|
کدخبر: 43566

در گفت‌وگوی رئیس اتحادیه عکاسان با گسترش‌نیوز مطرح شد:

چه‌ کسانی نان عکاسان را آجر کردند؟

کمتر صنف و اتحادیه‌ای پیدا می‌شود که به‌اندازه صنف عکاسان با مشکل «تداخل» روبه‌رو باشد.

گسترش‌نیوز: بازار صنف عکاسان چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سوال با رئیس اتحادیه عکاسان تهران به گفت‌وگو نشستیم و از وی درباره چندوچون کار عکاسی سوال کردیم.

zafaryavaryblokabadi.jpg

همه‌چیز ما وارداتی است

درحال‌حاضر ۱۵۰۰ واحد صنفی زیر نظر اتحادیه عکاسان تهران کار می‌کنند اما گرانی و رکود بازار باعث شده که روزگار عکاسی و عکاسان، چندان مساعد نباشد. رئیس اتحادیه عکاسان تهران ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: مواد مصرفی صنف عکاسان، به‌کل خارجی است. از طرف دیگر واردکنندگان اقلام عکاسی با ارز نیمایی، واردات انجام می‌دهند و این باعث می‌شود که واردات بسیار پرهزینه و سرسام‌آور باشد.

معضل تداخل

کمتر صنف و اتحادیه‌ای پیدا می‌شود که به‌اندازه صنف عکاسان با مشکل «تداخل» روبه‌رو باشد. رئیس اتحادیه عکاسان در تشریح بیشتر این معضل می‌گوید: مدارس، عکاس می‌آورند. این در حالی است که عکس‌ گرفتن در مدارس به هر شکلی ممنوع است. طبق بخشنامه‌ای که حدود ۵ ماه از تصویب آن می‌گذرد عکس گرفتن در مدارس به هر شکلی ممنوع است اما همچنان انجام می‌شود. فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و سراهای محله هم عکاس می‌آورند و برخلاف قانون «کار صنفی» انجام می‌دهند. در پلیس + ۱۰ هم برای پاسپورت و گواهینامه و موارد دیگر، عکس گرفته می‌شود. پلیس +۱۰، کار عکاسانی که ۶۰ سال به این کار اشتغال دارند را قبول نمی‌کنند.

بهانه‌ای به نام امنیت

زعفر یاوری بلوک‌آبادی در ادامه این بخش از سخنان خود افزود:

عکس‌هایی که برای کارت‌ ملی نیاز است را پیشخوان‌های دولت می‌گیرند. بهانه آنها این است که پای مسائل امنیتی در میان است. این در حالی است که بسیاری از مردم می‌گویند که عکس‌های گرفته شده اصلا شبیه ما نیست. همه این دخالت‌ّها باعث شده که کسب‌وکار ما رونق نداشته باشد. تعداد اعضای این اتحادیه ظرف یک سال از ۱۸۰۰ به ۱۵۰۰ واحد صنفی برسد. همه مسئولان از اشتغال سخن می‌گویند اما ۴ دولتی، حقوق‌بگیر و بازنشسته نیروی انتظامی آمده‌اند و تشکیلاتی ایجاد کرده‌اند و به‌جز ما چند اتحادیه دیگر را هم درگیر کرده‌اند. چرا کسی که شغل دارد و حقوق خوبی دریافت می‌کند باید روزی عکاسی که چندین و چند سال زحمت کشیده و شاگردی کرده را آجر کند؟

akasi.jpg

اختلاف با اتحادیه‌ تالارداران

رئیس اتحادیه عکاسان در ادامه اظهارکرد: همه تلاش خود را کرده‌ایم که جلوی این تداخل‌ها را بگیریم ولی نتوانسته‌ایم کار خاصی انجام دهیم. شرمنده همکاران شده‌ایم.

یاوری بلوک‌آبادی در پایان این بحث به اختلاف پیش‌آمده با اتحادیه تالارهای پذیرایی پرداخت و گفت: اتحادیه تالارداران معمولا آتلیه سیار دایر می‌کنند. عروس و داماد با فلان واحدی که زیر نظر اتحادیه عکاسان است قرارداد منعقد می‌کنند ولی تالارداران اجازه نمی‌دهند عکاس ما کارش را انجام دهد و در مراسم، عکس بگیرد. آیا می‌توان به شخص ناشناخته‌ای که فقط یک شب، آنجاست اعتماد کرد و عکاسی از عروسی را به او سپرد؟ عکاس ‌جوازدار ما هفت‌‌خوان را رد کرده تا جواز بگیرد و همه مسئولیت‌های کار با اوست.

هنوز نتیجه نگرفته‌ایم

رئیس اتحادیه عکاسان درباره نتیجه جلسه رفع اختلافی که در اتاق اصناف میان روسای این دو اتحادیه برگزار شد گفت: آقای درستی بسیار منطقی هستند و در جریان اختلاف پیش‌آمده، بودند. البته هنوز نتیجه خاصی نگرفته‌ایم. آقای درستی به ما گفت که همه سعی خود را می‌کند که این اختلاف به نحو احسن حل شود.

یاوری بلوک‌آبادی در رابطه با تعرفه خدمات این اتحادیه گفت: تعرفه ثابت و مشخصی وجود ندارد چون در همین فقره عکاسی مجالس عروسی، شاید بیش از ۵۰ نوع خدمات وجود دارد. قیمت‌ها توافقی است و من به شما اطمینان می‌دهم که همکاران ما گران حساب نمی‌کنند. همان‌طور که گفتم بازار عکاسان اصلا خوب نیست و همکاران به‌قول‌معروف همه جورِ با مشتری کنار می‌آیند تا سفارش کار بگیرند. وقتی تقاضا کم باشد نرخ هم پائین می‌آید.

عکاس مثل نقاش ساختمان است

بلوک‌آبادی در پایان گفت‌وگو شغل عکاسی را به نقاشی ساختمان تشبیه کرد و گفت: شغل ما مثل نقاشی ساختمان است. نقاشی ساختمان، آخرین کاری است که هنگام ساخت‌وساز انجام می‌شود. وقتی نوبت پرداخت دستمزد او می‌رسد پولی نمانده است چون هر چه بوده به بنا، گچ کار، آهنگر و... داده شده و پولی باقی نمانده که به نقاش داده شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها