|
کدخبر: 80891

گفت‌و‌گوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیر کارخانه یزدباف:

اینجا از شال و روسری تا جین ایرانی تولید می‌‌شود

نساجی یکی از صنایع قدیمی است که پیشینه آن به بیش از ۸۰ سال در ایران می‌رسد. این صنعت طی سال‌های‌ اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه شده و به‌ویژه در شرایط تحریم با چالش تامین مواد اولیه روبه‌رو بوده است.

گسترش‌نیوز: صنعت نساجی از بعد داخلی در زمینه تامین مالی، مواد اولیه و قیمت محصولات پتروشیمی، از بعد خارجی نیز به‌واسطه تحریم‌ها و در پی آن، کمبود ماشین‌آلات و از سوی دیگر قاچاق منسوجات از ترکیه آسیب‌هایی را متحمل شده است به گونه‌ای که در سال‌های اخیر شاهد تعطیلی و ورشکستگی تعدادی از کارخانه‌ّهای نساجی در کشور بوده‌ایم. با وجود این، واحدهای صنعتی مانند یزدباف توانسته‌اند در مقابل این مشکلات مقاومت کنند، پابه‌پای رقبای خود پیش بروند و بخشی از بازار داخلی محصولات ایرانی را پوشش دهند.

شرکت یزدباف ابتدا با هدف تولید پارچه‌های پنبه‌ای، پلی‌استر، ویسکوز و نایلون‌ در سال ۱۳۳۵ تاسیس شد.

به‌تازگی خبرنگار گسترش‌نیوز از کارخانه یزدباف بازدید کرد و از کم و کیف تولیدات این واحد صنعتی آگاهی یافت. در این بازدید گفت‌وگویی با علیرضا قدمگاهی، مدیر‌ کارخانه صورت گرفت و درباره مشکلات و موانع صنعت نساجی و شرایط پیش روی این واحد صحبت شد. مشروح این گزارش را بخوانید:

yazbaf1.jpg

از تولید شال و روسری تا انواع جین

مدیر کارخانه یزدباف با اشاره به ظرفیت تولید این کارخانه گفت: اکنون ظرفیت روزانه واحد تولیدی حدود ۲۰ تن نخ است که به تبع آن حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار مترمربع پارچه تولید می‌شود. پارچه‌ها که جنس‌های متفاوتی دارند از ۱۰۰ تا ۶۰۰ گرم با کاربردهای مختلف تولید می‌شود. از این پارچه‌ها برای تولید محصولاتی مانند شال، روسری، جین و... استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که یزدباف از سال ۱۳۹۰ به تولید جین پرداخت، سپس در زمینه پوشاک نیز فعالیت کرد.

قدمگاهی در ادامه گفت: درحال‌حاضر حدود ۶۵۰۰ دست شلوار در این کارخانه تولید می‌شود که تا پایان سال به ۱۰ هزار دست خواهد رسید. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا سال ۱۳۹۹ حجم تولیدات ۲ برابر شود. این نکته را باید گفت که تولیدات کارخانه یزدباف به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم می‌شود. به واسطه همین تولیدات اشتغالزایی هزار نفری صورت گرفته ضمن اینکه ۷۱ خانوار نیز به صورت خانگی مشغول کار شدند. در همین راستا قصد داریم تعداد خانوارهای مشغول به کار را در آینده به عدد ۱۰۰ برسانیم. اشتغال مستقیم این کارخانه حدود ۱۰۰۰ نفر و غیرمستقیم حدود ۶ هزار تا ۱۰ هزار نفر است. کارکنان این کارخانه حدود ۲۸۰۰ نفر بوده اما اکنون با حفظ و افزایش تولید به ۱۰۰۰ نفر رسیده است.

yazbaf4.JPG

کمی راجع‌به برند yb

وی با بیان اینکه تعداد فروشگاه‌های یزدباف ۱۵ عدد است، افزود: این شرکت فروشگاه‌هایی در استان‌های کرمان، اصفهان، اردبیل، شیراز و همدان دارد. چندین فروشگاه نیز در یزد و تهران قرار دارد. یکی از مواردی که در زمان فروش محصول اهمیت دارد بحث برندسازی است. در همین زمینه برندی به نام yb که مخفف یزدباف به زبان لاتین است روی لباس‌ها و محصولات درج می‌شود.

مدیر کارخانه در ادامه تاکید کرد: هدف از کاری که یزدباف در زمینه تولید محصولات خود انجام می‌دهد تنها ایجاد ارزش افزوده نیست بلکه قیمت‌گذاری نیز به صورت منصفانه انجام می‌شود. در مورد طرح‌ها نیز با اعمال تغییرات روی برخی از آن‌ها، داخلی‌سازی انجام می‌شود. این کار بدین صورت است که نمونه کارهای سایر کشورها مشاهده می‌شود و با توجه به سلیقه، نیاز و فرهنگ جامعه به خط تولید می‌آید.

تولید محصولات با ماشین‌آلات سوئیسی

yazdbaf5.JPG

قدمگاهی با اشاره با استفاده از دستگاه‌های جدید در این کارخانه اظهار کرد: دستگاه‌های قدیمی یزد باف که از سال ۱۳۳۵ فعالیت می‌کرد، حدود ۲۰ سال پیش از یزدباف منسوخ شد و دستگاه‌های جدید با سن ۲۷ تا ۱۵ سال جایگزین آنها شده است. ماشین‌‌آلات برند سوئیسی و به‌روز است که پارچه‌هایی با وزن‌های مختلف تولید می‌کند. در همین راستا باید گفت که ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تولید در شرکت یزدباف از ابتدای سال محقق شده است.

وی در مورد روند فعالیت کارکنان نیز گفت: این کارخانه به صورت سه شیفت فعالیت می‌کند و ۴ گروه نیروی انسانی در آنجا مشغول هستند. یک گروه همیشه به صورت گردشی در حال استراحت است و تمام پرسنل بین ۵۰ تا ۶۰ ساعت در هفته کار می‌کنند تا هم عایدی آنها بیشتر شود و هم یزدباف بتواند به اهداف مدنظر برسد.

مدیر کارخانه یزدباف در زمینه چالش‌ها و مشکلات این بخش تولیدی به ذکر نکاتی پرداخت و ادامه داد: اگر اکنون مجموعه در حال فعالیت است به لطف خدا سر پا مانده زیرا هدف از راه‌اندازی این واحد تولیدی بهره‌وری کارگری بوده است، نه بهره‌وری صاحبان سرمایه. البته اگر بخواهیم به یکی از مشکلات اشاره کنیم مربوط مصرف بود. الزاماتی برای کارخانه وجود داشت که در تیر و مرداد امسال از ساعت ۱۲ تا ۱۶ باید ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف برق کاهش می‌یافت و دستگاه‌ّها باید می‌خوابید.

ماجرای توقف تولید چادر مشکی

قدمگاهی در پایان به بحث تولید چادر مشکی و پارچه‌های ضد آتش اشاره کرد و گفت: پارچه چادر مشکلی حدود ۵ یا ۶ سال پیش به تولید انبوه رسید و وارد بازار شد. بازخوردهای خوبی نیز از کیفیت آن به‌دست رسید اما به دلیل مافیای واردات تولید آن متوقف شد. لباس‌های نظامی، پارچه چادر مشکی و واحد تحقیق و توسعه نمونه‌‌سازی پارچه‌های ضدآتش را انجام داده تا با برنامه‌ریزی‌ها به تولید انبوه برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها