|
کدخبر: 90878

کارمندان بانکی که غریبانه پرکشیدند

«بسیاری از مردم در روزهای آخر سال و شرایطی که آمار مبتلایان به کرونا در حال افزایش بود برای گرفتن کارت هدیه به بانک مراجعه می‌کردند. افرادی که سال‌ها از حسابشان استفاده نمی‌کردند، برای فعال کردن حساب بانکی شان مراجعه می‌کردند یا پدر و مادر سالمندشان را می‌آوردند تا برای آنها حساب افتتاح کنند.»

گسترش‌نیوز: یکی از کارمندان بانک این حرف‌ها را می‌زند و می‌گوید: «از زمانی که مدارس تعطیل شد مراجعه‌های غیرضروری به شعب بانکی هم بالا رفت. در روزهای آخر سال و شرایطی که کشور درگیر ویروس کروناست، برخی والدین، دست فرزندانشان را می‌گرفتند و به بانک می‌آمدند تا برای آنها حساب باز کنند. روزهای آخر سال فردی همراه سه فرزندش برای افتتاح حساب به بانک آمده بود! »

fotbankiha0107.jpg

محمدحسن سیدزاده معتقد است: «تا زمانی که مردم از مراجعه برای کارهای غیر ضروری مثل افتتاح حساب، تمدید کارت، دریافت کارت هدیه و... به بانک‌ها خودداری نکنند و سایر امور بانکی خود را از طریق خدمات الکترونیک انجام ندهند، کاهش ساعات بانک‌ها تنها ازدحام را بیشتر می‌کند. متاسفانه بانک به دلیل ازدحام مردم در یک محیط بسته یکی از پرریسک‌ترین مکان‌های عمومی در معرض شیوع کروناست اما با وجود تاکیدهای زیاد رسانه‌ها و‌ مسئولان شاهد ازدحام مردم در بانک‌ها برای انجام امور غیر ضروری بودیم، انگار مردم شیوع ویروس کرونا را جدی نگرفتند.»

تجهیزات و امکانات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا هم در همه بانک‌های کشور در دسترس نیست. برخی از کارمندان با هزینه خودشان تجهیزات بهداشتی را خریداری می‌کنند، برخی از کارمندان، خودشان و باجه را با پلاستیک‌های یکسره قرنطینه می‌کنند تا از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کنند. سیدزاده در بانکی کار می‌کند که مشکل تامین تجهیزات بهداشتی ندارد: «خوشبختانه در بانکی که من کار می‌کنم امکانات بهداشتی مثل اسپری الکل، ژل ضدعفونی، ماسک، دستکش و شیلد محافظ صورت و... در اختیار پرسنل قرار گرفت و هر روز در دو نوبت تمام تجهیزات و میز و صندلی با الکل ضدعفونی می‌شدند اما متاسفانه این موضوع در تمام بانک‌ها و در همه کشور اجرا نمی‌شود. وقتی با همکاران در بانک‌های دیگر صحبت می‌کردم می‌گفتند خودشان تجهیزات بهداشتی را تامین می‌کنند.»

«بانک، قلب تپنده اقتصاد کشور است و تعطیلی طولانی‌مدت بانک‌ها آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند پس طبیعی است که دولت نتواند به راحتی برای این موضوع تصمیم بگیرد اما درحال‌حاضر در شرایطی هستیم که تمام کسب و کارها در کشور دچار بحران شده و چک‌های برگشتی هر روز بیشتر می‌شوند. از آنجا که ذینفعان چک‌های برگشتی هم از حساب خودشان در بازار چک دارند، این روند باعث شکل‌گیری دومینوی چک‌های برگشتی می‌شود. به همین دلیل در چنین شرایطی تعطیلی بانک‌ها می‌تواند تنفسی در وصول چک‌ها و تامین موجودی‌شان ایجاد کند.»

او بعد از آنکه این حرف‌ها را می‌زند از رفتار برخی مردم هم گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد: «ممنوعیت پرداخت و دریافت وجوه نقد می‌تواند نقش زیادی در کاهش شیوع ویروس کرونا داشته باشد اما هنوز هم بسیاری مردم به این موضوع اعتراض می‌کنند و برای واریزهای خُرد مثل صد هزار تومان هم به بانک مراجعه می‌کنند. وقتی هم که ما می‌گوییم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم گلایه می‌کنند و می‌گویند شماها نمی‌خواهید کار کنید. این روزها فشار کاری در بانک‌ها بالاست و باید کارمندان ساعت‌ها با ماسک و شیلد محافظ صورت و دستکش کار کنند و گاهی بی‌توجهی مردم به شرایط موجود فشار بیشتری به کارمندان بانک از لحاظ روحی و روانی وارد می‌کند.»

بعد از آنکه به پزشکان و پرستاران لقب خط مقدم کرونا را دادند، بسیاری از کارمندان بانک اعلام کردند که آنها هم مثل پرستاران در حال خدمت‌رسانی به مردمند در حالی که بسیاری از آنها حتی ماسک و دستکش هم برای مراقبت از خود ندارند اما در رسانه‌ها کمتر به آنان و حرفه‌شان پرداخته می‌شود.

«دولت با ایجاد پایگاه سنجش سلامت در بانک‌ها و ادارات، سلامتی کارمندان را تامین کند و مراجعه‌کنندگان را با کیت تست کرونا رصد کند تا کسی قربانی نشود». «بیشترین مرگ و میر را کارکنان شبکه بانکی داشتند. از پول آلوده‌تر نداریم». «در رسانه‌ها از کارکنان بانک‌ها هم یادی شود. این عزیزان در خط مقدم بدون هیچ سلاحی حتی یک عدد ماسک کار می‌کنند». «با توجه به شرایط حاد فعلی جامعه و فعالیت برخی مشاغل در معرض خطر، خواهشمندم در خصوص وضعیت فعلی و بحرانی سیستم بانکی و شعب در معرض خطر برای پرسنل و مراجعه‌کنندگان اطلاع‌رسانی بیشتری صورت بگیرد. متاسفانه طی این چند روز سیستم بانکی تعدادی از پرسنل فداکار خود را از دست داد در حالی که هیچ گزارشی در رسانه‌ها منعکس نشد». اینها برخی از درخواست‌های کارمندان بانک‌های مختلف ایران است که برای ایسنا ارسال کرده‌اند. برخی هم تصاویری از کارمندان بانک‌های مختلف که قربانی کرونا شده‌اند را با #به_شعب_بانک_نرویم به اشتراک می‌گذارند.

بعد از جان باختن تعدادی از کارمندان بانکی کشور، رئیس کل بانک مرکزی در ۱۵ اسفندماه از زحمات آنان قدردانی کرد.

سعید تقی‌زاده ناصرانی، حسن رجبی، محمدرضا ربانی، علی آقایی قمصری، محمدحسن کاظمی، علیرضا زینلی، فردین جزندری، مجتبی ثابت توسلی و جهانی علمداری از جمله کارمندان بانک‌های مختلفی هستند که تاکنون بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفته‌اند. از این تعداد سه نفر ساکن قم، دو نفر ساکن کاشان، یک نفر ساکن گیلان و دو نفر هم ساکن تهران بوده‌اند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر