|
کدخبر: 32814

بازدید اختصاصی گسترش نیوز از خط تولید کارخانه گوشتیران:

در کارخانه‌سوسیس و کالباس چه می‌گذرد؟+تصاویر

شایعه‌های زیادی درباره محتویات سوسیس و کالباس و نحوه تولید آن‌ها در جامعه وجود دارد به همین دلیل شاید بازدید از هیچ خط تولیدی به‌اندازه خطوط تولید سوسیس و کالباس گوشتیران جذاب نباشد.

گسترش نیوز: تولید سوسیس و کالباس از آن دست صنایعی است که همیشه حرف‌وحدیث و شایعه پشتش زیاد شنیده می‌شود به همین دلیل وقتی بناست از یک کارخانه سوسیس و کالباس بازدید کنید تصورات عجیب‌وغریبی از ذهنتان عبور می‌کند و منتظر تصاویر وحشتناکی از ریختن تاج‌خروس و امعاء و احشاء گربه و گاو در سوسیس و کالباس هستید.این تصوراتی ست که وزارت بهداشت پس از داستان پرفرازونشیب خمیر مرغ در اذهان جامعه ایجاد کرد و پس از چند سال با تعیین ضوابطی استفاده از آن را مجاز اعلام کرد اما ذهنیت شکل‌گرفته در جامعه باعث شد تا برندهای شناخته‌شده سوسیس و کالباس دیگر از خمیر مرغ استفاده نکنند.

برای بررسی این موضوع به سراغ کارخانه گوشتیران،یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌ها تولید محصولات پروتئینی در تهران رفتیم که زیر نظر بنیاد مستضعفین فعالیت می‌کند و سالانه حدود ۷هزار تن سوسیس و کالباس در کشور تولید می‌کند.

با بازدید ازخطوط تولید این کارخانه که با رعایت کامل ضوابط بهداشتی و موادغذایی مرغوب اقدام به تولید محصول می کن به طور قطع ذهنیتتان کاملا نسبت به سوسیس و کالباس تغییر خواهد کرد.

باوجود تمام شایعات و ذهنیت‌های منفی زمانی که وارد کارخانه تولید سوسیس و کالباس می‌شوید با ضوابط سفت‌وسخت بهداشتی مواجه می‌شوید که به هرکسی به‌راحتی اجازه ورود به بخش تولید را نمی‌دهند.در محیطی کاملاً تمیز کارگران با دستکش،کلاه و لباس مخصوص در حال کار هستند.

سوسیس و کالباس به دلیل ساختاری دارد محتویات آن کمتر مشخص است به همین دلیل همواره ترکیب مواد مصرفی و کیفیت آن‌ها مورد سوال اذهان جامعه است.به همین دلیل بخش قصابی و پاک کردن گوشت و مرغ مهم‌ترین و پرحاشیه ترین بخش تولید است.در این بخش که اولین مرحله تولید است گوشت‌ها که اغلب گوشت برزیلی هستند به‌طور کامل از استخوان جدا می‌شوند و تمام امعاء و احشاء گوسفند دور ریخته می‌شود.

goshtiran.JPG

goshtiran1.JPG

در بخش مرغ نیز کارگران به‌صورت کامل استخوان‌ها و امعاء و احشاء مرغ را خارج کرده و تنها گوشت‌های لخم را به بخش تولید می‌فرستند و پس از شست‌وشو وارد چرخه تولید می‌کنند.

goshtiran4.JPG

goshtiran3.JPG

در بخش دوم گوشت‌های قرمز و سفید در دو مرحله چرخ می‌شود. در مرحله اول گوشت‌ها با سایز بزرگ چرخ و سپس در دستگاه دیگری مجدد به شکل ریز چرخ می‌شوند.

goshtiran8.JPG

goshtiran9.JPG

goshtiran10.JPG

در این بخش ادویه‌ها و مواد لازم دیگر برای هر دیگ اندازه‌گیری و بسته‌بندی می‌شود.

goshtiran16.JPG

goshtiran22.JPG

goshtiran15.JPG

در این بخش مایه اصلی سوسیس و کالباس که حاوی آرد، ادویه و فلفل دلمه‌ای،ذرت و... است با گوشت‌های آماده مخلوط و ترکیب اصلی تولید سوسیس و کالباس آماده می‌شود.

goshtiran12.JPG

goshtiran14.JPG

goshtiran11.JPG

پس از هر مرحله دیگ‌های آماده‌سازی با محتویات داخل آن توسط این دستگاه ضدعفونی می‌شود.

GOSHTIRAN33.jpg

پس از آماده‌سازی ترکیب اصلی سوسیس و کالباس متناسب با نوع هر محصول در دستگاه‌های مختلف بسته می‌شوند.در این مرحله سوسیس و کالباس‌ها هنوز خام هستند.

goshtiran23.JPG

goshtiran26.JPG

goshtiran28.JPG

در این مرحله سوسیس‌های ریسه بندی شده و کالباس‌ها در فرهای بزرگ به‌صورت نیم‌پز پخته می‌شوند.

goshtiran30.JPG

goshtiran32.JPG

پس از پخت به‌سرعت وارد سردخانه می‌شوند و در دمای بسیار پایین نگه می‌شوند.

goshtiran29.JPG

goshtiran31.JPG

در این مرحله کالباس‌های برش خورده وزن‌کشی و وکیوم می‌شوند.

goshtiran5.JPG

goshtiran7.JPG

در تصاویر زیر نیز خطوط تولید ناگت را نیز مشاهده می‌کنید که پس از قالب‌گیری و پخت به‌سرعت توسط دستگاه منجمد می‌شوند تا ارزش غذایی آن‌ها از بین نرود.

goshtiran19.JPG

goshtiran20.JPG

goshtiran21.JPG

تذکر: این گزارش رپورتاژ آگهی نیست بلکه بازتاب یک واقعیت حرفه ای در یک مجموعه حرفه ای است.مجموعه ای که با رعایت همه جوانب تولید و رعایت ایمنی و بهداشت، سعی در ارائه محصولی با کیفیت دارد و گسترش نیوز انعکاس تلاش پرسنل این واحد را وظیفه خود می داند. این رسانه آمادگی دارد از همه واحدهای صنعتی حرفه ای که در راستای تولید محصول با کیفیت تلاش میکنند، به صورت رایگان گزارش مکتوب و تصویری تهیه کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها