوان‌مثال قندانی که امروز تولید می‌شود قابل‌مقایسه با محصول بی‌کیفیتی که قبلا تولید می‌شد نیست. کیفیت‌ تولید بسیار خوب است و توان رقابت با محصولات خارجی را داریم. تولیدکننده اگر درگیر مسائل حاشیه‌ای نشود، چوب لای چرخش گذاشته نشود و بتواند روی تولید، تمرکز کند عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

در دین ما فرض بر بی‌گناهی است

وی در ادامه از جو بی‌اعتمادی در هنگام تدوین بخش‌نامه‌های اقتصادی انتقاد کرد و گفت: در دین ما فرض بر بی‌گناهی انسان‌هاست اما اینجا همه گناهکارند مگر این‌که خلافش ثابت شود. ۹۸ درصد مردم خوب و سالم هستند و فقط دو درصد مشکل دارند. این نقطه مقابل اسلام است. اسلام می‌گوید هیچ شخصی دزد نیست مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نمایشگاه به تبلیغات رادیو-تلویزیونی نیاز دارد

شرکت تولیدی خاور بلور فجر در دوره اول نمایشگاه ایران گلس‌شو حضور داشته است. مدیرعامل شرکت ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: کیفیت نمایشگاه برای دوره اول آن خوب بود و امیدواریم امسال بهتر هم بشود. البته زمان‌بندی نمایشگاه خوب نیست. از طرف دیگر اطلاع‌رسانی خوبی هم انجام نشده است. به نظر من این نمایشگاه باید دست‌کم از یک‌ ماه قبل تبلیغات تلویزیونی و رادیویی می‌داشت. حداقل یک هفته مانده به برگزاری نمایشگاه، اطلاع‌رسانی تلویزیونی و رادیویی داشته باشند. باید کاری کرد که عموم مردم از نمایشگاه بازدید کنند.

جای صنایع جانبی، خالی بود

وی در ادامه این بخش از سخنان خود به یکی از ضعف‌های نمایشگاه سال گذشته اشاره کرد و گفت: رشته شیشه فوق‌العاده تخصصی و گسترده است. متاسفانه در دوره اول، از حواشی صنعت ما و صنایع جانبی صنعت شیشه خبری نبود. یعنی تولیدکنندگانی که در زمینه استخراج و تامین سیلیس، کربنات و آهک فعالیت می‌کنند یا آنهایی که ماشین‌آلات، ابزارها و قطعات صنعت را می‌سازند حضور پررنگی نداشتند. در نمایشگاهی مثل نمایشگاه گلاس‌تک که در دوسلدورف برگزار می‌شود همه صنایع جانبی بخش شیشه شرکت می‌کنند و چه خوب است که این اتفاق در نمایشگاه ایران گلس‌شو هم رخ بدهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها