|
کدخبر: 326364 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با معاون تجاری شرکت مخابرات ایران؛

وعده اینترنت پرسرعت به مردم / دولت با فیبر نوری دل مردم را شاد می کند؟

زارعیان عنوان کرد: فیبر نوری به سبب سرعت بسیار بالا، ظرفیت قابل ملاحظه و امنیت مطلوب، قابل اتکا ترین ابزار موجود به حساب می آید که باید توجه ویژه‌ای را نسبت آن معطوف کنیم. امیدوارم ۲۰ میلیون پوشش مقرر انجام شود و طی یک برنامه ۴ تا ۵ ساله، اقدامات مربوط به بخش اتصال نیز نهایی گردد.

اقتصاد وعده اینترنت پرسرعت به مردم / دولت با فیبر نوری دل مردم را شاد می کند؟

استفاده از فیبر نوری در اینترنت دارای مزایای زیادی است که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

فیبر نوری قابلیت انتقال داده‌ها با سرعت بسیار بالا را دارد. این به معنی بارگذاری سریع صفحات وب، دانلود سریع فایل‌ها و تجربه بی‌درنگ در استفاده از اینترنت است. فیبر نوری همچنین قابلیت انتقال پهنای باند بزرگی را فراهم می‌کند. این مزیت برای استفاده همزمان از برنامه‌های پربازدید، استریمینگ ویدیو و بازی‌های آنلاین بسیار مفید است.

استفاده از فیبر نوری برای انتقال اطلاعات، امنیت بالایی را فراهم می‌کند. به دلیل عدم تابیده شدن نور در فیبر، امکان تنفس اطلاعات از طریق خطوط فیبر نوری تقریباً غیرممکن است. فیبر نوری به دلیل ساختار فیزیکی خود، مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی، تغییرات دما و تداخلات مکانیکی دارد. این امر باعث می‌شود که فیبر نوری در برابر آسیب‌های فیزیکی معمولاً ایمن و پایدار باشد.

ترکیب این مزایا باعث شده است که فیبر نوری به عنوان یک فناوری پیشرفته در انتقال داده‌ها در شبکه‌های اینترنت و تلفن همراه استفاده شود.

زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از پوشش ۷.۵ میلیون خانوار به فیبر نوری و افزایش شمار سایت‌های نسل پنجم ارتباطات (۵G) به ۱۵۰۰ سایت تا هفته آینده خبر داده است. در این راستا گفت و گویی با داود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

زارعیان-مخابرات

وعده بزرگ دولت به مردم

داود زارعیان درباره استفاده از فیبر نوری برای افزایش سرعت اینترنت در کشور گفت: یکی از طرح های مهم دولت سیزدهم در حوزه فناوری ارتباطات، پوشش ۲۰ میلیون اینترنت فیبر نوری(FTTH) است. این طرح از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت مطرح شد و البته پرسش هایی را نیز در ذهن مردم و کارشناسان ایجاد کرد. در مبحث اینترنت فیبر نوری، ۲ مفهوم مجزا وجود دارد که در گام نخست باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

او ادامه داد: پوشش و اتصال، این دو مفهوم مهم و حیاتی را تشکیل می دهند. در بحث پوشش، اینترنت فیبر نوری تا حدود ۳۰۰ متری مشترک، امکانات لازم را در راستای هدف مورد نظر مهیا می کند. در بحث اتصال، اوضاع کاملا متفاوت پیش می رود؛ به این معنا که تمامی شرایط لازم برای استفاده کاربران فراهم باشد. برای عملیاتی‌سازی این اتفاق، تعدادی از شرکت های اینترنت فیبر نوری(FTTH) سابق مجوز دریافت کردند. تا به امروز در حدود ۱۱ شرکت با کسب مجوزهای لازم آماده اجرایی سازی ۲۰ میلیون اینترنت فیبر نوری(FTTH) هستند.

زارعیان تصریح کرد: یکی از این شرکت ها، شرکت مخابرات ایران محسوب می شود. این شرکت بخش عمده‌ای از تعهدات دولت را در زمینه اجرایی سازی اینترنت فیبر نوری پذیرفته است. ما در قالب مجوزهای مربوطه، ۷ میلیون از ۲۰ میلیون مقرر را برعهده داریم که باید کارهای لازم را برای آماده سازی آن انجام دهیم. تا پایان سال ۱۴۰۲، حدودا ۷/۵ میلیون پوشش توسط تمام اپراتورها انجام شده است. این پوشش ها به خوبی پیگیری می شود و به باور من تا پایان سال به عدد قابل توجهی خواهد رسید.

فیبر-نوری12

توسعه اقتصاد دیجیتال به کمک فیبر نوری

وی افزود: در بخش اتصال، هنوز کارهای جدی و قاطعی انجام نگرفته و مطابق آخرین آمار، تنها ۳۵۰ هزار واحد آن نهایی شده است. در این میان، دولت ۹۶ درصد از کل واحدها را به شرکت مخابرات واگذار کرده و حالا ما موظف به پیشبرد کارهای لازم هستیم. این برنامه وجود دارد که با یاری تمامی بخش ها و شرکت ها، از جمله شرکت مخابرات، بحث اتصال با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

زارعیان در رابطه با تاثیر اینترنت فیبر نوری بر اقتصاد دیجیتال کشور اظهار کرد: در حوزه فناوری اطلاعات، جهت کمک هر چه بیشتر اینترنت فیبر نوری به اقتصاد دیجیتال، ضروری است تا زیرساخت های لازم برای این منظور فراهم شود. در صورت وجود ۳ زیرساخت لازم نظیر فنی، فرهنگی و حقوقی، اقتصاد دیجیتال توسعه پیدا خواهد کرد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: زیرساخت های فنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما نیز نسبت به این موضوع به خوبی آگاهی داریم. در بستر تلفن همراه، خدمات متنوعی ارائه می شود اما برای یکپارچه‌سازی خدمات، افزایش سرعت و انجام مسائل مهم دیگر، فیبر نوری بهترین گزینه ممکن به شمار می رود.

زارعیان در پایان اضافه کرد: فیبر نوری به سبب سرعت بسیار بالا، ظرفیت قابل ملاحظه و امنیت مطلوب، قابل اتکا ترین ابزار موجود به حساب می آید که باید توجه ویژه‌ای را نسبت آن معطوف کنیم. امیدوارم ۲۰ میلیون پوشش مقرر انجام شود و طی یک برنامه ۴ تا ۵ ساله، اقدامات مربوط به بخش اتصال نیز نهایی گردد. پس از انجام این فرآیند، توسعه اقتصاد دیجیتال نیز میسر خواهد شد و من از این بابت تردیدی ندارم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها