|
کدخبر: 95619

نمایشگاه مجازی کتاب مشکل ناشران را حل نمی‌کند

معاون کتابخانه ملی، گفت: طرح برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب تهران، نمی‌تواند خسارت ناشران را جبران کند.

گسترش نیوز: محمود آموزگار نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و مدیر انتشارات کتاب آمه و فریبرز خسروی معاون کتابخانه ملی در برنامه گفت‌وگوی فرهنگی «نمایشگاه مجازی بین‌المللی کتاب تهران؛ امکانات و چالش‌ها» شرکت کردند.

آموزگار در آغاز این‌ برنامه، مطرح‌شدن برگزاری نمایشگاه مجازی بین‌المللی کتاب تهران را ناشی از بی‌توجهی به ابعاد مختلف و گسترده آن دانست و گفت: شیوع کرونا مجموعه تغییرات اجباری را در دسترسی مخاطبان به کتاب ایجاد کرد؛ طوری‌که تعدادی از ناشران، کتاب‌های خود را از طریق تلفن و اینترنت فروختند، اما این‌کار هم رضایت چندانی در آنها ایجاد نکرد.

وی افزود: ایجاد وقفه در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مشکلاتی را برای اقتصاد نشر ایجاد می‌کند. دغدغه اصلی امروز ناشران بحث اقتصادی ماجراست زیرا نقدینگی‌های خود را با تولید کتاب از دست داده و امروز هم امکان فروش ندارند. برخی می‌گویند با بودجه نشر، کتاب‌های ناشران خریداری شوند درصورتی‌که این‌گونه طرح‌ها عجولانه است و اگر هم قرار است بودجه‌ای هزینه شود باید برای کل فرآیند نشر باشد نه صرفاً برای ناشران.

نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، تخفیف کتاب‌ها را از عوامل مشکلات جدی اقتصاد نشر دانست و گفت: به‌ نظرم روش استفاده از یارانه در طرح‌های فصلی با همه نقایصی که دارد، راهکار مناسب‌تری است و می‌تواند مختصری امید و شوری را در مخاطبان و بخش‌های مختلف نشر ایجاد کند.

در ادامه این‌ برنامه، خسروی نمایشگاه کتاب تهران را نمایشگاهی یکتا در سطح دنیا و به‌منزله مکانی برای ملاقات و تجربه سالانه جمع عظیمی از مردم و معرفی کتاب‌ها خواند و گفت: با برگزاری مجازی این‌نمایشگاه هدف دوم یعنی معرفی کتاب‌ها قابل تحقق است، اما تجربه مکانی آن ممکن نخواهد بود. احساس می‌کنم که ما یعنی جامعه کتابداران، کتاب‌نویسان، کتاب دوستان و کتاب خوانان در این شرایط و به البته ناخواسته به چهل سال آینده پرتاب شده‌ایم بنابراین باید این تجربه را مغتنم بدانیم و درس‌های خوبی برای آینده بگیریم.

وی در پاسخ به این‌ سؤال که آیا برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند خسارات ناشران از عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را جبران کند، گفت: قطعاً خیر، به‌نظرم ما باید به‌ سمت نوع دیگری از نشر حرکت کنیم؛ کتابخانه‌های عمومی می‌توانند با نویسندگان و ناشران وارد گفت‌وگو شده و اجازه نشر الکترونیک کتاب‌های آنها را در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور بگیرند. زیرا این‌کار به کاهش مشکلات اقتصادی ناشران هم کمک خواهد کرد.

معاون کتابخانه ملی، ادامه داد: ایجاد شبکه‌های فروش کتاب از طریق اینترنت و فضای مجازی تا حدودی می‌تواند رافع مشکل باشد. اما مشکل اساسی ناشران را حل نخواهد کرد.

خسروی در پایان، گفت: انجمن‌های مردمی می‌توانند به توزیع کنترل‌شده و محدود کتاب‌ها از طریق شبکه‌های اینترنتی با مبلغ مناسب اقدام کنند.

منبع: ایکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها