|
کدخبر: 121020 سهیل فرزین

برگزارکننده نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز:

دولت هیچ شناختی از صنعت نمایشگاهی ندارد

مرتضی ساجدی گفت: دولت صنعت نمایشگاهی را به رسمیت می شناسد اما هیچ شناختی از آن ندارد. اگر دولت نسبت به این صنعت شناخت داشته باشد دغدغه‌ ها و مشکلات فعالان این صنعت را بهتر درک خواهد کرد.

نمایشگاه دولت هیچ شناختی از صنعت نمایشگاهی ندارد

شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته موجب شد تا تمام فعالیت های اقتصادی و تجاری کشورهای دنیا در اتفاقی بی سابقه با رکودی باورنکردنی مواجه شوند.

شیوع ویروس کرونا  آینده اقتصاد جهان را در هاله ‌ای از ابهام فرو برد در نتیجه بسیاری از صنایع از جمله صنعت نمایشگاهی که بعضا ماه ‌ها برای برگزاری آن ها برنامه ‌ریزی شده بود، در ایران و جهان یکی پس از دیگری تعطیل شدند.

بدون شک نمایشگاه ‌های ایران به سبب این بیماری با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می ‌کنند. فعالان صنعت نمایشگاهی کشور که پیش از این با مشکلات و چالش های بزرگی مانند تحریم ها رو به رو بودند با شیوع ویروس کرونا اندک کورسوی امیدی که برای روشن نگاه داشتن چراغ صنعت نمایشگاهی داشتند را نیز از دست دادند.

حال و پس از گذشت حدود ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا فعالیت های نمایشگاهی در کشور ما مجددا از سر گرفته شده و در حال برگزاری است. اما نقش دولت و فعالان صنعت نمایشگاهی پس از شروع دوباره فعالیت این صنعت در کشور چیست؟

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با مرتضی ساجدی فعال و برگزارکننده نمایشگاهی ترتیب داده که مشروح این گفت و گو را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید.

رفع مشکل واحدهای تولیدی

مرتضی ساجدی در ابتدای این گفت و گو ضمن تاکید بر اینکه دولت باید نقش خود را در حمایت از صنعت نمایشگاهی پررنگ تر کند، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ ها راغب به شرکت در نمایشگاه دام و طیور هستند ولی مشکل بزرگی که در این میان وجود دارد این است که اغلب این شرکت ها نهاده های مورد نیاز برای ارائه در نمایشگاه ها را ندارند چرا که این نهاده ها یا در گمرکات کشور بنا به دلایل مختلف و متعدد دپو شده اند یا واردات آنها با مشکلات خاصی روبرو است؛ در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که تولید داخل به صورت کامل جوابگوی این شرکت ها نیست. دولت می‌تواند با اعطای وام های کم بهره به شرکت های تولید کننده از آنها حمایت کند. همچنین تسهیل واردات نیز کمک شایان توجهی به این شرکت‌ ها خواهد کرد.

مرتضی-ساجدی

وی در ادامه با اشاره به اینکه فعالان صنعت نمایشگاهی برخلاف دیگر اماکن تجاری، پاساژ ها و غیره پروتکل های بهداشتی را رعایت می‌کنند، گفت: همه فعالان صنعت نمایشگاهی و واحدهای تولیدی باید دست به دست یکدیگر دهند و با حمایت دولت چرخ صنعت نمایشگاهی کشور را پس از این وقفه نسبتا طولانی مجدداً به چرخش درآورند. برخی شرکت ها و واحد ها به علت هزینه های بالا توان شرکت در نمایشگاه ها را ندارند. شرکت های نمایشگاهی می توانند تسهیلاتی را در اختیار مجریان قرار دهند تا مجریان نیز با پرداخت بخشی از این تسهیلات به این واحدها موجب ایجاد انگیزه و حضور آن ها در نمایشگاه ها شوند.

نمایشگاه ها ویترین اقتصاد هستند

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه گفت: دولت صنعت نمایشگاهی را به رسمیت می شناسد اما هیچ شناختی از آن ندارد. اگر دولت نسبت به این صنعت شناخت داشته باشد دغدغه‌ ها و مشکلات فعالان این صنعت را بهتر درک خواهد کرد. دولت نمی داند که برگزاری یک رویداد نیاز به برنامه‌ ریزی بلندمدت دارد و به نوعی می‌ توان گفت دولت برگزاری یک نمایشگاه را با افتتاح یک فروشگاه همسطح در نظر می‌گیرد. می توان اذعان داشت که دولت تاکنون تاثیر صنعت نمایشگاهی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور را درک نکرده است. نمایشگاه ها ویترین اقتصاد ما هستند اگر صنعت نمایشگاهی کم فروغ باشد یعنی اقتصاد کشور با کم و کاستی روبه رو است که این ویترین جذابیت و گیرایی لازم را ندارد.

ساجدی در بخش پایانی صحبت‌های خود مشکلات پیرامون واردات و صادرات کشور را چالش مهم این روزهای صنعت نمایشگاهی کشور عنوان کرد و گفت: رفع مشکلات تجاری کشور مستلزم حمایت مسئولان است. باید در نظر داشت که صادرات و واردات موجب رونق گرفتن نمایشگاه‌ ها می‌ شوند از این رو اگر اوضاع اقتصادی کشور به روال سابق بازگردد و بحران کرونا نیز کنترل و مدیریت شود حتم به یقین آینده صنعت نمایشگاهی آینده روشن و امیدوار کننده ای خواهد بود.

ارسال نظر