|
کدخبر: 324390

آشنایی با انواع ترمز موتور گیرلس

باید گفت که موتور گیرلس از اجزای مختلفی تشکیل شده است. ترمز موتور از مهم‌ترین بخش‌ این دستگاه بوده که به‌طور مستقیم روی شفت آن تأثیر می‌گذارد. این ترمز به‌صورت الکترومکانیکی و استاتیک عمل می‌کند و گشتاور ترمزی عالی دارد.

کسب و کار آشنایی با انواع ترمز موتور گیرلس

به‌احتمال زیاد نام موتور گیرلس را شنیده‌اید. موتورهای بدون گیربکس از آن دست موتورهایی هستند که قابلیت‌های عالی داشته و نسبت به موتورهایی که از گیربکس استفاده می‌کنند، کیفیت بیشتری دارند. اجزای مختلفی در این دستگاه وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به ترمز موتور اشاره کرد.

در موتور آسانسور از ترمزهای مخصوصی استفاده می‌شود تا عملکرد موتور کنترل شود. این ترمز در زمان توقف استفاده شده و به‌طور مستقیم با پاراشوت آسانسور هماهنگ است. استفاده از باکیفیت‌ترین ترمز بسیار مهم بوده و در امنیت آسانسور اهمیت دارد. همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر دراین‌رابطه باهم صحبت کنیم.

ویژگی‌های ترمز موتور آسانسور گیرلس

درصورتی‌که به‌دنبال خرید موتور گیرلس ماتو درایو هستید باید بدانید که ترمزهای این موتور ویژگی‌هایی عالی دارند. در واقع با استفاده از این ترمز می‌توانید به‌راحتی تجربه‌ای عالی از آسانسور کسب کنید. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

بدون صدا و لرزش

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای موتور گیرلس ماتو درایو در نظر داشته باشید این است که ترمز این موتورها بدون صدا و لرزش کار می‌کند. درصورتی‌که از آسانسورهای موتور گیربکسی استفاده کرده باشید می‌دانید که ترمز آن‌ها بسیار لرزش داشته و نویز زیادی نیز تولید می‌کند.

این موضوع تجربه استفاده از آسانسور را از بین برده و موجب استهلاک موتور می‌شود. در موتورهای بدون گیربکس یا همان گیرلس از ترمزهای الکترومکانیکی استفاده می‌شود. این ترمزها را با نام ترمز استاتیک نیز می‌شناسند و ویژگی‌های زیادی دارند.

گشتاور ترمزی بالا

ویژگی دیگری که در ترمز موتور گیرلس ماتو درایو وجود دارد، گشتاور ترمزی بالا است. منظور از گشتاور ترمزی مقدار قدرتی است که این ترمز می‌تواند به شفت یا فلکه کشش وارد کند. درصورتی‌که ترمز بخواهد به‌شکلی سریع عمل کند، باید به‌طور مستقیم روی شفت یا فلکه کششی تأثیر بگذارد.

این موضوع با معیار گشتاور ترمزی محاسبه می‌شود. باید گفت که گشتاور ترمزی تخمین سرعت طولی زمان ترمزگیری است. هرچه طول ترمز کمتر باشد، گشتاور ترمزی نیز بیشتر خواهد شد. در موتورهای بدون گیربکس این گشتاور در بهترین حالت خود قرار دارد.

بهره‌گیری از عملکرد اصطکاکی مغناطیسی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در موتورهای گیرلس وجود دارد این است که این موتورها از ترمزهای الکترومکانیکی با بهترین عملکرد اصطکاکی استفاده می‌کنند. این ترمزها که آن‌ها را با نام ترمز استاتیک نیز می‌شناسند با بهره‌گیری از انرژی مغناطیسی، قدرتی مکانیکی ایجاد کرده و با کمک اصطکاک ایجاد شده شفت را متوقف می‌کنند.

همین موضوع نیز باعث شده تا عملکرد اصطکاکی مغناطیسی این موتور به بهترین شکل عمل کند. درصورتی‌که نحوه کار این ترمزها را بررسی کنید متوجه می‌شوید که عملکرد آن‌ها نسبت به مدل‌های قدیمی بسیار بهتر است.

ترمز الکترومکانیکی موتورهای گیرلس به چه شکلی کار می‌کند؟

موتور

سوالی که بسیاری از کاربران دررابطه‌با ترمز موتورهای گیرلس از ما پرسیده‌اند این است که ترمز الکترومکانیکی این موتورها به چه شکلی کار می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که این ترمزها به‌شکلی ایمن کارکرده و از اصل خرابی بی‌خطر پیروی می‌کنند.

در واقع دو مدار در این ترمزها وجود دارد که درصورت قطعی برق موجب بسته‌شدن ترمز می‌شوند. در چنین زمان‌هایی چندین فنر به داخل ترمز فشار وارد کرده و موجب چسبیدن دیسک به آرمیچر می‌شوند. در این حالت موتور از حرکت ایستاده و حرکت نمی‌کند.

انواع ترمز موتور گیرلس

باید این نکته را بدانید که ترمز موتور گیرلس ماتو درایو دارای مدل‌های مختلفی است. در واقع در موتور آسانسورها از انواع مختلفی ترمز استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

ترمزهای کفشکی

باید گفت که یکی از مدل‌های محبوب و پر استفاده‌ای که در موتورگیرلس ماتو درایو نیز استفاده می‌شود، ترمزهای کفشکی هستند. این ترمزها از رایج‌ترین نوع ترمز بوده و هنوز هم در بسیاری از آسانسورها استفاده می‌شوند.

در این مدل ترمز با استفاده از 2 کفشک جداگانه، روی روتور یا شفت تأثیر می‌گذارند. باید گفت که این ترمز دارای یک اهرم ترمز اضطراحی است که در زمان تعمیرات از آن استفاده می‌شود. کیفیت و قدرت آن در نگهداری کابین نیز بسیار عالی است.

ترمز گرد دوبل

ترمزهای گرد دوبل را می‌توان از دیگر مدل‌های ترمزی دانست که در موتور گیرلس استفاده می‌شوند. باید گفت که این ترمز با استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا تولید شده و کیفیت فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد.

دررابطه‌با نحوه کار این ترمز نیز باید گفت که در آن از 2 مجموعه جداگانه کاملا مستقل ترمز پشت سرم هم استفاده می‌شود. در طراحی این ترمز تنها با یک کوپل مفناطیسی و دیسک، آرمیچر متوقف خواهد شد. به‌دلیل کیفیت بالای این ترمز، ارزش و قیمت آن بالاتر است.

کالیپرهای هیدرولیک

اما آخرین‌مدلی که می‌خواهیم از انواع ترمز موتورهای گیرلس به شما معرفی کنیم، ترمزهایی هستند که به‌صورت کالیپر هیدرولیک هستند. این ترمزها با استفاده از کالیپر عمل کرده و برای گشتاورهای بالا استفاده می‌شوند. در واقع این سیستم با استفاده از انرژی هیدرولیکی عمل می‌کند تا بتواند در کمترین زمان ممکن بیشترین قدرت را به شما ارائه دهد. می‌توانید برای آسانسورهای فوق‌العاده قوی و آسانسورهایی که وزن بالایی تحمل می‌کنند از این سیستم ترمز استفاده کنید.

بهترین مرکز ارائه‌دهنده موتور گیرلس

موتور-گیرلس۲

روش‌های گوناگونی وجود دارد که با بهره‌گیری از آن‌ها امکان استفاده از موتورگیرلس را دارید. بهترین روش خرید این موتور از بازرگانی آریا است. شرکت آریا تریدینگ بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت واردکننده قطعات آسانسور و موتورهای گیرلس است که بهترین قیمت را به شما ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

موتورهای که برای آسانسور استفاده می‌شوند شامل موارد مختلفی هستند. موتور گیرلس از بهترین آن‌ها بوده و قابلیت‌های مختلفی را به شما ارائه خواهد داد. نکته مهمی که وجود دارد این است که انواع موتورهای گیرلس از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که ترمز مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

ترمزهایی که در این موتور استفاده می‌شوند اغلب از نور الکترومکانیکی بوده و دارای ساختاری خاص هستند. این ترمزها گشتاور ترمزی بالایی داشته و این قابلیت را دارند که وزن‌های بسیار سنگین را متحمل شوند. انواع مدل‌هایی که برای این ترمزها وجود داشت را در این مطلب باهم بررسی کردیم. شما این قابلیت را دارید که با بهره‌گیری از این ترمزها عملکرد موتور آسانسور را تقویت کرده و ایمنی آن را بارها بیشتر کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها