|
کدخبر: 58132

در گفت‌وگوی عضو اتحادیه لیتوگرافان با گسترش‌نیوز مطرح شد:

حذف پایان‌نامه چاپی، تصمیمی مفید اما ناکافی

مقدار کاغذی که صرف چاپ پایان‌نامه‌ دانشجویان می‌شود در مقایسه با کاغذی که صرف بروکراسی و کاغذ‌بازی اداری می‌شود ناچیز است.

گسترش‌نیوز: طبق دستور معاون آموزشی وزارت علوم قرار است پایان‌نامه‌های دانشجویی دیگر به‌صورت چاپی و کاغذی منتشر نشوند. درحال‌حاضر چه مقدار کاغذ صرف چاپ پایان‌نامه می‌شود و آیا این تصمیم می‌تواند به رفع بحران کمبود کاغذ کمک کند؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با یکی از اعضای اتحادیه لیتوگرافان به گفت‌وگو نشستیم.

biganbahadori.jpg

کاری درست اما نه‌چندان موثر

بیژن بهادری، عضو اتحادیه لیتوگرافان اظهارکرد: تخریب طبیعت و تبدیل درخت به کاغذ کار درستی نیست ولی بحث اینجاست که مصارف اصلی و کلان کاغذ به موضوعاتی مثل پایان‌نامه مربوط نمی‌شود. نسخه کاغذی پایان‌نامه، انگیزه و تمایل دانشجو به مطالعه مستقیم و ورق زدن منابع و علم‌آموزی را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود احساس خوشایندی به او دست دهد ولی تکیه بر منابع دیجیتال، احتمال کپی کاری را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر مقدار کاغذ صرف‌شده جهت نگارش پایان‌نامه در هیچ جای دنیا باعث ایجاد نگرانی شده است. حساسیت‌های زیست‌محیطی اروپایی به‌مراتب بیشتر از ماست اما روزنامه‌هایی مثل لوموند و فیگارو همچنان در تیراژ میلیونی چاپ می‌شوند. کتابی مثل هری‌پاتر در تیراژ میلیونی روانه بازار می‌شود.

معضلی به نام کاغذبازی

وی در ادامه افزود: بنابراین بحث اصلی کاغذ پایان‌نامه نیست و ما باید راه‌های دیگر هدر رفتن کاغذ را شناسایی کنیم. به‌عنوان‌مثال حجم کاغذی که به‌واسطه‌ بروکراسی‌ها و کاغذبازی‌های دولتی از بین می‌رود بسیار زیاد است. مقدار کاغذی که بیهوده و بی‌مورد، صرف تهیه سررسیدها می‌شود بسیار زیاد است. به نظر من تهیه یک سررسید ۳۰۰ یا ۴۰۰ صفحه‌ای صرفاً برای تبلیغ و هدیه دادن به اشخاص نمی‌تواند کار درستی باشد. واقعیت اینجاست که سررسیدها در بسیاری از موارد استفاده نمی‌شوند. فلان سازمان دولتی صرفاً برای آنکه بودجه‌ای بگیرد سررسید چاپ می‌کند. به‌این‌ترتیب کاغذ حتی قبل از آنکه صحافی شود به خمیر تبدیل می‌شود. این‌ها منابع اصلی هدررفت کاغذ هستند. یک پایان‌نامه ۱۰۰ صفحه‌ای که دانشجو یک‌بار در تمام دوران تحصیلش می‌نویسد نمی‌تواند مصرف کاغذ را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهد.

لازم به ذکر است که معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران هم ضمن استقبال از این تصمیم وزارت علوم، خواستار آن شده بود که این نگرش سبز به حوزه‌های دیگر هم تعمیم باید. سیدکاظم ملکوتی اظهارکرده بود که حجم کاغذی که صرف اسناد دانشگاهی می‌شود هزاران برابر کاغذ پایان‌نامه است.

ارسال نظر