|
کدخبر: 269173

تاثیرات بارداری بر هورمون‌ها و نکات مهمی که خانم‌ها بهتر است بدانند

با شروع بارداری با عوارضی مانند یبوست، سردرد، تغییرات خلق و خو، حالت تهوع، خستگی، افزایش قند خون و… مواجه خواهید شد.

سبک زندگی تاثیرات بارداری بر هورمون‌ها و نکات مهمی که خانم‌ها بهتر است بدانند

بارداری باعث می‌شود تا سطح برخی هورمون‌ها به طور موقت در بدن کم یا زیاد شوند. به همین دلیل بروز این تغییرات انتظار می‌رود. در ادامه با تاثیر بارداری بر این هورمون‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

اگر باردار هستید و بروز برخی علائم مانند لکه بینی شما را نگران کرده است می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید.

گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) چیست؟

هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG)، تنها در زمان بارداری و توسط جفت تولید می‌شود. در واقع این هورمون همان هورمونی است که با اندازه‌گیری آن در ادرار یا خون، بارداری تایید یا رد می‌شود.  Hcg، به تولید هورمون پروژسترون کمک کرده و مانع از ریزش مخاط رحم و سیکل قاعدگی می‌شود. از آنجا  که واکنش بدن به بارداری در افراد متفاوت است، سطح این هورمون در زنان باردار نیز با توجه به شرایط آنها متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی در ۲ تا ۳ روز ابتدای بارداری، سطح آن در بدن دو برابر می‌شود و تا هفته‌های ۱۰ تا ۱۲ام، میزان hcg به طور مداوم در حال افزایش است. پس از آن به مقدار ثابت رسیده و حتی کاهش می‌یابد.

هورمون پروژسترون (Progesterone)

این هورمون یک هورمون زنانه است و وجود آن قبل و بعد از باردای بسیار مهم است. ضخیم شدن آندومتر و آماده کردن رحم برای بارداری توسط پروژسترون انجام می‌شود. با آزاد شدن تخمک از تخمدان‌ها، سطح این هورمون در بدن افزایش پیدا می‌کند. چنانچه تخمک برای باروری آماده نشده باشد، سطح پروژسترون کم و در نتیجه دوره قاعدگی شروع خواهد شد.

سطح این هورمون در ۹ ماه بارداری افزایش می‌یابد و در زمان زایمان، به اوج خود می‌رسد و سپس به تدریج کاهش پیدا می‌کند. با بالا رفتن سطح پروژسترون در دوران بارداری، شیردهی نیز تحریک خواهد شد. یبوست، تغییرات خلق و خو، گرفتگی عضلات، سردرد، خستگی، تهوع، حساس شدن سینه‌ها، و خواب‌آلودگی از عوارض بالا بودن این هورمون در طی بارداری است.  پایین بودن آن در طی حاملگی، خطر سقط جنین و خونریزی را افزایش می‌دهد.

اگر در این زمینه به کمک پزشک متخصص نیاز دارید، می‌توانید با استفاده از سایت درمانکده به طور آنلاین از دکتر زنان تهران نوبت بگیرید.

دوران-بارداری1

هورمون استروژن در بارداری (Estrogen)

هورمون استروژن (Estrogen) شامل هورمون‌های استریول، استرادیول و استرون است. آنها منجر به  ایجاد صفات زنانه و رشد دستگاه تولید مثل در آنها خواهند شد. در طی بارداری این هورمون توسط جفت نیز تولید می‌شود. بزرگ شدن سینه‌ها، رحم، و رشد مجاری شیری در پستان‌ها به دلیل افزایش این هورمون است.

در پایان سه ماهه اول  بارداری، سطح استروژن بیشتر از حالت طبیعی است و پس از آن به میزان ثابتی می‌رسد. رشد رگ‌های تار عنکبوتی بر سطح پوست افزایش اشتها، حالت تهوع و تغییرات پوستی از علائم شایع افزایش این هورمون در طی بارداری است.

آیا افزایش اکسی‌توسین در بارداری باعث سقط جنین می‌شود؟

تحقیقات نشان داده‌اند که میزان هورمون اکسی توسین (oxytocin) در شروع زایمان و در طول  آن افزایش می‌یابد. در واقع زمانی که سر نوزاد از رحم خارج می‌شود، سطح این هورمون در بالاترین مقدار خود قرار دارد. اکسی توسین شرایط را برای ایجاد انقباضات قدرتمند فراهم می‌کند. این امر منجر به باز شدن دهانه رحم، حرکت کودک به سمت پایین و خارج  شدن از کانال زایمان، بیرون راندن جفت و محدود کردن خونریزی در محل جفت خواهد شد.  دهانه رحم هنگام زایمان چیزی حدود ۱۰ سانتی‌متر باز می‌شود. اما مصرف قرص اکسی توسین در طی بارداری باعث سقط جنین خواهد شد. در واقع یکی از روش‌های سقط جنین در هفته‌های چهارم و پنجم بارداری، مصرف اکسی‌توسین است.

با متولد شدن نوزاد، هورمون اکسی‌توسین جریان خون به سمت رحم را محدود می‌کند . به این ترتیب خطر خونریزی کاهش پیدا خواهد کرد.

هورمون ریلاکسین (Relaxin) چگونه به زایمان کمک می‌کند؟

ترشح هورمون ریلاکسین پس از تخمک‌گذاری شروع می‌شود. میزان آن در ۳ ماهه اول بارداری، افزایش قابل ملاحظه‌ایی می‌یابد. مهمترین وظیفه این هورمون آرام کردن عضلات لگن برای تولد آسان و راحت نوزاد است. تولید این هورمون در مراحل ابتدایی بارداری، مانع از انقباض رحم شده و از زایمان زودرس نیز جلوگیری می‌کند. از ریلاکسین تحت عنوان هورمون آرامش نیز یاد می‌شود. در هنگام زایمان نیز افزایش سطح این هورمون منجر به نرم شدن دهانه رحم و گسترش ناحیه تحتانی لگن می‌شود.

هورمون پرولاکتین در بارداری چه نقشی دارد؟

پرولاکتین (prolactin)، هورمونی است که به تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون کمک می‌کند. افزایش سطح این هورمون در طی بارداری چندین برابر بوده و منجربه تولید شیر در پستان‌ها خواهد شد.

بالا بودن سطح این هورمون پس از تولد نوزاد، موقتی است و پس از ۲ تا ۳ ساعت سطح آن دوباره به حالت طبیعی برمی‌گردد. البته کاهش آن منجر به توقف تولید شیر در پستان نخواهد شد.

به طور کلی این هورمون در بدن همه افراد وجود دارد اما سطح آن چندان زیاد نیست. بالا بودن پرولاکتین در زنانی که باردار نیستند، باید مورد بررسی قرار گیرد. در این رابطه می‌توانید با پزشک متخصص غدد مشورت نمایید. در صورتیکه به بروز بیماری‌های زنانگی شک شود، به پزشک متخصص زنان معرفی خواهید شد.

برای رزرو آنلاین نوبت از پزشک متخصص غدد در استان تهران، درمانکده می‌تواند به شما کمک کند. با مراجعه به سایت این مجموعه می‌توانید از نزدیکترین مطب پزشک متخصص به منزل خوب نوبت دریافت کنید.

دوران-بارداری2

بارداری چگونه بر ترشح هورمون انسولین تاثیر می‌گذارد؟

تغییرات هورمونی در طی بارداری خطر بروز دیابت را افزایش می‌دهد. بالا بودن قند خون در ماه‌های آخر حاملگی بیشتر دیده می‌شود. هورمون‌هایی که توسط جنین و جفت تولید می‌شوند، عملکرد هورمون انسولین را مختل می‌کنند. به همین دلیل این هورمون نمی‌تواند گلوکز را به سمت سلول‌های بدن هدایت کند و در نتیجه سطح قند خون بالا می‌رود. آزمایش دیابت بارداری در هفته‌های ۲۴ تا ۲۸‌ام تجویز می‌شود. این بیماری تمام زنان باردار را تهدید می‌کند و بنابراین انجام آن به همه مادران توصیه می‌شود.

چطور می‌توانم از خدمات درمانکده برای رزرو مطب متخصص استفاده کنم؟

درمانکده سایت نوبت دهی پزشک و مطب است که به طور آنلاین خدمات سلامت را ارائه می‌دهد. در سایت این مجموعه بیش از ۵۰ تخصص پزشکی در دسترس است. شما می‌توانید با توجه به مشکل خود متخصص مورد نظر را انتخاب کرده و اطلاعات تماس آنها را در اختیار داشته باشید. همچنین امکان مشاوره صوتی و متنی نیز برای شما فراهم شده است. در صورتیکه به آزمایش نیاز داشته باشید می‌توانید از خدمت آزمایش در محل درمانکده نیز استفاده کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها