|
کدخبر: 161166

علائم کرونای انگلیسی در کودکان

متخصص کودکان و فوق تخصص گوارش، کبد و اندوسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: با استناد به گزارش های جهانی موارد ابتلا و مرگ و میر کودکان مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا (کرونای انگلیسی) افزایش یافته و با علائمی همچون بی اشتهایی، سرفه، اسهال، استفراغ و ... بروز می کند.

اجتماعی علائم کرونای انگلیسی در کودکان

مهران موحد محمدی با اشاره به تفاوت هایی که در ویروس جهش یافته کرونا نسبت به قبل اتفاق افتاده است، اظهار کرد: در کرونای انگلیسی شدت بیماری بیشتر شده است، درحالی که پیش از این ممکن بود با ابتلای یک نفر از اعضای خانواده به کرونا، سایر اعضای خانواده مبتلا نشوند، اما در این گونه جهش یافته، فرد مبتلا تعداد بیشتری از اعضای خانواده را می تواند مبتلا کند، به همین دلیل توصیه می شود افراد دو ماسک بزنند.

وی به تفاوت دوم ویروس جهش یافته کرونا با ویروس قبلی اشاره کرد و گفت: در کرونای انگلیسی شدت علائم بیشتر شده است، به گونه ای که در کرونای قبلی در مدت یک هفته علائم ظاهر می شد، اما در این جهش انگلیسی در مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت افراد بد حال می شوند. بنابراین میزان مرگ و میر نیز بالاتر می رود، چراکه یا افراد دیر مراجعه می کنند یا به علت مراجعه زیاد به بیمارستان ها و تجهیزات محدود بیمارستان ها، امکان خدمت رسانی کامل به افراد وجود ندارد و ناخودآگاه میزان مرگ و میر افزایش پیدا می کند.

کودکان؛ ناقلان بیماری در خانواده

این متخصص کودکان، با استناد بر آنچه در مقالات علمی جهان منتشر شده، افزود: کودکان زیر ۱۰ سال و بالغین بین ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر درگیر کرونای انگلیسی می شوند. در کرونای قبلی نیز کودکان مبتلا می شدند و حتی مواردی مرگ و میر نیز داشتیم، اما به این شدت شایع نبود. در حال حاضر آنچه در دنیا گزارش شده است موارد ابتلا و مرگ و میر کودکان بسیار بالاتر از قبل بوده و از طرفی کودکان ناقلان خوبی هستند و بیشتر بیماری را به اعضای خانوده منتقل می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر افراد ماسک می زنند و توصیه های بهداشتی را رعایت می کنند، گفت: توصیه شده است هر فردی با علائم سرماخوردگی یک مبتلا به کرونا حساب شود.

علائم کرونا در کودکان

این فوق تخصص گوارش از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به علائم کرونا در کودکان اشاره کرد و توضیح داد: در کودکان مانند بزرگسالان شایع ترین علامت بیماری بی اشتهایی، سرفه، اسهال، استفراغ و ... است. در حال حاضر موارد اسهال و استفراغ بیشتری در کودکان دیده می شود. با توجه به اینکه معمولا اسهال_استفراغ عفونتی است که بیشتر در تابستان بروز می کند، اما در این فصل به نظر می رسد به علت کرونا خود را با این علائم نشان می دهد.

موحد محمدی، به توصیه سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد که کودکان زیر ۲ سال نباید ماسک بزنند و ادامه داد: فقط باید از حضور کودکان در تجمعات اجتناب شود. راه پیشگیری دیگری وجود ندارد.همچنین ما پزشکان نیز در کلینک ها و مطب ها سعی می کنیم کودکان را زودتر ویزیت کنیم تا از محیط خارج شوند.

وی در ادامه افزود: براساس گزارش های جهانی در کرونای قبلی کودکان آنقدر درگیر نمی شدند و فراوانی ابتلای کودکان به کرونا کم بود و از طرفی در صورت ابتلا در کودکان علائم خفیفی بروز می کرد، اما اکنون آن ها نیز در معرض خطر و چه بسا خطر جدی تری هستند.

این متخصص کودکان به تاریخچه بیماری های ویروسی اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته نیز ویروس هایی بودند که کودکان را کمتر مبتلا می کردند و بیشتر بزرگسالان مبتلا می شدند. دلیل آن هم تنها به علت تمایل ساختاری ویروس نسبت به بدن بزرگسالان است که متأسفانه در جهش انگلیسی ویروس کرونا این امر به گونه ای شده که کودکان نیز همچون بزرگسالان در معرض خطر هستند و حتی موجب ابتلای بیشتر کودکان نسبت به قبل شده است.

در جهش جدید ویروس زمان بسیار محدود است

وی با اشاره به اینکه با نگاه خوشبینانه، کرونا ممکن است تا پایان سال ۱۴۰۰ ریشه کن شود، گفت: لازم است تا از دورهمی ها، سفرها و ... پرهیز کنیم تا از اتفاقات ناگوار و غیر قابل جبران همچون مرگ عزیزان مان جلوگیری کنیم و در آینده پشیمان نشویم. در کرونای قبلی گفته می شود در نهایت فرد در بیمارستان بستری می شود، اما در این مورد فرد به مرگ نزدیک تر می شود.

موحد محمدی از افراد خواست تا در هر سنی با کوچک ترین علائمی همچون سرفه، آبریزش بینی، گلو درد، اسهال، استفراغ، حالت گیجی و بی حالی به پزشک مراجعه کنند و تأکید کرد: در جهش جدید ویروس، زمان بسیار محدود است و حال فرد به سرعت رو به وخامت می رود و حتی منجر به فوت می شود.

وی با یادآوری اینکه در حدود صد سال پیش نیز آنفلوانزای اسپانیایی بسیار شایع شد که پیک آن حدود دو سال طول کشید، خاطرنشان کرد: جمعیت دنیا در آن زمان یک میلیارد و نیم بود و ۵۰۰ میلیون نفر مبتلا شدند (چیزی حدود ۳/۱ جمعیت) و حدود ۵۰ مییلیون نفر فوت شدند. اکنون انتظار داریم با توجه به پیشرفت علم و تولید واکسن مرگ میر، به شدت آنفلوانزای اسپانیایی نباشد.

این پزشک فوق تخصص با تأکید بر اینکه باید به هر واکسنی که دسترسی داریم آن را تزریق کنیم، تصریح کرد: تنها راهی که با آن می توان جلوی جهش های ویروس را گرفت این است که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مردم دنیا واکسینه شوند و لازم است تا همه مردم حتی کشور های همسایه نیز واکسن بزنند.

موحد محمدی به سابقه ایران در تولید واکسن اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ایران سابقه طولانی در تولید واکسن و تکنولوژی ساخت آن دارد و واکسن هایی که اکنون در کودکان تزریق می شود به جز آنفلوانزا ساخت ایران است؛ بنابراین حتی اگر واکسن ایرانی کرونا نیز تولید شود به نظر می رسد می تواند مؤثر واقع شده در حد واکسن روسی و چینی باشد. به امید روزی که همه مردم واکسینه بشوند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر